În urma testării a peste o sută de automobile pe baterii în ultimii trei ani, jurnaliștii germani de la Auto Bild au realizat un clasament cu cele mai eficiente 20 de mașini electrice pe autostradă, la o viteză de 130 km/h.
Cele mai eficiente mașini electrice, testate la 130 km/h pe autostradă. Nu multe merg peste 300 km
Când vorbim despre utilizarea zilnică a mașinilor electrice, vorbim de obicei despre autonomie. Cu cât capacitatea bateriei este mai mare, cu atât mai bine.
Teoretic, însă. Pentru că, o baterie mare înseamnă și greutate în plus. Un acumulator de peste 100 kWh cântărește în jur de 700 de kilograme. Iar greutatea trage în jos eficiența.
Citește și: Akio Toyoda, șeful Toyota: O mașină electrică poluează cât 3 mașini hybrid
Prin urmare, nu doar dimensiunea bateriei determină cât de departe poate merge o mașină electrică, ci și cât de eficient utilizează energia vehiculul respectiv.
În loc să se instaleze baterii din ce în ce mai mari în viitor, progresul real constă într-o mai bună gestionare a energiei: consumul mai mic – și nu transportul mai mare. Și acest lucru nu se va putea realiza doar prin creșterea densității energetice a bateriilor, ci și prin sisteme de acționare mai eficiente.
Citește și: VIDEO Mașină electrică Dacia Spring? Nu trage de volan la peste 70 km/h! Pericol de răsturnare!
Cele mai eficiente mașini electrice testate de Auto Bild în condiții de trafic real pe autostradă au înregistrat consumuri sub 18 kWh/100 km la 130 km/h. Iar toate cele din „Top 20 cele mai eficiente” nu au sărit cu mult de 20 kWh/100 km.
Top 20 cele mai eficiente mașini electrice la 130 km/h pe autostradă
1. Fiat 500 Electric (87 kW/118 CP; baterie de 42 kWh): 17,2 kWh/100
2. Lynk & Co 02 (200 kW/272 CP, baterie de 66 kWh): 17,3 kWh/100
3. Tesla Model Y Long Range, cu tracțiune spate (220 kW/299 CP; baterie de 77 kW): 17,7 kWh/100
4. Hyundai Inster Select (71 kW/97 CP; baterie de 42 kWh): 17,8 kWh/100
5. Tesla Model 3 Performance (338 kW/460 CP; baterie de 79 kWh): 17,9 kWh/100
6. Smart #3 Premium (200 kW/272 CP; baterie de 66 kWh): 18,4 kWh/100
7. Opel Mokka Electric (115 kW/156 CP; baterie de 54 kWh): 18,9 kWh/100
8. Peugeot E-2008 (115 kW/156 CP; baterie 54 kWh): 19,1 kWh/100
9. BMW i4 eDrive40 (250 kW/340 CP; baterie de 80,7 kWh): 19,2 kWh/100
10. Kia Niro EV (150 kW/204 CP; baterie de 64,8 kWh): 19,5 kWh/100
Citește și: „Contorul” indică 1 kW, în bateria mașinii electrice ajung 0,7 kW. Cine „fură” curent la priză?
11. BYD Dolphin (150 kW/204 CP; baterie de 60,4 kWh): 19,5 kWh/100
12. BYD Atto 2 (130 kW/177 CP; baterie de 45,1 kWh): 19,5 kWh/100
13. Skoda Enyaq iV 60 (132 kW/ 179 CP; baterie 62 kWh): 19,7 kWh/100
14. VW ID.3 Pro (150 kW/204 CP; baterie de 62 kWh): 19,8 kWh/100
15. VW ID.7 Tourer Pro (210 kW/286 CP; baterie de 82 kWh): 19,8 kWh/100
16. MG 4 Electric (150 kW/204 CP; baterie de 64 kWh): 20,0 kWh/100
17. Xpeng P7 RWD cu autonomie lungă (206 kW/276 CP; baterie de 82,7 kWh): 20,0 kWh/100
18. Smart #1 Brabus (315 kW/428 CP; baterie de 66 kWh): 20,2 kWh/100
19. Ford Capri cu autonomie extinsă (210 kW/286 CP; baterie de 77 kWh): 20,2 kWh/100
20. Genesis Electrified G80 (272 kW/370 CP; baterie de 87,2 kWh): 20,4 kWh/100
Luând în calcul consumul la 130 km/h și capacitatea bateriei, după cum se observă, puține dintre mașinile electrice din topul eficienței pot parcurge fără stres peste 300 km pe autostradă cu un „plin”.
Ceea ce înseamnă că, după cel mult 3 ore de condus, e nevoie de o pauză de încărcare de 30-60 minute (20%-80%), în funcție de puterea stației găsite (DC de peste 100 kWh) și de capacitatea de încărcare a autovehiculului.