De ce au ajuns cafeaua, ciocolata şi aurul la maxime istorice? E cel mai scump Valentine's Day. Bucuria de a oferi un cadou precum ciocolată, cafea de calitate sau bijuterii primează în fața prețurilor ridicate.
Cu scumpirile înregistrate în ultima perioadă, se poate ajunge la concluzia că anul acesta avem de-a face cu cel mai scump Valentine's Day din istorie, relevă o analiză realizată de Radu Puiu, analist financiar XTB România.
De ce au ajuns cafeaua, ciocolata şi aurul la maxime istorice? E cel mai scump Valentine's Day
'Cu toate acestea, merită să ne amintim că o mare problemă în cazul tuturor mărfurilor este faptul că, în ciuda prețurilor ridicate, sume mai mari nu ajung direct la fermieri sau la angajații implicați în extracție.
Până când acest lucru nu se va schimba, nu va exista niciun pretext pentru ca producția să crească în viitor, pentru a produce o normalizare a prețurilor', spune acesta.
Potrivit sursei citate, anul trecut, producătorii s-au confruntat cu prețuri ridicate pentru boabele de cacao care au produs ecou în cel al ciocolatei de la raft.
Citeşte şi: Chirii, mai scumpe cu 37% în orașul numit și „Viena României”. Cât costă să închiriezi o garsonieră
Producători precum Hershey, Mondelez, Mars sau Ferrero au redus dimensiunea tabletelor de ciocolată sau au redus procentul de cacao din produsele finite, pentru a evita majorările de preț.
Cu toate acestea, disponibilitatea boabelor de cacao pe piață este în continuare dramatică, spune analistul financiar.
Stocurile au atins cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani, iar Coasta de Fildeș și Ghana au perspective reduse de producție în sezonul actual. Bolile copacilor, condițiile meteorologice și reglementările fac ca boabele de cacao să fie din ce în ce mai scumpe.
Citeşte şi: Ce se întâmplă cu ratele la credite, la început de an? Totul depinde de cum evoluează IRCC
Prețurile nu numai că au depășit nivelul de 10.000 de dolari pe tonă, dar fost înregistrate momente când tarifele au fost chiar peste nivelul de 12.000 de dolari pe tonă - adică de două ori mai mult decât cel de Valentine's Day de anul trecut, arată Radu Puiu, conform Agerpres.
'Asta nu înseamnă, însă, că o tabletă de ciocolată trebuie să coste dublu față de anul trecut. Într-adevăr, cantitatea de cacao din produse este în scădere. Însă prețul depinde și de alte materii prime, cum ar fi laptele praf sau zahărul, dar și de costurile serviciilor.
Chiar și în aceste condiții, ciocolata nu numai că este mult mai scumpă în acest moment, dar probabil va deveni o delicatesă, având în vedere că producătorii nu mai au de ales și vor transfera costurile către consumatori', conform analizei.
De ce au ajuns cafeaua, ciocolata şi aurul la maxime istorice? De la foarte ieftin la tot mai scump
Prețurile cafelei Arabica au ajuns la cele mai mari niveluri înregistrate în ultimii 50 de ani. Concret, cafeaua a ajuns să coste 400 de cenți pe kilogram - adică de 4 ori mai mult decât în 2020.
În urmă cu 5 ani, cafeaua era atât de ieftină, încât costurile de producție depășeau adesea prețul pieței, ceea ce i-a forțat pe fermieri să își abandoneze plantațiile, în special în America Centrală, și să treacă la producția de porumb, soia sau coca, populară în această regiune.
La acea vreme s-a creat situația în care, în condițiile creșterii cererii, perspectivele de producție deveniseră foarte limitate. Consumul de cafea era în creștere, atât în Europa sau America de Nord, cât și în Asia.
Factorii la Nina şi El Nino
Cu toate acestea, fermierii de cafea care au supraviețuit problemei prețurilor scăzute de acum 5 ani nu au fost scutiți de condițiile meteorologice.
Fenomenele meteorologice La Nina și El Nino au afectat semnificativ, la început, producția de Robusta în Vietnam, iar apoi au condus la secete prelungite în Brazilia, mai arată analistul XTB România.
De ce au ajuns cafeaua, ciocolata şi aurul la maxime istorice? E cel mai scump Valentine's Day - Foto: Pexels/Michael Steinberg
'Deși inițial se aștepta ca sezonul 2024/2025 să conducă la o revigorare și o redresare a producției, realitatea s-a dovedit a fi complet diferită. Ploile abundente din Vietnam și Indonezia provoacă boli și îngreunează recoltele, în timp ce lipsa precipitațiilor în Brazilia limitează semnificativ perspectivele recoltei și calitatea cafelei.
Factorul Columbia
Merită subliniat faptul că Brazilia este cel mai mare producător de Arabica din lume, în timp ce în cazul Robusta, liderul este Vietnamul.
Desigur, nu este vorba doar de factori meteorologici. Președintele SUA a anunțat, la un moment dat, că va impune Columbiei tarife vamale de 25%.
Columbia este al doilea cel mai mare producător de Arabica din lume și, adesea, considerat un producător de o calitate mult superioară, motiv pentru care este unul dintre principalii furnizori de cafea pentru SUA', se arată în analiză.