SUV-uri, peste SUV-uri. Cum siguranța indusă de poziția înaltă la volan, spațiul, confortul, utilitatea și capacitățile mașinilor “cocoțate“ de a ieși din cotidian i-au făcut pe mulți să treacă la un SUV/crossover, în dauna break-urilor și a monovolumelor, iar fenomenul continuă în forță, analiștii previzionând că, în umătorii ani, se va ajunge ca una din trei mașini noi vândute să fie un SUV, aproape că nu mai există curte de constructor fără astfel de modele.
Mai mult, toți caută să nișeze. Iar una dintre cele mai în vogă nișe este cea a SUV-urilor premium „jucăușe“, care depășesc 200 – 250 de cai putere și 1,5-2,0 tone și oferă performanțe pe șosea apropiate de cele ale unor sportive cu pretenții.
Luând în calcul faptul că anvelopele sunt singura legătură a unui autovehicul cu drumul, indiferent de tip, marcă sau sistem de tracțiune, și faptul că sunt principalele „vinovate“ de mare parte a siguranței și a performanțelor, fie că vorbim despre accelerare, frânare sau stabilitate, Michelin, unul dintre cei mai reputați producători de pneuri de înaltă performanță, s-a pus pe treabă.
A creat și a introdus în gama Pilot, alături de Pilot Sport Cup 2, Pilot Sport 4 S și Pilot Sport 4, modelul Michelin Pilot Sport 4 SUV.
Modelul care se adresează, în general, SUV-urilor premium cu jante de peste 17 inch și de maximum 22 inch (30% din piața de cauciucuri premium de vară pentru SUV-uri este reprezentată de dimensiuni peste 18 inch) este produs exclusiv în fabrica de la Nyíregyháza (Ungaria), pe care am vizitat-o cu această ocazie, alături de alte tipuri de gume de top.
Michelin Pilot Sport 4 SUV are flancurile „blindate“
cu o centură hibridă din aramidă și nailon
N-am avut voie să facem poze pe linia de producție, dar vă pot spune că anvelopele Michelin de înaltă performanță sunt produse semi-automat Nyíregyháza.
Factorul uman este încă extrem de important, „bobinarea“ armăturii și montarea firelor de talon (prind anvelopa ferm de jantă pentru o putere maxima; fiecare fir, câte două pe fiecare anvelopă, poate suporta o sarcină de până la 1.800 de kilograme, fără risc de rupere), de exemplu, se fac manual, cu ajutorul unor tilaje.
Iar la capătul liniei de producție, fiecare anvelopă trece prin mâinile unui specialist pentru controlul de calitate. Întâmplător sau nu, înainte de a ieși din fabrică, am surprins și un prototip de Michelin X-Ice North 4 SUV, un cauciuc de iarnă dedicat țărilor nordice, unde „cuiele“ sunt legale.
De ce pneuri speciale pentru sportivele „cocoțate“
Prin definiție, cel puțin teoretic, un SUV trebuie să poată trece peste obstacole și să ajungă pe drumuri desfundate acolo unde autoturism obișnuit nu poate. Prin urmare, are o gardă la sol ceva mai generoasă, ceea ce se traduce printr-un centru de greutate mai ridicat.
Totodată, față de o mașină normală echivalentă, SUV-ul e mai greu. Iar dacă introducem în ecuație și un motor cu mulți cai putere și un stil de condus sportiv, datele problemei pneurilor se schimbă radical, acestea și mai ales flancurile acestora fiind nevoite să facă față unor forțe și solicitări net superioare, mai ales pe viraje.
Michelin Pilot Sport 4 SUV are flancurile „blindate“ cu o centură hibridă din aramidă, o fibră sintetică extrem de rezistentă, și nailon pentru o precizie optimizată a conducerii și o robustețe superioară (pietre, borduri, etc.). Iar designul canelurilor a fost astfel conceput încât să rigidizeze modelul benzii de rulare și să ofere aderență când anvelopa este supusă la oscilații laterale.
De asemenea, banda de rulare are model asimetric. Partea exterioară este pentru condiții de drum uscat, partea internă pentru drumuri umede. Iar guma este realizată dintr-un compus nou, cu „elastomeri funcționali“ specifici, inovatori, și dioxid de siliciu subțire, pentru aderență și frânare excelente pe drumuri umede.
De asemenea, banda de rulare are crestături optimizate pentru frânare optimă pe asfalt uscat. Deci, niciun element pentru aventuri în afara carosabilului, dar calificativ A, pentru frânarea pe asfalt ud în testele TUV-Sud Product Service, și primul loc în testele de rezistență la uzură efectuate de Dekra.
Trei din 17 și o degustare de vinuri
Pentru lansarea noii anvelope Pilot Sport 4 SUV, Michelin a strâns la un loc 17 dintre SUV-urile, mai mici sau mai mari, cu greutate și ceva căluți în plus. În ordine alfabetică, Audi Q8, BMW X4, BMW X5, Jaguar E-Pace, Jaguar F-Pace, Mercedes G Klasse, Mercedes GLC, Mercedes GLE Coupé, Range Rover Velar, Range Rover Evoque, Skoda Kodiaq RS, Volkswagen Touareg, Volvo XC40, Volvo XC60 și Volvo XC90.
Dintre acestea, am apucat să merg cu trei: Volvo XC90 D5 (235 CP, 2.184 kg), Mercedes GLE Coupé (258 CP, 2.250 kg) și Volkswagen Touareg (286 CP, 2.070 kg).
Am plecat din Budapesta către renumita regiune viticolă Tokaj cu suedeza. Pe autostradă, gumele Pilot Sport 4 SUV sunt extrem de silențioase și confortabile, chiar și la viteze peste limita admisă, de 160 km/h – 180 km/h. Cum janta dreapta față era puțin lovită și, prin urmare, dezechilibrată, la anumite viteze, se simțea o ușoară vibrație în volan. Apoi, la primul „pit stop“, am sărit în GLE-ul Coupé.
Dar, n-am mai continuat pe autostradă, ci am pus Waze-ul să ne ducă pe șosele, în încercarea de a găsi zone cu trafic mai redus și viraje pe care să putem forța puțin anvelopele până la limita aderenței. Și, am găsit niște „drumuri județene“ numai bune: denivelări, ceva gropițe, curbe cu praf și ceva nisip și pietriș pe asfalt.
Concluzia? Aderența cauciucurilor Pilot Sport 4 SUV este, cel puțin în aceste condiții, remarcabilă. Cu cât se încălzesc, cu atât se lipesc, parcă, mai bine de asfalt și îți dau încredere prin intermediul volanului să forțezi.
Seara, am ajuns la conacul Andrassy Rezidencia și am fost la o degustare de vinuri în satul Mad, la crama Szent Tamás. Evident, nu cu mașina, ci cu un autocar. Pivnițele Szent Tamás sunt spectaculoase, zeci de tuneluri boltite cu carămidă întinzându-se pe sub sat pe sute de metri.
A doua zi, m-a întors la Budapesta cu Touareg-ul, iar traseul ales de cei de la Michelin a inclus și câteva drumuri forestiere. Chiar dacă Pilot Sport 4 SUV este proiectată pentru asfalt, anvelopa a demonstrat că nu face nazuri pe macadam și pământ. Dar, asta nu înseamnă că trebuie exagerat. Dacă am fi dat de iarbă sau noroi, parcă văd cum dădeam din roți în gol cu toată integrala.