Revoluție la Dacia: Spring de 100 CP, noi motoare și tehnologii pentru toată gama și un „Lăstun”





Dacia a demarat o adevărată revoluție în gama sa. Noi motoare, tehnologii și opțiuni pentru Logan, Sandero, Jogger, Duster și Bigster, mici schimbări de design, mașina electrică Dacia Spring ajunge la 100 CP și... un concept denumit Hipster, un fel de „Lăstun” pe baterii.
În plină criză în industria auto de pe „Bătrânul continent”, generată în principal de costurile electrificării și scumpirea materiilor prime și a pieselor, Dacia, marca „low-cost” devenită „smart-buy” care a salvat economic grupul Renault în repetate rânduri, în ultimii ani, înoiește aproape întreaga gamă și propune un concept de mobilitate ieșit din tipare, pe un microcar electric, gen Citroen Ami / Opel Rocks-e / Fiat Topolino, botezat Hipster, care, oarecum, poate crea pe retină imaginea unui Lăstun (Dacia 500) pe baterii.
Citește și: VIDEO Lăstunul, Dacia 500, o idee românească modernă în anii 1980 ucisă de industria comunistă
Revoluție la Dacia: Spring de 100 CP, noi motoare și tehnologii pentru toată gama și un „Lăstun”
Dacia Spring, de la 45 CP și 65 CP, la 70 CP și 100 CP și o noută baterie LPF
Dacia Spring rămâne încă cea mai accesibilă mașină electrică de pe piață, dar trece la o platformă actualizată și de două motorizări noi – de 70 CP și de 100 CP. Acestea înlocuiesc motoarele de 45 CP și de 65 CP.
Spring a primit deja în 2024 o serie de îmbunătățiri pentru optimizarea performanței rutiere: reglaje recalibrate ale direcției asistate electric pentru mai multă precizie și un feedback îmbunătățit, roți noi de 15” și un volan nou, mai ușor de manevrat.
Acum, Spring merge și mai departe, cu modificări structurale care contribuie la o experiență de condus îmbunătățită.
· Partea centrală a platformei a fost ranforsată și dispune de o baterie nouă (vezi mai jos). Aceste modificări au permis creșterea rigidității structurii și optimizarea distribuției greutății între față și spate, pentru a îmbunătăți echilibrul general al vehiculului.
· Frânarea este mai sigură datorită unui sistem de asistență la conducere mai puternic. Jantele de 15’’, disponibile ca dotare standard de la nivelul de echipare expression, contribuie la îmbunătățirea manevrabilității.
· Spring primește pentru prima dată o bară antiruliu, montată standard pe toate versiunile. Stabilitatea vehiculului în viraje este astfel îmbunătățită, fiind consolidată și prin adoptarea unor noi reglaje pentru amortizoare și arcuri de suspensie.
Citește și: VIDEO Cum arată cea mai veche Dacia 1300 din lume. Are seria „0002” și piese 100% franțuzești
De asemenea, Spring a primit îmbunătățiri aerodinamice:
· Un set de carenaje în față, pe laterale și spate, conceput pentru a reduce turbulențele aerodinamice de sub vehicul.
· Un nou eleron limitează turbulențele din jurul părții superioare a hayonului.
Astfel, Spring are o autonomie sporită, printr-un SCx clar îmbunătățit: 0,660 față de 0,745 cu roțile de 14", 0,665 față de 0,743 cu roțile de 15".
O gamă nouă de motorizări pentru o experiență de condus placută și liniștită
Două motorizări noi, de 70 CP/52 kW și 100 CP/75 kW, înlocuiesc motorizările anterioare de 45 CP/33 kW și 65 CP/48 kW. Acestea oferă mai multă putere și cuplu între 80 și 120 km/h (până la +20%). Astfel, Spring poate circula cu ușurință în afara orașelor și se integrează natural în traficul rutier și pe autostradă, oferind o experiență de condus mai confortabilă.
Foto: Două motorizări noi, de 70 CP/52 kW și 100 CP/75 kW, înlocuiesc motorizările anterioare de 45 CP/33 kW și 65 CP/48 kW pe Dacia Spring
Noile sisteme de propulsie funcționează împreună cu o baterie nouă de 24,3 kWh, care utilizează tehnologia litiu-fier fosfat (LFP) pentru prima dată în Grupul Renault, oferind siguranță termică, longevitate și costuri optimizate.
Un nou încărcător integrat de 40 kW (față de 30 kW anterior) este disponibil opțional, în funcție de piață, pe versiunile expression și extreme și permite încărcarea bateriei de la 20% la 80% în doar 29 de minute. Rămâne disponibil ca dotare standard încărcătorul de curent alternativ de 7 kW, care, combinat cu noua baterie, permite o încărcare mai rapidă de la 20% la 100%: 3 ore și 20 de minute în loc de 4 ore la un wall box de 7 kW și 10 ore și 11 minute la o priză casnică.
Motorizarea de 70 CP este disponibilă pe versiunile „Essential” și „Expression”, în timp ce motorizarea de 100 CP este disponibilă pe echiparea „Extreme”.
Citește și: Dacia a lansat un pick-up de lifestyle Duster. Benă de 1 m, preț 31.500 €. Isuzu D-Max e 37.000 €
Dacia Hipster, un fel de „Lăstun” pe baterii
Mobilitatea urbană se transformă, iar Dacia vrea să țină pasul.
Vă spune ceva ideea „o mașinuță Dacia de oraș cu două portiere și hayon, realizată din rășini sintetice și fibră de sticlă, și capacitate de 2+2 locuri”? Este vorba despre Dacia 500, „celebrul” Lăstun.
Dar, e vorba și despre noul concept Dacia Hipster.
Dacia sfidează convențiile industriei auto cu Hipster Concept, la fel cum a încercat și încearcă grupul Stellantis cu Citroen Ami / Opel Rocks-e / Fiat Topolino, și materializează viziunea de a face ca mobilitatea electrică să fie accesibilă pentru cât mai mulți utilizatori.
Foto: Dacia Hipster oferă 4 locuri și un portbagaj modular, într-un vehicul de doar 3 metri lungime.
Hipster Concept oferă 4 locuri și un portbagaj modular, într-un vehicul de doar 3 metri lungime, și propune o mobilitate 100% electrică, responsabilă, adaptată nevoilor cotidiene, cu obiectivul de a reduce la jumătate amprenta de carbon față de vehiculele electrice actuale.
„Dintre toate proiectele la care am lucrat, acesta este cel mai tipic proiect Dacia. Un proiect cu impact social comparabil cu cel al modelului Logan, acum 20 de ani. Și este vorba despre crearea unui obiect care nu există încă”, a declarat Romain Gauvin, Director Design Avansat & Design Exterior Dacia.
Atunci când au imaginat Dacia Hipster Concept, echipele Dacia au pornit de la nevoile reale ale utilizatorilor, de la modul în care aceștia folosesc mașina în viața de zi cu zi. Pe scurt, de la esențial.
„Dacia Hipster Concept oferă tot ce ai nevoie de la o mașină de zi cu zi, într-un format de doar 3 m lungime, 1,53 m înălțime și 1,55 m lățime: 4 locuri reale și un portbagaj modular cu un volum între 70 și 500 de litri”, a explicat Stéphanie Chiron, Responsabil Produs Avansat Dacia.
Este cu 20% mai ușoară decât Spring. Această performanță este rezultatul unei abordări eco-smart globale: mai puțină greutate înseamnă mai puține materii prime și mai puțină energie consumată în producție. Înseamnă, de asemenea, mai puțină energie consumată în utilizare. Ambiția Dacia Hipster Concept este de a reduce la jumătate amprenta de carbon pe întregul ciclu de viață al vehiculului, comparativ cu cele mai performante modele electrice actuale.
Foto: Habitaclul lui Hipster urmează fidel forma cubică a caroseriei, geamurile laterale și parbrizul fiind aproape verticale
Dacia Hipster Concept este în largul său atât în oraș, cât și pe drumurile rurale sau periurbane.
Mașina e gândită pentru viața de zi cu zi, oferind o autonomie suficientă pentru deplasările cotidiene, cu doar două reîncărcări pe săptămână. Astfel, Dacia Hipster Concept răspunde nevoilor reale ale clienților. Spre exemplu, în Franța, 94% dintre șoferi parcurg mai puțin de 40 km pe zi, susține constructorul.
Dacia Hipster Concept se remarcă printr-un design foarte simplu și robust: un bloc bine așezat pe 4 roți, amplasate în cele 4 colțuri. Nu există console, nici în față, nici în spate.
Simplitatea se regăsește și în design-ul părții frontale, care este complet orizontală, integrând farurile înguste, care îi conferă un „look” serios, dar simpatic.
Funcționalitatea este prioritară în partea din spate: hayonul acoperă întreaga lățime a vehiculului și se deschide în două părți, oferind un acces extrem de practic la portbagaj.
Fidelă principiului „design to cost”, Dacia propune un design inovator pentru blocurile optice spate: integrate în spatele lunetei hayonului, acestea nu necesită o carcasă proprie.
În aceeași logică, Dacia Hipster Concept este realizată într-o singură culoare de caroserie, pigmentată în masă, cu doar trei piese de aspect vopsite: partea frontală și elementele laterale ale ușilor.
Robustețea designului este accentuată de protecțiile laterale generoase din Starkle® – material parțial reciclat, dezvoltat de inginerii Dacia – și de scuturile față/spate vopsite în masa materialului, în conformitate cu filosofia „Robust & Outdoor” a mărcii.
Interiorul este optimizat pentru a oferi un spațiu remarcabil, raportat la dimensiunile sale exterioare compacte.
Habitaclul urmează fidel forma cubică a caroseriei, geamurile laterale și parbrizul fiind aproape verticale, pentru a maximiza spațiul disponibil. Partea frontală a plafonului este vitrată, accentuând senzația de luminozitate și de spațiu. Pentru reducerea costurilor și a greutății, geamurile laterale sunt culisante.
Patru adulți pot călători confortabil în Dacia Hipster Concept. Șoferul și pasagerul din față sunt așezați într-o poziție identică cu cea din Dacia Sandero, ceea ce le asigură confort și vizibilitate optimă. Accesul la locurile din spate este facilitat de deschiderea largă a ușii și se realizează prin rabatarea scaunului pasagerului din față.
Dacia a acordat o atenție deosebită designului scaunelor, pentru a îmbina confortul și convivialitatea cu reducerea greutății și a costurilor. Structura scaunelor rămâne vizibilă, fiind completată de un material textil tehnic, plăcut la atingere. Scaunele din față sunt unite într-o banchetă – o soluție simplă și primitoare, care amintește de modelele populare emblematice din trecut. În plus, tetierele perforate contribuie la optimizarea masei.
Noi motoare și tehnologii pentru Logan, Sandero, Jogger
Modelele reprezentative Dacia, Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan, sunt primele modele ale mărcii care adoptă noua semnătură luminoasă din LED, sub forma unui „T” inversat, amplasat deasupra noilor proiectoare, accentuând postura robustă a mașinilor și identitatea Dacia.
Această semnătură luminoasă este conectată de grila frontală, și ea nouă, printr-o linie fină de puncte albe, asemeni unor pixeli care contrastează elegant cu culoarea neagră a grilei.
În partea din spate, noul design al blocurilor optice LED „pixel” accentuează personalitatea modelelor Sandero, Sandero Stepway și Jogger. Pe Jogger, acestea prelungesc într-un mod estetic luneta hayonului, iar partea lor verticală urmează linia aripilor, subliniind robustețea și stabilitatea vizuală.
Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan beneficiază de materiale textile noi pentru scaune, bord și panouri de uși, care combină un aspect primitor cu o rezistență ridicată.
Foto: Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan sunt primele modele ale mărcii care adoptă noua semnătură luminoasă din LED, sub forma unui „T” inversat.
Noul volan, cu ergonomie optimizată, oferă o experiență plăcută la condus. Confortul este amplificat pe motorizările automate hybrid 155 și Eco-G 120, prin noua comandă de transmisie E-Shifter, intuitivă și elegantă, precum și prin padelele de schimbare a treptelor din spatele volanului (disponibile pe motorizarea Eco-G 120 cu cutie automată).
Motorizare hybrid 155, și pe Sandero Stepway și Jogger
Lansată inițial pe Bigster, noua motorizare hybrid 155 este de acum disponibilă și pe Jogger, înlocuind versiunea hybrid 140, și va fi disponibilă din trimestrul 4 al anului viitor și pe Sandero Stepway — care va beneficia astfel, pentru prima dată, de un sistem de propulsie electrificat.
Hybrid 155 combină un motor pe benzină de 1,8 l cu 4 cilindri (109 CP), două motoare electrice (un motor de 50 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), o baterie de 1,4 kWh (230 V) și o cutie de viteze automată electrificată. Aceasta dispune de 4 trepte dedicate motorului termic și 2 pentru propulsia electrică — o tehnologie posibilă datorită absenței ambreiajului.
Această motorizare performantă (155 CP, 170 Nm cuplu), asociată cu o cutie automată eficientă, oferă o experiență de condus plăcută și un consum optimizat, cu emisii și consum reduse cu 10% față de versiunea anterioară hybrid 140 de pe Jogger. În mediul urban, până la 80% din timp se rulează în mod 100% electric, iar pornirea se face întotdeauna în regim electric.
Prima motorizare pe GPL disponibilă cu transmisie automată pe Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan
Dacia, lider incontestabil al pieței GPL în Europa, este singurul constructor care oferă motorizări cu alimentare dublă benzină-GPL pe întreaga gamă de modele termice, sub eticheta Eco-G. Aceste motorizări combină confortul, simplitatea și polivalența în utilizare cu un nivel al emisiilor de CO₂ în regim GPL cu aproximativ 10% mai reduse decât un motor pe benzină de putere echivalentă.
Noile Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan în versiunea Eco-G 120 sunt echipate cu un motor turbo de 1,2 l cu 3 cilindri, mai puternic (120 CP față de 100 CP anterior), care permite pentru prima dată asocierea avantajelor GPL cu cele ale unei transmisii automate. Este vorba despre o cutie automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte, lină și reactivă, disponibilă pe toate modelele (care pot fi comandate și cu transmisie manuală în 6 trepte).
Pentru a le permite clienților să beneficieze mai mult timp de avantajele GPL, Dacia a mărit capacitatea rezervoarelor:
- 49,6 l în loc de 40 l pe Sandero, Sandero Stepway și Logan
- 48,8 l în loc de 40 l pe Jogger
Autonomia în regim GPL crește astfel cu 20%. Autonomia totală (GPL + benzină) ajunge la 1.590 km pentru Sandero și Logan, respectiv 1.480 km pentru Stepway și Jogger.
Noul motor este disponibil și pe Duster, înlocuind versiunea Eco-G 100.
TCe 100, pe Sandero și Logan
Motorul turbo pe benzină de 1,0 l cu 3 cilindri de pe Sandero și Logan oferă acum 100 CP (față de 90 CP anterior), pentru un plus de dinamism în utilizarea zilnică. Acesta rămâne asociat cu o cutie de viteze manuală în 6 trepte.