”Sim rig”, ”force feedback” şi ecranul curbat sunt termeni obișnuiți și clari pentru cei implicaţi puternic în Sim Racing. Acestea sunt, însă, doar câteva dintre componentele hardware care pot fi utilizate în cursele virtuale la cel mai înalt nivel al disciplinei. Iar gama de soluţii este uriaşă - de la echipamentele de bază, simple și accesibile, pe care orice jucător amator le poate folosi, până la soluţii complexe de ultimă generaţie, cu prețuri pe măsură.
Piloţii BMW Philipp Eng şi Christian Krognes, precum şi sim racerii Laurin Heinrich şi Alexander Voß dau din casă și oferă o imagine de ansamblu asupra echipamentelor de Sim Racing. De asemenea, cei patru subliniază că cele mai scumpe echipamente nu garantează neapărat cele mai bune performanţe. Ca și în cursele reale, este nevoie de mult antrenament și talent.
În ce constă un echipament de Sim Racing de performanță
Un kit de Sim Racing de înaltă calitate constă dintr-un cadru metalic solid şi stabil, în care este integrat scaunul de curse, aşa-numitul ”sim rig”. Ca regulă, o platformă ca aceasta include şi un ecran - de preferinţă, unul de mari dimensiuni și curbat. De asemenea, obligatoriu sunt un volan cu motor, pentru un ”force feedback” adecvat, şi un set de pedale.
Acest tip de echipament permite în prezent ca piloţii oficiali BMW, precum Philipp Eng, să evolueze constant şi cu succes pe circuite în maşinile de curse BMW virtuale, cum ar fi BMW M8 GTE în IMSA iRacing Pro Series şi BMW Z4 GT3 în Digital Nürburgring Endurance Series powered by VCO.
Cu doar câteva săptămâni în urmă, Philipp Eng a câştigat iRacing 24h Nürburgring powered by VCO - cel mai mare succes de până acum în cariera sa de Sim Racing, dar își amintește cu a început... să se joace. Eng a spus că când a modificat un simulator de curse pe biroul său de acasă: "Am mutat cărţile de şcoală într-o parte, mi-am fixat volanul pe birou, am fixat pedalele pe podea - şi eram gata".
Acum, însă, după 13 ani de carieră în Sim Racing cerințele sale au crescut. "În opinia mea, este important un sistem stabil, care să nu se clatine. De asemenea, acord o mare importanţă asigurării poziţiei scaunului, una cât mai apropiată de ce ar fi într-o maşină de curse reală (...) Cel mai important lucru pentru mine este un motor bun al volanului. Într-un simulator static, volanul este singura conexiune pe care o am cu circuitul. Doar prin răspunsul forţei pot să simt cum se mişcă maşina, nu prin întregul corp aşa cum este în realitate. Un alt lucru care ajută este aşa-numita legătură directă (direct drive), prin care coloana de direcţie virtuală este conectată direct, la fel ca într-o maşină de curse reală. Astfel, volanul reacţionează mult mai direct", explică Eng.
Laurin Heinrich şi Alexander Voß, sim raceri de top din echipa BS+COMPETITION, care au câştigat cursa virtuală de 24 de ore de la Nürburgring alături de Eng, sunt și ei adevăraţi experţi în ceea ce priveşte echipamentele. Pe tema hardware-ului, Voß a spus că "în opinia mea, merită să cheltui mai mult de jumătate din bugetul tău pe un sistem bun şi pedale bune, dacă vrei să beneficiezi de echipamente de top." Totodată, el a explicat că volanul său cu driect drive este făcut artizanal, deoarece această tehnologie nu era de vânzare când l-a primit în urmă cu şapte ani.
Heinrich a parcurs un drum uşor diferit în această privinţă. "Nu am volan făcut artizanal. În schimb, recent am cumpărat un model nou cu direct drive. Folosesc un volan tip DTM, pentru că mă simt mai confortabil cu el", a precizat acesta.
Ca şi Eng, ambii sim raceri au un monitor lat, de 125 cm, cu rată de refresh de 144Hz. "Un monitor cu un timp de reacţie rapid este extrem de valoros, deoarece îţi oferă o senzaţie de viteză foarte realistă şi este mai plăcut pentru ochi", a explicat Heinrich.
Eng a adăugat că "referesh-ul imaginii este extrem de important pentru mine, pentru a vedea imediat pe ecran mişcările pe care le pot simţi pe volan fără întârziere." Eng nu crede că sistemul cu trei ecrane, care să permită un câmp vizual mai mare, în special lateral, este esenţial. "Până la urmă, nu mă uit pe geamul lateral într-o maşină de curse adevărată", a subliniat pilotul BMW.
Este nevoie de o sumă de cinci cifre pentru simulatorul de curse şi toate accesoriile?
Christian Krognes, pilotul echipei Walkenhorst Motorsport, spune că acest lucru nu este necesar. Acesta s-a apucat puternic de Sim Racing doar de câteva săptămâni şi pilotează un BMW Z4 GT3 în DNLS powered by VCO. Cu toate că echipamentul său este mai degrabă o amintire a celui folosit de Eng atunci când a început la vârsta de 17 ani, Krognes stabileşte timpi impresionanţi pe turul de Nordschleife virtual şi se află printre protagonişti.
"Practic, stau la o masă normală, pe un scaun normal. În timpul zilei, lucrez de acasă ca de obicei. Apoi, seara, îmi fixez volanul şi pilotez câteva ore", a explicat Krognes. Pedalele sale sunt ataşate de o cutie sub masă şi nu există nici un semn al unui echipament metalic care reuneşte întreaga construcţie. "Dacă frânez prea tare, uneori alunec în spate cu scaunul", a spus Krognes.
Cum este posibil pentru Krognes, în ciuda echipamentului său relativ de bază, să ţină pasul într-o competiţie atât de puternică precum DNLS powered by VCO? "Mai scump nu înseamnă neapărat mai rapid (...) Există şi mulţi sim raceri profesionişti care nu au asemenea echipamente de top, dar totuşi îşi arată calităţile ", a explicat Eng.
Iar Voß este de acord. "Nu eşti automat cu jumătate de secundă mai rapid, doar pentru că ai investit câteva mii de euro într-un simulator bun. Trebuie să te obişnuieşti cu toate, chiar şi cu echipamente de bază. Familiaritatea joacă un rol foarte mare. Doar când vine vorba de obţinerea ultimelor câteva zecimi de secundă, cred că este mai uşor cu un echipament bun. După părerea mea, poţi să performezi cu pedale bune şi cu un volan bun, în special. Este mai intuitiv".
Krognes a spus și el că "nu cred că aş fi mult mai rapid cu echipamente de cea mai bună calitate, dar probabil că aş fi mai consecvent. Un triplu stint într-o cursă de anduranţă poate fi destul de incomod pe un scaun normal."