UE a decis ca din 2035 să nu mai fie comercializate mașini noi termice, diesel sau pe benzină. Forțați, producătorii auto s-au conformat, și-au făcut planuri și au început să investească masiv în dezvoltarea de modele pe baterii. Unii chiar și-au setat ținte mai ambițioase, anunțând că până în 2030 vor oferi doar modele cu încărcare la priză.
Dar, cum se spune, „socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg”. Cifrele arată că adoptarea vehiculelor electrice merge mult mai lent decât se aştepta. Motive sunt multe. Probabil, cel mai important este cel legat de prețul mult mai mare al mașinilor electrice față de modelele termice echivalente ca volum și confort.
Iar, pierzând bani, mulți producători au început deja să-și revizuiască planurile, tăind bani de la mașinile electrice și focusându-se pe vehicule profitabile, hybrid, de exemplu, sau chiar clasice, termice, cu minimum de electrificare.
Citește și: Bateriile mașinilor electrificate Dacia-Renault ajung la 25.000 €. E jumătate din prețul mașinii
Ford, de exemplu, care a anunțat că în Q1 2024 a pierdut circa 100.000 $ la fiecare mașină electrică vândută, a informat că amână producţia unei camionete electrice de ultimă generaţie la o nouă fabrică a sa din Tennessee şi anulează planurile pentru un SUV electric cu trei rânduri de scaune.
În schimb, Ford a spus că va acorda prioritate dezvoltării modelelor hibride, precum şi a vehiculelor comerciale electrice, cum ar fi o nouă dubă comercială electrică în 2026, urmată de două camionete EV în 2027.
”După cum am învăţat pe piaţă şi am văzut unde au gravitat oamenii, ne vom concentra acolo unde avem un avantaj competitiv, şi asta înseamnă pe camionetele comerciale de teren şi SUV-uri”, a declarat John Lawler, directorul financiar al Ford, potrivit CNBC.
Citește și: Gigantul auto Stellantis, în colaps? Profitul, -48% în 2024. Mărcile care nu fac bani, închise
Măsurile sunt menite să ofere o afacere cu vehicule electrice rentabilă şi eficientă din punct de vedere al capitalului, a spus Lawler, care este şi vicepreşedinte al producătorului de automobile.
De asemenea, Lawler a spus că viitoarele planuri de cheltuieli de capital ale companiei vor trece de la cheltuirea a aproximativ 40% pe vehicule electrice, la 30%.
Tranziția la mașini electrice „șchioapătă”. Soluția? Interzicerea vânzării de benzină și motorină
Având în vedere că tranziția la mașini electrice „șchioapătă”, cei mai puternici constructori auto din Europa, care au investit deja miliarde în electrificare, propun o soluție radicală pentru trecerea 100% la mașini electrice. Interzicerea vânzării de benzină și motorină, la orizontul anului 2040, și înlocuirea lor cu carburanți sintetici.
Într-o adresă oficială, Asociația Industriei Auto din Germania (VDA) susține o abordare ambițioasă pentru punerea în aplicare a Directivei privind energia regenerabilă (RED III) în legislația națională, astfel încât combustibilii regenerabili să își poată aduce, de asemenea, contribuția decisivă la protecția climei.
Citește și: Dezastru, pentru mașinile electrice Tesla. Veniturile nete au scăzut cu 45% în T2. Ce face Elon Musk
„Europa își poate atinge obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 doar cu o poziție care este deschisă tuturor soluțiilor și tehnologiilor posibile. Politicienii trebuie să stabilească stimulente pentru creșterea surselor de energie regenerabilă și astfel să garanteze și să promoveze investițiile”, a explicat președintele VDA, Hildegard Müller.
„Creșterea electromobilității, inclusiv a vehiculelor cu hidrogen în sectorul vehiculelor comerciale, va permite economii semnificative de CO2 în următorii ani.
În același timp, acest lucru nu este suficient, deoarece în Germania vor exista încă mult timp vehicule cu motoare cu combustie.
Chiar dacă obiectivul guvernului federal de 15 milioane de mașini electrice până în 2030 va fi atins, cel puțin 40 de milioane de mașini și camioane cu motoare cu combustie vor circula în continuare pe drumurile germane.
Pentru acest parc de vehicule este nevoie urgentă de combustibili regenerabili. Prin urmare, VDA solicită, de asemenea, o sub-cotă RFNBO (hidrogen și combustibili sintetici) de cel puțin cinci procente pentru 2030 (...)
Pentru a asigura securitatea investițiilor și a planificării, politicienii trebuie să creeze acum un cadru de reglementare pe termen lung, cu obiective intermediare pentru 2035 și 2040, similare celor pentru transportul maritim și traficul aerian”, a subliniat Hildegard Müller.