Delgaz Grid a fost sancționată pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei de gaze naturale, respectiv pe piaţa serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale Instalaţiilor de Utilizare a Gazelor Naturale (IUGN) în zona sa de distribuţie.
Poziţie de monopol pe piaţa distribuţiei de gaze naturale din nordul țării
Delgaz Grid deţine o poziţie de monopol pe piaţa distribuţiei de gaze naturale aferentă zonelor geografice pentru care are licenţa de distribuţie, în speţă judeţele situate în partea de nord a ţării (Maramureş, Satu Mare, Sălaj, Cluj, Bistriţa Năsăud, Timiş, Arad, Bihor, Caraş-Severin, Hunedoara, Mureş, Sibiu, Alba, Harghita, Iaşi, Botoşani, Vaslui, Suceava, Neamţ, Bacău).
În cadrul investigaţiei declanşate la sfârşitul anului 2018, autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada martie 2015 - decembrie 2018, Delgaz Grid, în calitate de distribuitor de gaze naturale, a abuzat de poziţia sa dominantă prin refuzul de a acorda acces tuturor companiilor din piaţă la o facilitate esenţială - înregistrarea fişelor de evidenţă a lucrărilor de verificări/revizii tehnice în sa baza de date.
În acest fel, au fost create condiţii discriminatorii pentru firmele prezente pe această piaţă faţă una dintre companiile din cadrul grupului E.ON.
Favorizarea companiei din cadrul grupului E.ON a contribuit la consolidarea poziţiei acesteia pe piaţa serviciilor de verificări şi revizii a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale furnizate în aria de distribuţie a Delgaz.
Serviciul de înregistrare a datelor din fişele de evidenţă a lucrărilor de verificări şi revizii în baza de date a distribuitorului este indispensabil unei companii care concurează pe piaţa serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale, fiind esenţial pentru desfăşurarea activităţii.
Acţiuni anticoncurenţiale, cu afectarea consumatorilor
Prin neînregistrarea sau înregistrarea cu întârziere a fişelor în baza de date administrată de Delgaz Grid, mecanismul de funcţionare a pieţei serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale era întrerupt şi nefuncţional, întrucât informaţia legată de data scadentă a verificării/reviziei tehnice nu era transmisă la timp consumatorului final, prin notificarea realizată de furnizorul de gaze naturale sau operatorilor economici autorizaţi aflaţi deja într-o relaţie contractuală cu clienţii.
"Acţiunile anticoncurenţiale întreprinse de Delgaz Grid au condus atât la afectarea concurenţei pe piaţa serviciilor de verificări şi revizii tehnice furnizate în aria sa de distribuţie, prin limitarea accesului operatorilor economici pe această piaţă şi împiedicarea dezvoltării acestora, cât şi la afectarea consumatorilor, prin restrângerea posibilităţii acestora de a-şi alege furnizorii de servicii de verificări/revizii tehnice şi prin creşterea cheltuielilor cu astfel de servicii", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
În calitatea sa de operator al sistemului de distribuţie de gaze naturale, Delgaz Grid avea o obligaţie specială de a asigura un tratament nediscriminatoriu pentru firmele ce acţionează pe pieţe conexe, îndeosebi de a evita favorizarea în orice fel a întreprinderilor care sunt parte a aceluiaşi grup.
Activităţile de verificare şi revizie tehnică a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale se efectuează în condiţii concurenţiale, de către operatori economici autorizaţi de ANRE şi selectaţi de clientul final. Tarifele practicate de către operatorii autorizaţi pentru efectuarea serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale sunt stabilite în condiţii de piaţă, pe baza cererii şi ofertei.
Delgaz Grid a recunoscut integral practicile anticoncurenţiale
Delgaz Grid a recunoscut integral faptele anticoncurenţiale şi a beneficiat de reducerea amenzii.
În ultimii ani, Autoritatea de Concurenţă a aplicat mai multe sancţiuni companiilor care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei de gaze pentru încălcarea normelor de concurenţă.
Astfel, compania Distrigaz Sud Reţele SRL (DGSR) a fost amendată cu 17.650.326 lei (aproximativ 3,7 milioane euro), pentru abuz de poziţie dominantă manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnică a proiectelor de execuţie, recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).
Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sancţionat cu 6,3 milioane lei (aproximativ 1,3 milioane euro) pentru că a abuzat de abuz de poziţia sa dominantă prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnică a proiectelor, de recepţie a lucrărilor şi de punere în funcţiune a IUGN, diferenţiate în funcţie de realizatorul lucrărilor de proiectare şi de execuţie a instalaţiilor.
Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA şi nouă executanţi de lucrări în domeniu au fost amendaţi cu 920.069 lei pentru pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale prin care au stabilit un preţ fix pentru realizarea IUGN.
În urma implementării angajamentelor asumate de E-Distribuţie Muntenia SA (EDM) în contextul investigaţiei privind un posibil abuz de poziţie dominantă, durata medie de obţinere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de companie a scăzut cu 20%, în condiţiile în care, numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%. De asemenea, intervenţia Consiliului Concurenţei a condus la creşterea transparenţei procesului de racordare şi a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an, numărul de clienţi care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%.
Consiliul Concurenţei monitorizează cu atenţie piaţa gazelor naturale, mai ales în contextul liberalizării acesteia pentru consumatorii casnici de la 1 iulie 2020, şi va interveni prin toate pârghiile legale pentru a descuraja orice comportament incorect.