Cum a ajuns Autostrada Moldovei până la Adjud în 2025? Umbrărescu a sacrificat alte șantiere. 181 km restanță
Autostrada Moldovei a ajuns până la Adjud. Din 23 decembrie 2025, șoferii vor ajunge în 2 ore, legal, de la București. Extraordinar! Dar, teoretic, A7 ar fi trebuit să fie gata până la Pașcani. Și, mai mult, Umbrărescu a sacrificat alte șantiere pentru această reușită.
Moș Crăciun vine cu un „cadou” pentru șoferi în 2025: de la București la Adjud, în 2 ore, cu mașina, pe Autostrada Moldovei. Până la Focșani, traficul a fost deschis pe 27 noiembrie 2025.
Citește și: VIDEO 49 km de autostradă se deschid în Ajun de Crăciun. O zonă importantă a României, revitalizată
Dar, teoretic, A7 trebuia să fie gata anul acesta până la Pașcani, potrivit specialiștilor Asociației Pro Infrastructură. Adică, pe o lungime de încă 124 km.
Cum a ajuns Autostrada Moldovei până la Adjud în 2025? Umbrărescu a sacrificat alte șantiere. 181 km restanță
„Marți, 23 decembrie, probabil după-amiază, se dă drumul la trafic pe aproape 49 de kilometri între Focșani și Adjud Nord.
Din cei 319 kilometri ai Autostrăzii A7 dintre Ploiești (A3) și Pașcani finanțați prin PNRR, de poimâine vom circula pe un total de 195 km, iar ceilalți 124 vor fi livrați de UMB în 2026 (...)
Evident există și aspectele urâte care trebuie spuse (...)
Acum se vede cel mai bine lipsa de capacitate a UMB despre care vă tot explicăm din 2022 (...)
Cele trei contracte de pe A7 Focșani-Bacău au fost semnate în 15.12.2022, iar celelalte trei de pe Bacău-Pașcani s-au parafat în 15.02.2023. Ordinul de începere a fost emis în 29.03.2023 pe Focșani-Domnești, respectiv în primele zile din mai 2023 pe restul celor cinci loturi. Toate aceste tronsoane sunt pe execuție directă timp de 30 luni fiecare, fără perioadă de proiectare.
Citește și: România a tras frâna de mână autostrăzilor în 2025. Ajunge doar la 1.367 km. Ce se va întâmpla în 2026?
Astfel, termenele contractuale de finalizare inițiale sunt septembrie 2025 pe Focșani-Domnești, respectiv noiembrie 2025 pe toate celelalte cinci sectoare de la Domnești la Pașcani.
Întârzierile dincolo de Adjud sunt mari și foarte mari. Dacă până la Răcăciuni nu mai este mult de muncă, iar lotul 3 până la sud de Bacău se apropie de 70% stadiu fizic, progresul pe ultimele trei tronsoane dincolo de Bacău abia dacă trece momentan de 40%.
Deși trebuia să fim astăzi cu A7 la Pașcani, cei 124 kilometri rămași se vor inaugura, în scenariul optimist și doar dacă antreprenorul UMB va dori să deschidă "în trepte", astfel: până la Răcăciuni în martie, apoi la Bacău în mai, critic în august la Săbăoani (Roman nord) pentru a nu pierde niciun leu din banii nerambursabili (gratuiți) din PNRR și abia în decembrie 2026 sosim la Pașcani.
În plus, la fel ca în 2024, rezultatul de pe Autostrada A7 s-a făcut cu sacrificarea altor șantiere.
Din păcate, față de anul trecut când au dat în trafic 98 km de autostradă și drum expres, în 2025 cei de la UMB sunt mult sub așteptările din previziunile noastre emise în ianuarie.
Termină anul cu "doar" 66 kilometri, în evaluarea noastră de început de 2025 dându-le șanse mari să mai inaugureze încă vreo 40 km pe A7 plus DEx6 Galați-Brăila, adică o performanță similară cu recordul din 2024”, afirmă specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook.
Umbrărescu, restanțe contractuale și din 2024
„Mai grav este că s-au adunat proiecte nu doar cu termene contractuale restante din 2025, ci și din 2024: A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului sunt contractate în iulie, respectiv decembrie 2020, și am pierdut șirul amânărilor.
Iar DEx6 Galați-Brăila, parafat în aprilie 2021 și scadent în decembrie 2024, a fost promis încă din 2023, apoi 2024 și... 2025. Și ciotul din A0 Nord a avut termen în octombrie 2025, promis și acesta deopotrivă de autorități și antreprenor (...)
Lăsând cifrele și dezbaterile deoparte, felicităm muncitorii din grupul UMB pentru efortul depus! Îi așteptăm sănătoși peste vreo trei săptămâni înapoi pe șantiere.
Vor avea de tras la maxim și în 2026 fiindcă sunt obligați să livreze toate restanțele de pe loturile scadente în 2024 și 2025, nu mai puțin de 181 de kilometri în total”, apreciază specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook.