Scandalul Nissan - Ghosn: CEO-ul care a fugit în cutie din Japonia cere daune de 1 miliard de dolari

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 21.06.2023 - 11:38
Scandalul Nissan - Ghosn: CEO-ul care a fugit în cutie din Japonia cere daune de 1 miliard de dolari - Foto: Profimedia Images
Scandalul Nissan - Ghosn: CEO-ul care a fugit în cutie din Japonia cere daune de 1 miliard de dolari - Foto: Profimedia Images

Fostul CEO al Renault şi Nissan Carlos Ghosn, care a fugit spectaculos, ascuns într-o cutie, din Japonia în Liban, în 2019, și pe numele căruia justiţia franceză a emis un mandat internaţional de arestare în 2022, a dat în judecată Nissan. Cere daune de peste 1 miliard de dolari.

SHARE

Fostul CEO al Grupului Renault - Nissan, în vârstă de 69 de ani, se prezintă drept victima unei campanii de defăimare şi acuză Nissan că s-a folosit de problema remuneraţiei sale ca pretext pentru a fabrica mijlocul ”găsit de conspiratori pentru a se debarasa de (el) ca preşedinte al Consiliului de Administraţie”.

Carlos Ghosn cere din Liban companiei Nissan, pe care a condus-o timp de aproape 20 de ani, peste un miliard de dolari.

El îşi estimează prejudiciul suferit la 588 de milioane de dolari şi cere despăgubiri suplimentare în valoare de 500 de milioane de dolari.

Ghosn a prezentat în mare aceleaşi argumente pe care le repetă după ce a evadat din Japonia, într-o cutie, în 2019, reiterate într-o conferinţă de presă haotică pe care a susţinut-o la Beirut la 8 ianuarie 2020.

Citește și: Renault, în dificultate pe piața mașinilor electrice din cauza Tesla. Luca de Meo pus șef la Ampere

CEO-ul care a fugit în cutie din Japonia cere daune de 1 miliard de dolari de la Nissan

În plângerea formulată din Liban, Ghosn prezintă o listă lungă de acuzaţii - între altele, asociere de răufăcători în bandă organizată, fabricare de probe, mărturie falsă, încălcarea domiciliului, furt şi tăinuire de documente şi denigrare.

Ghosn vizează, prin această contraofensivă, modul în care Nissan a recuperat, în Liban, documente pe care le-a transmis apoi justiţiei japoneze, relatează News.ro, citând Bloomberg.

În Japonia, Carlos Ghosn este urmărit cu privire la ascunderea remuneraţiilor - o parte a dosarului în care fosta sa mână dreaptă, americanul Greg Kelly, arestat odată cu el, a fost judecat în 2022 şi condamnat la o pedeapsă uşoară.

Justiţia franceză încearcă, la rândul său, să clarifice relaţiile fostului CEO cu grupul din Oman SBA, un distributor al Renault şi Nissan în Orientul Mijlociu, despre care Ghosn a recunoscut, la audieri, potrivit ziarului francez Libération, că a beneficiat de un împrumut de la fondatorul acestuia pe care nu l-a rambursat niciodată şi de comisioane de consiliere pe care nu e-a făcut niciodată publice.

Citește și: Grupul Renault-Dacia, acuzat de înşelătorie și escrocherie în Franța. E vorba despre motorul 1.2 TCe

Carlos Ghosn dă în judecată nu doar Nissan, ci şi 12 persoane, care au participat toate la anchete interne efectuate în interiorul constructorului în mod secret în tot decursul lui 2018 şi care au condus la arestarea sa, la 19 noiembrie, în acel an.

El îi vizează pe fostul reprezentant cu relaţii publice Hitoshi Kawaguchi, pe adminstratorii Masakazu Toyoda şi Motoo Nagai, dar şi două cadre Nissan care au încheiat un acord cu justiţia japoneză în schimbul unor informaţii pe care i le-au furnizat, Toshiaki Onuma, fostul conducător al ”CEO Office”, şi Hari Nada, un jurist care a jucat un rol central în acest scandal şi care deţine un continuare un post de conducere la Nissan, şi anume în elaborrea strategiei cu privire la Renault.

Cele două grupuri şi Mitsubishi au anunţat, la începutul lui februarie, o reaşezare a alianţei din care fac parte, care prevede o reducere de la 43% la 15% a participării Renault la capitalul grupului japonez. Acest proiect nu a fost aprobat definitiv.

Citește și: FOTO Top Secret - Proiect C-Néo: Dacia lucrează la o mașină compactă mai mare decât Sandero

Plângerea depusă de către Carlos Ghosn intervine în contextul în care Nissan continuă să sufere de pe urma arestării sale.

Constructorul japonez a anunţat plecarea numărului său doi, Ashwani Gupta, şi se pregăteşte să prelungească o parte a mandatelor Consiliului de Administraţie din care urmează să plece Masakazu Toyoda.

Cum a fugit Carlos Ghosn din Japonia într-o cutie

Într-o noapte din decembrie 2019, la ora 22.30, dostul CEO al Grupului Renault - Nissan Carlos Ghosn stătea ghemuit într-o cutie aflată la bordul unui avion, așteptând sa fugă din Japonia.

"Avionul era programat să decoleze la ora 23.00", a povestit Carlos Ghosn.

"Cele 30 de minute de așteptare în cutie au fost probabil cea mai lungă așteptare pe care am trăit-o în viața asta", a punctat Ghosn.

Într-un interviu acordat BBC, Carlos Ghosn a spus cum s-a deghizat pentru a trece neobservat pe străzile din Tokyo, de ce a fost aleasă o cutie muzicală de mari dimensiuni pentru a-l scoate din Japonia și ușurarea pe care a simțit-o când a aterizat în Liban.

"Bucuria a fost că, în sfârșit, o să pot să spun întreaga poveste", a spus fostul executiv.

Descriind momentul arestării din 2018, pe aeroportul din Tokyo, Carlos Ghosn a spus: "E ca și cum ai fi lovit de un autobuz sau ți s-ar întâmpla un lucru foarte traumatizant".

"Singura amintire pe care o am legată de acest moment este șocul, am înghețat", a spus el. Ghosn a fost dus la Centrul de Detenție Tokyo, unde a primit îmbrăcăminte de deținut și a fost închis într-o celulă. "Dintr-o dată trebuia să învăț să trăiesc fără ceas, computer, telefon, fără știri, fără stilou, fără nimic", a povestit Ghosn. 

Timp de peste un an, Carlos Ghosn a fost reținut sau s-a aflat sub arest la domiciliu în Tokyo. Nu se știa cu exactitate când va avea loc procesului lui - existau temeri că ar putea dura ani de zile - și fostul executiv risca 15 ani de închisoare dacă era găsit vinovat, într-o țară unde rata condamnărilor este de 99,4%.

În perioada de arest la domiciliu, când i s-a spus că nu putea să aibă contact nici măcar cu soția lui, spune el că s-a hotărât să caute o cale de scăpare. "Planul era să nu-mi arăt fața, așa că trebuia să fiu ascuns undeva", a spus el.

"Singura cale era să fiu ascuns într-o cutie sau bagaj, astfel încât să nu mă vadă nimeni, să nu mă recunoască nimeni ca să meargă planul". Carlos Ghosn a spus că folosirea unei cutii mari, în care se transportau de obicei instrumente muzicale "părea alegerea logică, în special pentru că în acea perioadă aveau loc multe concerte în Japonia".

Carlos Ghosn a fost arestat în decembrie 2018, după ce a fost suspectat de Nissan că a raportat venituri mai mici autorităților fiscale și că folosit în scopuri personale fonduri ale companiei. Ghosn a negat acuzațiile. În acel moment, Ghosn era președintele Consiliului de Administrație Nissan. Deținea aceeași funcție la Renault și era și șeful alianței Renault-Nissan-Mitsubishi.

URMĂREŞTE-NE PE GOOGLE NEWS

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te