Orice mașină, fie ea ieftină sau scumpă, se devalorizează și se uzează în timp. Imediat ce iese de pe poarta dealer-ului, de exemplu, pierde 10%-15% din prețul de achiziție, devenind second-hand. Iar în 5 ani valoarea mașinii noi scade și cu până la circa 70%.
Conform formulelor de calcul pentru deprecierea autovehiculelor (țin cont de factori precum uzura, îmbătrânirea tehnică și morală, pierderea calităților și specificațiilor inițiale, costurile de mentenanță în creștere, taxe și impozite, etc.), folosite de pildă de asigurătorii CASCO, deprecierea anuală reprezintă între 10% și 25% din valoarea autovehicului din anul precedent.
Impozitul special pentru mașinile peste 75.000 € inclus în proiectul de măsuri pe care Guvernul Ciolacu și-a asumat răspunderea nu ține cont, însă, de depreciere.
Citește și: Ciolacu impozitează mașinile de epocă incluse în patrimoniul cultural ca să aducă bani la buget
Impozitul special pentru mașini din forma finală a proiectului de măsuri fiscale gândit de Guvernul Ciolacu :
„Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare
„Contribuabili Art. 5001
– Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, următoarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
(...)
b) persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.
Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
Cota de impozitare Art. 5002
. – Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează în funcție de încadrarea într-una dintre situațiile prevăzute la art. 5001, după cum urmează:
(...)
b) în cazul proprietăților reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.”
Citește și: Nouă sursă de bani, pentru Guvern. Proprietarii de mașini istorice, obligați să plătească Rovinietă
Românul care și-a permis să-și cumpere mașină scumpă trebuie să plătească timp de 5 ani birul la valoarea de achiziție
Românul care și-a permis să-și cumpere mașină scumpă trebuie să plătească timp de 5 ani birul la valoarea de achiziție, chiar dacă după 5 ani mașina lui de, să spunem, 100.000 € nu mai valorează decât vreo 30.000 € .
De precizat că impozitul special pentru mașinile peste 75.000 € este de 0,3% și se aplică doar sumei care depășește această valoare.
Concret, cota de 0,3% se aplică diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 75.000 € (375.000 lei). Adică, în cazul unei mașini de 100.000 €, impozitul special de 0,3% se aplică valorii de 25.000 €. Rezultă o taxă anuală de 75 €.
Mult, puțin, nu contează. Ideea e că mașina de 100.000 € se depreciază și în al doilea nu mai depășește plafonul de 75.000 € stipulat în proiectul Guvernului Ciolacu cu 25.000 €, ci doar cu vreo 5.000 €. Dar proprietarul trebuie să plătească tot 75 €, ca și cum ar fi tot nouă. Aberant!
Citește și: România se aliniază statelor din lumea a 3-a, care pun impozit pe cifra de afaceri. Urmează scumpiri
Cum se devalorizează autoturismele în timp. O mașină de 100.000 € valorează circa 50.000 € după 3 ani și circa 30.000 € după 5 ani
Deprecierea autovehiculelor se calculează ținând cont de factori precum uzura, îmbătrânirea tehnică și morală, pierderea calităților și specificațiilor inițiale, costurile de mentenanță în creștere, taxe și impozite, etc.
Newsweek a făcut trei simulări, luând în calcul un grad de uzură mic, mediu și mare, pentru o mașină nouă de 100.000 €.
1. În cazul unui grad de uzură mic, după 5 ani, o mașină de 100.000 € este cotată la o valoare de 51.000 €
2. În cazul unui grad de uzură mediu, după 5 ani, o mașină de 100.000 € este cotată la o valoare de 38.000 €.
3. În cazul unui grad de uzură mare, după 5 ani, o mașină de 100.000 € este cotată la o valoare de 30.000 €.
Impozitul special pentru mașinile peste 75.000 €, plătit și „retroactiv”
Ca și cum nu e suficient de aberant că impozitul special pentru mașinile peste 75.000 € nu ține cont de deprecierea autoturismelor și după 5 ani românul e taxat ca și cum automobilul e nou, dacă proiectul Guvernului Ciolacu va trece de contestația la Curtea Constituțională, oricine și-a cumpărat mașină „de lux” în ultimii 4 ani și ceva de la publicarea legii în Monitorul Oficial va trebui să plătească noul bir pe fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la data achiziției.
Scrie negru pe alb în proiectul depus la Parlament: „Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior”.