Prin urmare, pentru a a acorda titlul „Best Electric Car in Romania 2025“, am condus cele 8 finaliste ale concursului circa 500 de kilometri (oraș, autostradă, șosea, macadam), pe ruta București - Brașov - Covasna – București.
BYD Sealion 7, Cupra Tavascan, Ford Puma E, Hyundai Inster, Kia EV3, Link&Co 02, Renault 5, Volvo EX90. Opt dintre cele mai apreciate și mai noi mașini electrice disponibile pe piața din România, dar și opt mașini aproape complet diferite.
Le-am testat în aceleași condiții de drum, temperatură, viteză și trafic, dar nu în ideea de comparație directă, pentru că „merele“ nu se compară cu „perele“, ci am evaluat experiența trăită la volan cu fiecare, luând în calcul și ecuația „câtă mașină și câtă mașină electrică cumperi la «X» bani“.
Și aici un factor determinant a fost dinamica, pentru că, pentru mine, cel mai important e cum merge, cum mă bucură aptitudinile fizice ale mașinii și mai puțin, spre deloc, cât de multe, mari, rotative ori pline de opțiuni sunt, de pildă, display-urile din habitaclu sau cu ce gadget-uri e dotată.
De asemenea, țin să precizez că, per ansamblu, la „Best Electric Car“ nu este vorba despre învingători și învinși, fiecare model participant fiind printre cele mai bune din clasa din care face parte. Votul juriului „Best Electric Car“ 2025, format din 16 jurnaliști și bloggeri auto cu experiență vastă, îl puteți studia în tabelul alăturat.
Autonomia reală la drum lung, mai mică, în medie, cu 20%, pe vreme frumușică, cu o excepție
În prima zi de teste „Best Electric Car“ 2025, am plecat din centrul Bucureștiului, de la hub-ul de încărcare Eldrive de la Unirii, până la Ploiești, via autostrada A3, pe care dacă mașinile ar fi avut contoare de curent acestea s-ar fi învârtit ca turbinele motoarelor termice supraalimentate.
Ca observație, la consumurile înregistrate, poate două din cele opt mașini testate reușesc să parcurgă liniștit peste 300 de kilometri la 130 km/h-140 km/h. Apoi, am mers către Gura Siriului și Întorsura Buzăului, pentru a ajunge la destinație – Covasna.
Drumul superb și destul de liber, cu multe serpentine numai bune de evaluat dinamica mașinilor, dar și cu multe zone cu asfalt prost și chiar macadam, având în vedere că am luat-o pe o scurtătură ce apare ca „Drum închis“ pe Waze, au arătat cât de bun e raportul fermitate/confort al suspensiilor și cât de bine sunt închegate și insonorizate mașinile.
Mergând aproape regulamentar pe traseul descris, la finalul primei zile de teste, BYD Sealion 7 a înregistrat un consum mediu de 23,4 kWh/100 km, Cupra Tavascan VZ - 20,3 kWh/100 km, Ford Puma Gen-E – 15 kWh/100 km, Hyundai Inster - 15,4 kWh/100 km, KIA EV3 - 18,1 kWh/100 km, Link&Co 02 - 19,1 kWh/100 km, Renault 5 - 17,1 kWh/100 km și Volvo-ul EX90 de 2,8 tone gol, un consum mediu de 23 kWh/100 km.
În cea de-a doua zi de teste, am plecat de la Covasna către Brașov, am urcat până în Poiana Brașov, am coborât până la Râșnov, am urcat pe Pârâul Rece până la Predeal și ne-am întors în centrul Bucureștiului pe DN1, via o oprire pentru încărcarea rapidă a câtorva mașini la Ploiești.
Mergând de data aceasta mai mult la vale și, deci profitând mai mult de recuperarea energiei la frânare, consumurile medii au fost ceva mai mici, în ciuda celor câteva probe speciale de raliu sau viteză în coastă de pe traseu: BYD Sealion 7 - 22,4 kWh/100 km, Cupra Tavascan VZ – 16 kWh/100 km, Ford Puma Gen-E – 13 kWh/100 km, Hyundai Inster - 13,1 kWh/100 km, KIA EV3 - 15,4 kWh/100 km, Link&Co 02 - 17,6 kWh/100 km, Renault 5 - 15,6 kWh/100 km, Volvo EX90 – 20 kWh/100 km.
Ca „inside“, am prins BYD Sealion 7 pe urcarea în Poiana Brașov și, punând la treabă aproape toți cei 530 de cai putere, am reușit să „mănânc“ 12% din baterie în cei 12 kilometri. Frânele cu discuri perforate pe față, suspensiile adaptive și direcția sunt de încredere, chiar dacă poziția mai de dubă și feedback-ul volanului lasă de dorit.
După ambele zile de teste și peste 500 de kilometri parcurși pe vreme frumușică, cu temperaturi între 6 și 18 grade Celsius, autonomiile calculate în trafic real ale celor opt mașini electrice au arătat că, în medie, sunt mai mici cu 20% față de cifrele oficiale WLTP.
Mai precis, față de autonomia WLTP, BYD Sealion 7 a mers cu 21% mai puțin, Cupra Tavascan VZ, -19%, Ford Puma Gen-E, -19%, Kia EV3, -18%, Lynk & Co 02, -20%, Volvo EX90, -19%.
Micuțul Hyundai Inster a fost o surpriză plăcută, autonomia sa medie calculată în trafic real fiind doar cu 11% mai mică decât cea WLTP, iar, în ciuda orientării urbane, mașinuța dovedind că poate rula cu încredere și la viteze de autostradă, și pe șosea.
Toate cifrele celor opt mașini electrice obținute în trafic real le puteți vedea în graficul „Consumuri & Autonomii în trafic real“.
Modelul chinezesc Lynk & Co 02 a obținut titlul Best Electric Car in Romania 2025
Modelul chinezesc Lynk & Co 02, „frate“ de platformă cu Volvo EX30, a câștigat titlul Best Electric Car in România 2025 cu un avans de doar 3 puncte în fața lui Renault 5 E-Tech.
Pe locul 2 s-a clasat Renault 5 E-Tech, cu 94 puncte, iar pe cea de-a treia treaptă a podiumului a urcat micuțul Hyundai Inster, cu 85 puncte.
Apoi, au urmat, conform punctajelor obținute, Kia EV3 (84 puncte), Ford Puma Gen-E (68 puncte), BYD Sealion 7 (61 puncte), Volvo EX90 (49 puncte) și Cupra Tavascan (38 puncte).
Personal, am acordat cele mai mari trei punctaje modelelor Renault 5, Lynk & Co 02 și KIA EV3 (toate punctajele le puteți vedea în tabelul „Votul juriului Best Electric Car in Romania 2025). De ce? Pe scurt, pentru că Renault a reușit să resusciteze electric spectaculos legenda R5 – design retro perfect adaptat noii ere, dinamică impecabilă, materiale și finisaje foarte bune, mult peste concurența din segment, preț competitiv.
Apoi, chiar dacă nu sunt fan mașini chinezești (și nici electrice!), lăsând la o parte preconceptele și analizand doar ce știe să facă și ce oferă „fierul“, Lynk & Co 02 arată că evoluția producătorilor chinezi va da coșmaruri constructorilor „tradiționali“ care și-au clădit reputația în zeci și zeci de ani.
La capitolul dinamică, n-am putut să-i reproșez decât volanul cu o formă atipică, aproape oval, care „se termină“ pe virajele în ac de păr, te trezești că nu mai ai de ce să tragi, și direcția prea ușoară, asistată prea mult. KIA EV3 este o mașină electrică completă și, dacă Lynk & Co 02 nu ar fi fost mult mai puternic, mai sportiv și mai ieftin, ar fi ocupat locul doi în clasamentul meu.
În cadrul evenimentului de premiere Best Electric Car in Romania 2025, desfășurat la Ministerul Mediului, în prezența ministrul Mircea Fechet, au mai fost acordate următoarele distincţii de către juriul Best Electric Car in Romania:
- BestElectric Tech, pentru cea mai interesantă tehnologie – BYD Sealion 7
- BestElectric Range, pentru cea mai buna autonomie – KIA EV3
- BestElectric Consumption, pentru cel mai redus consum – Ford Puma GEN-E
- BestElectric Design, pentru cel mai reușit aspect – Renault 5
- BestElectric Premium, pentru cel mai reușit model premium – Volvo EX90.
Premiul de Popularitate Best Electric Car 2025, obținut în urma votului online al pasionaților de automobile, a fost câștigat fără drept de apel de Ford Puma Gen-E.