La ora actuală, în România, ca în majoritatea țărilor din întreaga lume, mașinile istorice atestate sunt scutite de impozit și beneficiază de o serie de facilități, precum RCA la prețuri speciale și neplata rovinietei.
Pentru a mai face rost de ceva bani la buget, însă, Guvernul Ciolacu vrea să taxeze și istoria. Dacă în august 2023, a anunțat că vrea ca proprietarii de vehicule istorice să plătească impozit auto ca pentru orice alt vehicul obișnuit, în privința taxei de drum, a Rovinietei, deja a decis. Și nu oricum, ci peste noapte.
Citește și: Ciolacu impozitează mașinile de epocă incluse în patrimoniul cultural ca să aducă bani la buget
Proprietarii de mașini istorice, obligați să plătească Rovinietă începând din data de 16 octombrie 2023
Concret, marți, 3 octombrie 2023, CNAIR a informat sec, pe site-ul său, „utilizatorii rețelei de drumuri naționale deținători de vehicule de interes istoric că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, la data intrării în vigoare a acesteia, exceptarea vehiculelor istorice de la obligaţia de plată a rovinietei şi a tarifului de trecere, stabilită în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încetează”.
Prin urmare, începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminării din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligația de a achita tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.
Citește și: „Bombă”, pentru șoferi. Impozitul pe mașini crește și cu peste 1.100 de lei în 2024
Se va „îmbogăți” bugetul statului prin obligarea proprietarilor de mașini istorice să plătească Rovinieta? Tarifele încep de la 3€
În România sunt înregistrate câteva mii de vehicule istorice (sub 10.000), în registrul Retromobil Club România, entitatea care reprezinta în țara noastră Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens) și emite atestatul de vehicul istoric în baza căruia Registrul Auto Român face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a autovehiculului.
Categoria A - autoturisme
1 zi - nu poate fi achizitionata pentru categoria A;
7 zile – 3 euro echivalentul a 14.84 lei;
30 de zile – 7 euro echivalentul a 34.62 lei;
90 de zile – 13 euro echivalentul a 54.30 lei;
12 luni – 28 euro echivalentul a 138.48 lei.
Categoria B – vehicule de transport marfă cu MTMA între 0 şi 3,5 tone
1 zi - nu poate fi achizitionata pentru categoria B;
7 zile – 6 euro echivalentul a 29.67 lei;
30 de zile – 16 euro echivalentul a 79.13 lei;
90 de zile – 36 euro echivalentul a 178.05 lei;
12 luni – 96 euro echivalentul a 474.80 lei.
Citește și: Când ai gaura prea mare, mai bagi o impozitare
Categoria C – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 3,5 si 7,5 tone
1 zi – 4 euro echivalentul a 19.78 lei;
7 zile – 16 euro echivalentul a 79.13 lei;
30 de zile – 32 euro echivalentul a 158.27 lei;
90 de zile – 92 euro echivalentul a 455.01 lei;
12 luni – 320 euro echivalentul a 1582.66 lei.
Categoria D – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 7,5 si 12 tone
1 zi – 7 euro echivalentul a 34.62 lei;
7 zile – 28 euro echivalentul a 138.48 lei;
30 de zile – 56 euro echivalentul a 276.96 lei;
90 de zile – 160 euro echivalentul a 791.33 lei;
12 luni – 560 euro echivalentul a 2769.65 lei.
Categoria E – vehicule de transport marfa cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu maxim 3 axe (inclusiv)
1 zi – 9 euro echivalentul a 44.51 lei;
7 zile – 36 euro echivalentul a 178.05 lei;
30 de zile – 72 euro echivalentul a 356.10 lei;
90 de zile – 206 euro echivalentul a 1018.83 lei;
12 luni – 720 euro echivalentul a 3560.98 lei.
Categoria F – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu minimum 4 axe (inclusiv)
1 zi – 11 euro echivalentul a 54.40 lei;
7 zile – 55 euro echivalentul a 272.02 lei;
30 de zile – 121 euro echivalentul a 598.44 lei;
90 de zile – 345 eur echivalentul a 1706.30 lei;
12 luni – 1.210 euro echivalentul a 5984.42 lei.
Categoria G – vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusive soferul) şi maxim 23 de locuri pe scaune
1 zi – 4 euro echivalentul a 19.78 lei;
7 zile – 20 euro echivalentul a 98.92 lei;
30 de zile – 52 euro echivalentul a 257.18 lei;
90 de zile – 120 euro echivalentul a 593.50 lei;
12 luni – 320 euro echivalentul a 1582.66 lei.
Categoria H – vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusive şoferul)
1 zi – 7 euroechivalentul a 35.62 lei;
7 zile – 35 euro echivalentul a 173.10 lei;
30 de zile – 91 euro echivalentul a 450.07 lei;
90 de zile – 210 euro echivalentul a 1038.62 lei;
12 luni – 560 euro echivalentul a 2769.65 lei.
Cât este amenda pentru neplata Rovinietei
CNAIR are amplasate pe drumurile naţionale şi pe autostrăzile din România peste 100 de camere pentru controlul Rovinietei.
Potrivit legislaţiei, în cazul în care un autovehicul circulă fără rovinietă, autorităţile îl pot sancţiona pe proprietar în termen de cel mult patru luni. După depăşirea acestui termen, fapta se prescrie.
A: Autoturisme: de la 250 lei la 500 lei;
B: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone: de la 750 lei la 1.250 lei;
C: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone: de la 1.250 lei la 1.750 lei;
D: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone: de la 1.750 lei la 2.250 lei;
E: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv): de la 2.750 lei la 3.000 lei;
F: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv): de la 3000 lei la 4.500 lei;
G: Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): de la 1.250 lei la 1.750 lei;
H: Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): de la 1.750 lei la 2.250 lei.
Ce vehicule pot fi atestate drept istorice în România
Odată cu împlinirea a 30 de ani, în România, autovehiculele pot obține un atestat de „Vehicul Istoric” eliberat de Retromobil Club România, entitate ce reprezintă Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens), pe baza căruia Registrul Auto Român va face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a autovehiculului.
În plus față de vârstă împlinită de 30 de ani, condiția prealabilă pentru aprobarea istorică este ca starea respectivului automobil să fie una cât mai bună și 100% originală, în conformitate cu specificațiile producătorului auto respectiv.
Din momentul obținerii certificării de ″Vehicul Istoric″, autovehiculul respectiv beneficiază, conform legislației în vigoare, de scutire de impozit și plata rovinietei și asigurare tip RCA la prețuri speciale.