Un pariu riscant - motorul pe benzină care funcționează ca un diesel

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 15.11.2019 - 08:42

Japonezii de la Mazda au încercat mai mereu să facă lucrurile altfel. Și, în general, le-a ieșit.

SHARE

O dovadă este design-ul emoționant Kodo – Sufletul mișcării - și întreaga gamă actuală. Pariul revoluționării motorului Otto, prin dezvoltarea unui agregat pe benzină cu aprindere prin compresie, ca la diesel, pare, însă, destul de riscant.

Mazda3 a evoluat spectaculos, s-a maturizat și a devenit din elev profesor, din 2003 până în prezent. Cea de-a patra generație Mazda3 este capabilă să dea bătăi de cap liderilor segmentului hatchback-urilor compacte de masă, supranumit și „Clasa Golf“, la toate capitolele, inclusiv tehnologie, rafinament, calitate percepută și plăcere de a conduce.

Iar la cum arată și se comportă mașina, se impunea o versiune mai potentă, care să aibă un cuvânt de spus și la capitolul sportivitate.

S-a vehiculat revenirea în „era turbo“ și dezvoltarea unui urmaș al îndrăgitei Mazda3 MPS, cu peste 260 de cai putere sub capotă.

Dar, deocamdată, niciun zvon nu a fost confirmat. Prin urmare, pasionații și fanii au aplaudat apariția noului model Mazda3 Skyactive-X de 180 de cai. Iar japonezii au plusat și cu integrarea unui sistem de tracțiune integrală, AWD. Așteptări mari, mon cher!

Aprindere prin compresie, amestec sărac

Îndârjirea Mazda de a rămâne singurul constructor care demonstrează că benzinarele aspirate cu o cilindree corectă se pot bate de la egal la egal, la consum și rafinament, cu motoarele mici și dopate, de 1.0 - 1.6 litri, cu puteri similare, merită aplaudată.

Skyactive-G-urile de 2.0 litri, de 122 CP, 165 CP și 184 CP, se pot lua oricând la trântă cu TSI-urile, TCe-urile,
EcoBoost-urile, T-GDi-urile etc.

La fel, merită aplaudată încercarea Mazda de a revoluționa motorul Otto cu tehnologia Skyactive-X. Cel puțin pentru început, însă, în practică, succesul nu este cel scontat. Noua Mazda3 Skyactive-X nu trage mai bine decât vechea Mazda3 Skyactive-G 165, nici în practică, nici pe hârtie.

Da, Skyactive-X este mai economic, mai eco, mai silențios, mai rafinat și aproape lipsit de vibrații. Dar urcă greu în ture, iar cei 180 de cai sunt cam lipsiți de vlagă.

26.790 €  

este prețul de bază pentru versiunea
cu tracțiune integrală
Mazda3 Skyactive-X
180 Mild-Hybrid AWD MT6, TVA inclusă

Se trezesc la peste 4.000 rpm, dar nici la 6.000 rpm nu rup hățurile, cum ar trebui. La volan, se simt cel mult 160 de cai.

Iar, în anumite situații, unii dintre ei sunt și ezitanți. La 100 km/h, în treapta a 4-a, de pildă, dacă apeși hotărât accelerația, iar pe display-ul central e aprins „SPCCI“ (Spark Controlled Compresion Ignition), simți în pedală, pentru câteva milisecunde, un tremurat de ezitare.

Pentru cei care au condus o mașină cu carburator, senzația e similară cu cea apărută din cauza unui amestec benzină/aer sărac. Repet, este vorba despre milisecunde.

Dacă nu ești atent, nu vrei să trezești toți căluții și n-ai experimentat fenomenul, nici nu te prinzi. Iar în cazul unui stil de condus liniștit, ezitarea nu apare, Skyactive-X fiind extrem de plăcut în exploatare.

Ideea amestecului sărac nu este o închipuire, este parte a tehnologiei revoluționare Skyactive-X. Doar că nu trebuia să se simtă.

Sau, cine știe, japonezii s-au grăbit să o lanseze și o vor corecta rapid, din mers. Concret, la un motor pe benzină obișnuit, aprinderea amestecului benzină/aer din cilindri este făcută de bujii, atât la pornire, cât și în mers. Și Skyactive-X folosește bujii, dar doar la pornire și în încă câteva cazuri.

În rest, aprinderea se face prin compresie, ca la diesel, rezultând un proces de combustie mai eficient. Iar compresia mare pentru un benzinar, de 16.3:1, permite utilizarea unui amestec benzină/aer mai sărac pentru obținerea unei puteri și a unui cuplu superioare față de un Otto obișnuit.

Mazda îi spune acestui proces de aprindere prin compresie controlată de bujii SPCCI.

În ceea ce privește cifrele, Mazda3 Skyactive-X stă, evident, mai bine decât vechea Mazda3 Skyactive-G 165. Dar, așa cum spuneam, nu la toate capitolele.

Consumă destul de puțin (9,2-9,4 l/100 km urban și 6,7-6,9 l/100 km extraurban, în condițiile de test: București, plus un drum până la Vulcanii Noroioși, în total circa 350 km) și este mai eco (109 g CO2/km, față de 135 g CO2/km).

La aceeași cilindree de 2.0 și turație (6.000 rpm), Skyactive-X scoate cu 15 cai mai mult. Iar la 3.000 rpm dezvoltă un cuplu de 224 Nm, față de 210 Nm la 4.000 rpm. Însă performanțele superioare nu prea se văd pe stradă.

Mazda3 Skyactive-X AWD ajunge la 100 km/h, în 8,5 secunde, în timp ce vechiul model cu trac­țiune față e mai rapid (8,2 secunde). De asemenea, Mazda3 Skyactive-G 165 urcă, de exemplu, de la 80 km/h la 120 km/h, în treapta a 6-a, în 14,4 secunde (Skyactive-X, în 17,1 secunde), conform datelor Zeperfs.com.

Prin urmare, chiar dacă este imposibil, ne-ar plăcea să vedem ultima versiune Skyactive-G 185, disponibilă doar pe roadster-ul MX-5, pusă la treabă pe Mazda3, alături de Skyactive-X.

Puterea seducției

A 4-a generație Mazda3 este, fără a exagera, cel mai emoționant și rafinat model din segmentul hatch-urilor compacte de volum (Renault Megane, Opel Astra, Volkswagen Golf etc.).

Design-ul Kodo – Sufletul mișcării – pur și simplu nu are cum să nu sensibilizeze retina. Nu degeaba a luat premiul de design „Best of the Best“, la Red Dot Awards 2019!

Iar rafinamentul noii Mazda3 nu stă, însă, doar în liniile exterioare, ci și în cele interioare și, mai ales, în calitatea execuției și a materialelor alese.

Cele mai multe plastice sunt moi, și nu tari. Iar la echipările superioare, cu bordul îmbrăcat în piele, rafinamentul atinge cote premium.

Planșa de bord cu arhitrectură minimalistă este ușor orientată către șofer. Display-ul de 8,8 inch al sistemului multimedia este înfipt nemțește, dar, din păcate, nu este și sensibil la atingere (când faci mirroring de pe
smartphone, prin Apple CarPlay sau Android Auto, pentru Waze, de exemplu, este imposibil să comunici prin aplicație. Trebuie să scoți cablul pentru a marca un radar).

Poziția la volan este joasă, sportivă, dar și confortabilă. Iar suspensia face un compromis excelent între confort și sportivitate. Ținuta de drum excelentă a modelului cu tracțiune față este, evident, îmbunătățită de sistemul de tracțiune integrală.

Iar cutia de viteze manuală, cu șase trepte, este, așa cum ne-a obișnuit Mazda, o operă de artă. Timoneria este, pur și simplu, impecabilă.

Verdict Newsweek

+ Design emoționant; tracțiune integrală; suspensie sport, dar confortabilă; calitatea finisajelor și a materialelor; lista lungă de dotări standard; cutie de viteze manuală; consum bun de carburant.

Motorul Skyactive-X cu performanțe sub așteptări; vizibilitate redusă în spate; spațiu limitat la nivelul capului, pentru pasagerii bachetei spate; portbagaj micuț; preț piperat.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.