Cum e România pentru oamenii de afaceri

DE Mădălina Ion | Actualizat: 14.08.2019 - 15:05

Studiul EY „Attractiveness surveys“, apărut recent, ne dă o ştire bună şi una mai puţin bună.

SHARE

Partea pozitivă: Europa de Est este a doua zonă în ordinea atractivităţii pentru potenţialii investitori, prima zonă fiind Europa de Vest.

Vestea mai puţin bună este că 2018 a fost primul din cei 7 ani consecutivi în care numărul de noi proiecte de investiţii a înregistrat o scădere de la 6.653 de proiecte, la 6.356 (4% scădere), iar, din păcate, investiţiile în România au cunoscut o scădere şi mai abruptă, de la 126 la 109 proiecte (adică o scădere de 13%).

Din păcate, tendinţa este, în continuare, de scădere, dacă ne uităm la statistica publicată de BNR care arată că investiţiile străine în România pe primele 4 luni ale anului 2019 au fost de 1.323 de milioane Euro, cu 17% mai puţin decât investiţiile străine din aceeaşi perioadă din anul 2018 (când au fost de 1.592 de milioane Euro).

Bineînţeles, atractivitatea unei ţări pentru investitori depinde de foarte multe criterii. Studiul „Doing Business“ al Băncii Mondiale analizează atractivitatea ţărilor pentru investitori folosind următoarele criterii:

  • Uşurinţa procedurilor pentru înfiinţarea unei societăţi;
  • Uşurinţa obţinerii autorizaţiilor de construcţie;
  • Accesul la reţeaua electrică;
  • Procedurile de înregistrare a proprietăţilor;
  • Accesul la creditare;
  • Protecţia acţionarilor minoritari;
  • Gradul de impozitare;
  • urinţa comerţului internaţional;
  • Uşurinţa cu care sunt soluţionate disputele, seriozitatea contractuală;
  • Modalitatea în care este tratată insolvenţa;
  • Legislaţia muncii.

În acest studiu (tabel 1), România se află pe locul 52 (din 190) cu un scor de 72,30. Moldova este pe locul 47, Cehia este pe locul 35 și Polonia pe 33. Ungaria este pe locul 53, iar Bulgaria pe locul 59.

Ar fi indicată o analiză a fiecăruia dintre aceste criterii pentru a înţelege unde putem să mai schimbăm ceva pentru a deveni mai atractivi în ochii investitorilor.

În această idee, vom folosi „Tax Attractiveness Index“ emis de „The Institute for Taxation and Accounting at Ludwig-Maximilians-Universität München“, care analizează atractivitatea unei ţări în ochii potenţialilor investitori din perspectiva mediului fiscal al ţării respective.

În acest studiu (tabel 2), în 2019, România este pe locul 41 din 100.

În faţa noastră mai sunt: Ungaria (locul 20), Cehia (locul 28) şi Slovenia (locul 30).

Polonia este totuşi în urma noastră (ocupând locul 68), iar Serbia, un alt vecin al nostru, este pe locul 81,
Ucraina fiind pe locul 72, cum se poate vedea în tabelul 2.

„Tax Attractiveness Index“ este calculat pe baza a 20 de indicatori fiscali începând de la faptul că suntem stat membru în Comunitatea Europeană, că avem prevederi care sancționează tranzacţiile artificiale etc.

Cu cât mai aproape de 1 este un indicator, cu atât mai atractivă este ţara noastră din punct de vedere al indicatorului respectiv.

----------------------

Citește dosarul integral Made in Romania

 

Made in Romania. Cum să faci afaceri cu un guvern ostil investitorilor privați

Cămășile din Oltenița, povestea neromanțată a unei afaceri de familie

Despre pâine, avec amour

Brandurile care ne-au făcut cunoscuți în lume

Mădălina Ion, consultant de afaceri: Ce e de făcut

Octavian Bădescu, om de afaceri: Mai vreau să fiu antreprenor? Hmmm…

----------------------

Se observă în tabelul 3, că atractivitatea României a scăzut vertiginos ca urmare a adoptării regulilor care sanc­ţionează tranzacţiile artificiale şi transferul profitului.

Din fericire, aceste măsuri sunt absolut obligatorii şi adoptarea lor nu face decât să ne înscrie în rândul ţărilor reglementate. Nu prin lipsa acestor măsuri ne dorim noi să fim o ţară atractivă.

Singura îmbunătăţire notabilă este în ceea ce priveşte impozitarea venitului persoanelor fizice, unde ştim cu toţii că a scăzut cota de impozit de la 16% la 10 %.

Probabil că astfel de măsuri sunt cele care ne vor ajuta să devenim mai atractivi în ochii investitorilor.

----------------------

Citește dosarul integral Made in Romania

 

Made in Romania. Cum să faci afaceri cu un guvern ostil investitorilor privați

Cămășile din Oltenița, povestea neromanțată a unei afaceri de familie

Despre pâine, avec amour

Brandurile care ne-au făcut cunoscuți în lume

Mădălina Ion, consultant de afaceri: Ce e de făcut

Octavian Bădescu, om de afaceri: Mai vreau să fiu antreprenor? Hmmm…

----------------------

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.