VIDEO Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 22.02.2024 - 14:01
Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele - Foto: geoconnexion.com - Rol ilustrativ

Un sistem anti-șoferi vitezomani devine obligatoriu pe toate mașinile noi din UE, comercializate după data de 1 iulie 2024. Îți „sparge” timpanele și te avertizează și luminos, de fiecare dată când depășești viteza legală.

SHARE

Cum depășirea vitezei legale este una dintre principalele cauze ale accidentelor, circa 30% din accidentele rutiere mortale fiind provocate de rularea cu viteză excesivă, Comisia Europeană a decis dotarea autovehiculelor noi cu un sistem care să-i informeze, să-i avertizeze și să-i descurajeze pe șoferi să apese pe accelerație mai mult decât este permis pe diferitele sectoare de drum. 

Sistemul ISA (Intelligent Speed Alert) a devenit obligatoriu pentru toate modele noi de mașini omologate și produse după 1 iulie 2022, iar începând cu data de 1 iulie 2024 va fi obligatoriu pe toate automobilele noi vândute în UE, chiar dacă un model se află în producție de 5-6 ani, de exemplu. 

Citește și: Cu ce viteză poți circula în intersecții? Șoferii care nu respectă legea riscă amenzi usturătoare

Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele

ISA, sistemul anti-șoferi vitezomani, face parte din reglementările europene privind siguranța denumite GSR II, alături de alte sisteme, precum înregistratorul de date în caz de accident („cutia neagră”), recunoașterea semnelor de circulație, avertizarea privind atenția șoferului la drum, asistentul de menținere a benzii de rulare, sistemul de frânare de urgență care „vede” inclusiv pietonii și bicicliștii și sistemul care „miroase” dacă șoferul a băut alcool.

Funcționarea sistemului ISA se bazează pe o cameră și pe GPS. Creierul electronic compară viteza indicată pe indicatoarele rutiere și viteza reală a mașinii și îl informează pe șoferul care depășește viteza legală printr-un semnal sonor și vizual.

Există 3 tipuri de sisteme ISA. Unul poate prelua controlul și încetini mașina automat

Există 3 tipuri de sisteme ISA, potrivit road-safety.transport.ec.europa.eu. În cazul celui de bază, devenit obligatoriu în UE, este vorba doar de un sistem de  avertizare. Adică, dispozitivul nu poate să preia controlul și să reducă (sau să mărească) automat viteza la intrarea într-o nouă zonă de viteză. Totuși, acest lucru este posibil în cazul anumitor mașini care sunt echipate cu un sistem de control adaptiv al vitezei de croazieră.

Citește și: Ce amendă iei dacă mergi cu 10 km/h mai încet decât limita permisă. Mulți șoferi nici nu știu de ea

Tipuri de sisteme ISA:

- Sistem ISA informativa sau consultativ: oferă șoferului un feedback prin intermediul unui semnal vizual și/sau sonor. Informează și atenționează șoferul cu privire la limitele de viteză și la viteza curentă cu care merge.

- Sistem ISA de sprijin sau de avertizare: avertizează sonor și/sau luminos, dar și „întărește” pedala de accelerație. Este posibil să se anuleze sistemul de susținere prin apăsarea mai puternică a accelerației.

- Sistemul ISA de intervenție: previne orice depășire a vitezei, de exemplu, prin reducerea injecției de combustibil sau prin solicitarea unui "kick-down" din partea conducătorului auto dacă acesta dorește să depășească limita.

Limitatorul inteligent de viteză, enervant și stresant?

Mulți dintre șoferii care au deja ISA pe mașini spun că, pe de o parte, sistemul e practic, dar că, pe de alta, poate deveni rapid și foarte enervant, cu intervenții sonore și luminoase regulate, pe sectoarele de drum cu limitări succesive de viteză, care devin rapid o sursă de stres.

Sistemul ISA se activează automat la pornirea mașinii, dar poate fi dezactivat manual prin intermediul unui buton sau al interfeței de la bord, în funcție de modelul autoturismului.

Limitatorul automat de viteză, din motive de siguranță, se dezactivează automat atunci când acceleratorul este apăsat puternic, așa cum se întâmplă în cazul sistemului de control al vitezei de croazieră.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te