Ministrul Mediului a afirmat că „a fost crescut bonusul de casare”. Dar nu este așa. În 2021, bonusul de casare Rabla a fost de 7.500 de lei, indiferent de vechimea „cazanului”. În 2022, prima de casare este redusă la 6.000 de lei și se acordă un ecobonus de 1.500 de lei pentru vechime, dacă automobilul are peste 15 ani și normă de poluare de la Euro 3 în jos.
Concret, „șmecheria” făcută din pix este că prima de casare Rabla 2022 rămâne 7.500 de lei doar dacă mașina dusă la REMAT are peste 15 ani (producție din 2007 în jos).
Noutatea absolută a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus 2022 este că pot fi casate două mașini uzate pentru achiziționarea uneia noi. Da, dar și aici este o „șmecherie” din pix. Pentru casarea unui autovehicul statul dă 7.500 de lei (6.000 lei prima de casare + 1.500 lei ecobonus pentru cele mai vechi de 15 ani).
Dacă casați două „cazane” însă, statul dă, teoretic, 12.000 de lei. Adică, o primă de casare de 6.000 lei/cazan, în loc de 7.500 lei. Mai mult, dacă vechiturile nu au 15 ani vechime, prima de casare pentru două mașini este 9.000 de lei, respectiv 4.500 lei/cazan.
Ecobonusul Rabla Plus pentru mașini 100% electrice rămâne de 45.000 lei (aprox. 9.000 euro) și în 2022, dar, atenție, pentru a-l obține trebuie casat un „cazan”. Concret, dacă în 2021 puteați achiziționa o mașină electrică cu o reducere Rabla de până la 10.700 euro (primă de casare de 7.500 lei + ecobonus Rabla Plus), în 2022, conform prezentării AFM, statul va da maximum 46.500 lei (45.000 lei ecotichet + 1.500 lei ecobonus vechime peste 15 ani), adică, maximum 9.300 euro.
Ecobonusul Rabla Plus pentru mașini plug-in hybrid rămâne de 20.000 lei (aprox. 4.000 euro) și în 2022, dar și aici obligativitatea casării unui cazan schimbă calculele. Concret, dacă în 2021 bonusul de la stat pentru un plug-in hybrid ajungea la circa 5.600 euro (20.000 lei ecotichet Rabla Plus + 7.500 lei prima de casare Rabla), acum, în 2022, se pot obține maximum 21.500 lei pentru un plug-in hybrid (20.000 lei ecotichet + 1.500 lei ecobonus de vechime peste 15 ani). Adică, 4.300 euro.
Cele mai mari ecobonusuri Rabla Plus 2022 sunt de 51.000 lei (10.200 euro, mașini 100% electrice) și, respectiv, de 26.000 lei (5.200 euro, mașini plug-in hybrid), dacă sunt casate câte două „cazane”. Concret, statul dă 51.000 lei pentru o mașină electrică (45.000 lei ecotichet + 3.000 lei primă de casare + 2 ecobonusuri de vechime a câte 1.500 lei fiecare) și 26.000 lei pentru un plug-in hibrid (20.000 lei ecotichet + 3.000 primă de casare + 2 ecobonusuri de vechime a câte 1.500 lei fiecare).
- Vechimea autovehiculului uzat eligibil Rabla trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data fabricației sau de la data primei înmatriculări în România, potrivit AFM. Până acum limita era de 8 ani vechime.
- Se elimină termenul de 60 de zile de casare/radiere a mașinii uzate, iar valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 de zile de la emiterea acesteia, o reglementare extrem de utilă având în vedere termenele de livrare mari din ultima perioadă, cauzate de criza superconductorilor și pandemie.
- Se diminuează cu 5 grame valorile emisiilor de CO2/km aferente pragului de eligibilitate (de la 140g CO2/km, la 135g CO2/km) și pragului de obținere a ecobonusului (de la 105g CO2/km, la 100g CO2/km, pentru mașinile cu motor termic sau hybrid; de la 50g CO2/km, la 45g CO2/km, pentru mașinile plug-in hybrid).