Uneori este greu de crezut că de la începutul mileniului a trecut un sfert de secol. În multe privințe, viața era foarte diferită pe atunci – internetul era încă la început, telefoanele erau folosite doar pentru a suna pe cineva, iar X era doar o literă din alfabet.
Era o epocă înainte de smartphone-uri și rețelele sociale, războiul împotriva terorismului nu începuse încă, iar economiile globale nu fuseseră încă afectate de criza financiară.
Acele vremuri par a fi la ani lumină distanță și totuși Y2K a revenit în forță în rândul tinerelor generații. Fie că este vorba de modă, filme, televiziune sau muzică. Mulți oameni din generația Z (cei născuți între 1997 și 2012) se întorc la acea epocă și o readuc la modă.
Noi continuări ale filmelor precum Happy Gilmore, Jurassic Park și Freaky Friday revin în această vară, iar serialele TV preferate, precum Friends și The O.C., atrag spectatori mai tineri pe platformele de streaming.
Muzica din acea epocă revine și ea în mainstream cu piesa You Know You’re Right a formației Nirvana din The Last of Us, trupa britanică Oasis susține concerte de reunire în stadioane sold-out, iar grupul rock american Creed, al cărei hit „Higher“ a devenit din nou preferat la evenimentele sportive, este cap de afiș la seria de concerte Summer of ‘99 and Beyond Cruise din primăvara viitoare.
Brandurile de modă sinonime cu începutul anilor 2000 – Von Dutch și Ed Hardy – au devenit din nou indispensabile, agrafele de păr în formă de fluture și ochelarii de soare mici sunt must-have, iar fardul de pleoape colorat a revenit la modă.
MOMENTUL REVENIRII Brandul popular de modă Von Dutch revine în forță, aducând nostalgia la petrecerea Stagecoach din California, în aprilie
Chiar și Tamagotchi, animalele de companie digitale de buzunar din copilăria anilor 2000, au revenit, transformând rucsacurile și curelele de curea ale generației Z în referințe nostalgice la începutul secolului.
Pe aceeași undă, Britney Spears a redobândit popularitatea în rândul generației Z în ultimii ani, culminând în luna mai a acestui an, când albumul „The Singles Collection“ a strâns 200 de săptămâni în topul albumelor din Marea Britanie.
Generația X poate fi o categorie demografică relativ mică, în comparație cu populațiile numeroase ale generațiilor baby boomers și millennials, dar impactul perioadei de glorie a acestei generații a captivat imaginația generației Z.
Raven Baker, lider social și comunitar la Adolescent Content, care cercetează obiceiurile generației Z, a declarat pentru Newsweek că, pentru această generație care trăiește constant într-o lume digitală, Y2K are ceva nou, dar accesibil.
„Cred că este parțial o formă de evadare, deoarece îi ajută să se distragă de la problemele actuale, fie că este vorba de școală, muncă, prietenii sau părinți. Le permite să se bucure de ceva atât de diferit de prezent“, a spus Baker.
Era viața mai bună pe atunci?
Un raport al Asociației Americane de Psihologie a constatat că tinerii adulți sunt copleșiți de stres, mulți dintre ei declarând că au un nivel de stres mult mai ridicat decât generațiile mai în vârstă. Așadar, este de mirare că vor să se întoarcă la ceea ce pare a fi o perioadă mai ușoară?
Faptul că multe relicve ale acelei epoci sunt ușor accesibile, fie că este vorba de seriale TV complete pe platforme de streaming sau de fotografii ale vedetelor din acea perioadă care devin virale pe TikTok, ajută la acest lucru. Lily Todos (@lilytodos) împărtășește ținute inspirate din anii 2000 și recreează look-uri iconice din filme pe platformă.
Influencerița TikTok Todos postează videoclipuri despre tot ce ține de Y2K
Todos, în vârstă de 25 de ani, din Marea Britanie, a declarat pentru Newsweek că moda retro a devenit o „formă de evadare“ pentru ea, deoarece lumea părea „un loc mai bun pe atunci“ – stilurile vestimentare erau mai variate, calitatea era mai bună și oamenii „trăiau pentru viața reală“, ceea ce crea autenticitate, a spus Todos.
Generația Z a crescut într-o eră a rețelelor sociale, în care fiecare pas pe care îl fac este capturat și împărtășit unui public.
În opinia lui Baker, ei tânjesc după o perioadă în care oamenii puteau face greșeli și experimenta fără teama de a deveni virali sau, mai rău, de a fi excluși.
„Cred că există dorința de a fi liber, de a nu te simți judecat și de a nu fi înregistrat pentru totdeauna în amprenta digitală a cuiva“, a spus Baker.
„Trăim într-o eră a supravegherii, în care chiar și prietenii te pot monitoriza și vedea ce faci. Dacă cineva te prinde făcând ceva rău, instinctul este să postezi online. În schimb, oamenii se bucură de începutul anilor 2000 pentru că nu exista acest lucru“.
„Cred că există dorința
de a fi dezinhibat, de a
nu te simți judecat și de
a nu fi înregistrat pentru
totdeauna în amprenta
digitală a cuiva“
Pe măsură ce generațiile mai tinere privesc anii 2000 prin prisma mass-media, este ușor să romantizezi și, poate, să idealizezi acei ani. Dar nu totul se reducea la blugi cu talie joasă, sandale din plastic și întâlniri la cafea la Central Perk. Ben Lisle, profesor asociat de studii americane la Colby College din Maine, nu dorește să șteargă dificultățile acelei perioade.
El a declarat pentru Newsweek că a privi începutul anilor 2000 ca pe o epocă de aur ar însemna „ștergerea istorică“ a ceea ce s-a întâmplat.
Înainte de 2000, existau așteptări cu privire la ceea ce va aduce schimbarea mileniului și, deși aceasta a dat naștere la progrese tehnologice – iPod-ul în 2001 și Facebook în 2004 –, a fost și o perioadă întunecată pentru mulți.
Viețile oamenilor au fost schimbate pentru totdeauna de războiul împotriva terorismului care a urmat după 11 septembrie, de devastarea provocată de tsunamiul din Oceanul Indian, în decembrie 2004, și de uraganul Katrina în 2005, înainte ca criza financiară globală din decembrie 2007 să ducă la Marea Recesiune.
GENERAȚIA DIGITALĂ Crescută în fața ecranelor, Generația Z se bucură acum de nostalgia Y2K, readucând la viață moda, tehnologia și cultura pe care abia le-a cunoscut
Lisle a declarat pentru Newsweek că este adesea „surprins de cât de puțin“ știu studenții săi despre astfel de evenimente istorice majore.
Pentru Lisle, acesta este un exemplu al conceptului de pastiche al filosofului Fredric Jameson, care se referă la imitația și mimica care aduc un omagiu stilurilor sau limbajului din trecut. Lisle a susținut că ne-am detașat oarecum de trecut și că legătura noastră cu acesta „s-a transformat într-o stilizare goală“.
Ce spune acest lucru despre societatea actuală?
La fel ca generațiile care i-au precedat, Generația Z învață să se descurce în lume și încearcă să-și definească viitorul. Dar, spre deosebire de predecesorii lor, o fac într-o perioadă de supraîncărcare informațională, cu povara rețelelor sociale și a inteligenței artificiale.
În timp ce problemele de sănătate și financiare sunt principalele preocupări ale tinerilor americani, aceștia se confruntă și cu probleme legate de siguranța personală, drepturile omului, singurătatea și schimbările climatice, anxietatea și depresia fiind unele dintre cele mai importante probleme de sănătate mintală, potrivit Institutului Național de Sănătate.
Nici viitorul nu arată mult mai bine, deoarece mai mult de jumătate dintre oameni consideră că visul american nu mai este posibil, potrivit unui sondaj ABC/Ipsos.
Așadar, ar trebui să ne surprindă faptul că tinerii petrec atât de mult timp uitându-se în trecut?
TENDINȚE ADOLESCENTINE Riekkinen iubește „stilul unic“ de la începutul anilor 2000
Multe dintre cercetările efectuate de Baker pentru Adolescent Content au arătat că generația Z are „un nivel ridicat de anxietate“, ceea ce duce la o lipsă semnificativă de încredere. Faptul că nu sunt siguri de cine sunt îi face să se retragă în timp, a sugerat Baker.
Ea a declarat pentru Newsweek: „Această generație a fost întotdeauna online. Au crescut cu iPad-urile și apoi au avut smartphone-uri de la o vârstă fragedă. Faptul că sunt mereu online le provoacă o lipsă de încredere în sine, deoarece se compară mereu cu ceea ce au alții. Cum poți să te ancorezi în adevărata individualitate dacă te întrebi mereu cine ești?“.
În ciuda impactului negativ, 36% dintre adolescenții americani spun că petrec prea mult timp pe rețelele sociale, iar 54% spun că le-ar fi greu să renunțe la ele, potrivit Pew Research Center.
36% dintre adolescenții americani recunosc că petrec prea mult timp pe rețelele sociale
Generația Z nu numai că a crescut online, dar a ajuns la maturitate într-o perioadă marcată de așa numita „cancel culture“. Pentru Baker, acest lucru reprezintă o schimbare importantă, care a instaurat o teamă în rândul tinerilor de a fi criticați.
„În timpul pandemiei, când toată lumea era blocată în casă și privea cum oamenii erau criticați, concediați și hărțuiți în piața digitală, s-a transmis un mesaj clar generației Z: nu-ți împărtăși opinia sinceră și nu fi transparent cu străinii“, a spus Baker.
De ce această fascinație?
Todos nu este singura persoană care și-a cultivat un public pe rețelele sociale recreând stiluri din anii 2000. De fapt, hashtagul #y2k are peste 4,1 milioane de postări numai pe TikTok.
Ceea ce îi place atât de mult lui Todos la hainele din acea perioadă sunt detaliile (glitter, mărgele și diamante). Ea a declarat pentru Newsweek că, după ani de minimalism, oamenii caută acum „mai multe detalii în hainele lor“.
Revenirea stilurilor Y2K nu este însă atât de surprinzătoare, întrucât istoricul de modă și autorul Robert Ossant explică că tendințele apar adesea în cicluri de 20 de ani. Ceea ce face această tendință atât de accesibilă este, probabil, prejudecata actualității, dar și paralelele dintre atunci și acum.
Ossant a declarat pentru Newsweek: „Începutul anilor 2000 a fost o perioadă de optimism și anxietate în jurul tehnologiilor emergente. Acum, cu AI, oamenii simt același lucru: tehnologia va stimula carierele sau va crea un viitor în care tinerii vor fi în surplus? Stilurile și anxietățile sunt aliniate.
Machiajul îndrăzneț, popular în anii 2000, revine la modă
„Toate tendințele care reapar mizează pe nostalgie, astfel încât generațiile mai tinere privesc înapoi la Y2K și îl idealizează. S-ar putea să prefere acea epocă față de a lor și să încerce să o retrăiască prin stilul lor“, a continuat el.
Ossant crede că moda Y2K a luat naștere odată cu designerul Marc Jacobs, în 1992, la Perry Ellis. El a promovat stilul tineresc și s-a inspirat din grunge. În scurt timp, moda stradală a început să influențeze podiumurile, Ossant afirmând că a dus cultura tinerilor „de la marginală, la mainstream“.
Nu mai conta ce purtau cei bogați. Pe măsură ce dinamica a continuat să evolueze la începutul anilor 2000, moda se concentra pe ceea ce atrăgea tinerii.
„Stilul era «go big or go home» – culori îndrăznețe, ceasuri mari din plastic, pantaloni balon cu topuri tubulare. Acestea ocupau mult spațiu și exprimau o încredere supremă“, a spus Ossant.
„Generația Z cere să fie
văzută și,pentru că în
continuare se simte
ignorată, adoptă stilurile
stridente ale anilor 2000“
Acum, branduri precum Von Dutch și Juicy Couture s-au reafirmat ca elemente de bază ale modei. Miss Sixty, cunoscută pentru pantalonii capri și denimul dublu, a numit-o pe supermodelul Bella Hadid imaginea liniei sale de primăvară/vară 2025, o lovitură mare pentru un brand care părea să fi ieșit din modă. Ossant a sugerat că Gen Z folosește moda nostalgică pentru a transmite un mesaj.
„Generația Z cere să fie văzută și, deoarece continuă să se simtă ignorată, adoptă stilurile stridente ale anilor 2000“, a spus Ossant.
Cum alimentează mass-media acest fenomen?
Filmele și serialele TV oferă generației Z referințe iconice ale anilor 2000, care sunt încă relevante astăzi. Platformele de streaming au adus un public nou la vechile seriale.
Marina Riekkinen, în vârstă de 21 de ani, a fost puternic influențată de serialele TV Gossip Girl și Sex and The City din anii 2000, declarând pentru Newsweek că îi place modul în care personajele „aveau un stil unic“ pe atunci. Aceste seriale s-au terminat, dar Riekkinen recreează adesea ținute care vor rămâne mult timp în memoria colectivă.
Pagina ei de TikTok (@marinariekkinen) este plină de ținute de care Serena van der Woodsen ar fi mândră. „Era Y2K a pus în evidență individualitatea, îndrăzneala și exprimarea de sine prin modă, și asta este ceea ce rezonează cel mai mult cu mine. Nu era vorba de a te integra, ci de a ieși în evidență“, a spus influencerul finlandez.
Tamagotchi (foto sus) revine în forță, alături de membrii Gen Z Charli D’Amelio, Carrie Berk, Lilliana Ketchman și Indi Star la evenimentul de lansare (foto jos)
O parte din atractivitatea serialelor este că tinerii le pot urmări și „pot scăpa de greutățile lumii de astăzi“, potrivit Tatyanei Arrington, jurnalistă de divertisment, expertă în cultura pop și critic de film.
O mare parte din începutul anilor 2000 oglindește realitatea generației Z, făcând-o să pară accesibilă și autentică.
Arrington, din SUA, a declarat: „Deoarece consideră că lumea este atât de întunecată și că există atât de multă ură, vor să găsească mici oaze de bucurie. Se uită la aceste seriale și le interpretează ca fiind viitorul promis care ar fi trebuit să fie al lor, dar nu este“.
„Era anilor 2000 a pus
accentul pe individualitate,
îndrăzneală și exprimarea de
sine prin modă... Nu era
vorba despre a te integra,
ci despre a ieși în evidență“
Ea nu crede că este o coincidență faptul că Y2K a revenit la modă. Nu, ea consideră că este o reacție directă la „gravitatea prezentului“.
Există o dorință în rândul publicului de a îmbrățișa începutul anilor 2000, și asta nu vine doar din conținutul mai vechi, ci și din producțiile noi. În prezent, cel mai vizionat serial în limba engleză pe Netflix este Wednesday, un serial despre personajul gotic fictiv Wednesday Addams, care a apărut în filmul din 1991 The Addams Family.
În 2024, s-a anunțat că sitcomul foarte îndrăgit din 2000, Malcolm in the Middle, va fi relansat, iar Freakier Friday, o continuare a filmului din 2003, va fi lansat în această vară. Anne Hathaway va relua, de asemenea, unul dintre cele mai iconice roluri ale sale, prințesa Mia, în The Princess Diaries 3, la mai bine de 20 de ani de la prima parte.
Filmul de succes din anii ‘90, Happy Gilmore, revine pentru a doua rundă
Dacă asta nu era suficient, fanii serialului de succes din 2004, Desperate Housewives, s-au bucurat de recentul anunț al unui spin-off intitulat Wisteria Lane.
La fel ca mulți alții, Arrington adoră să revadă clasicele și să-și amintească „vremurile bune“. Acestea sunt seriale reconfortante dintr-un motiv bine întemeiat și, deși generația Z nu era încă pe lume pe atunci, poate idealiza cum era prin intermediul acestor formate.
„Era Y2K a fost distractivă și le permite să pășească într-o lume în care se simt bineveniți și acceptați“, a declarat Arrington pentru Newsweek. „A fost o perioadă fericită și ei încearcă doar să aducă o parte din ea în lumea în care trăim astăzi“.