Programul Rabla Plus, de stimulare a achiziționării de mașini 100% electrice, merge strună. În 2022, înmatriculările de automobile alimentate exclusiv la priză au crescut cu 83,6% și au depășit pentru prima dată pragul psihologic de 10.000 de unități, ajungând la 11.611 de unități și la o cotă de piață de 9,1%, față de 5,3% în 2021, în contextul în care România oferă unul dintre ele mai mari ecobonusuri pentru mașini electrice din Europa (aproape 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din prețul mașinii).
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunţat, pe 31 ianuarie 2023, că programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor continua și în acest an și, mai mult, că prima Rabla Clasic, bonusul pentru casarea maşinilor vechi în vederea cumpărării unei maşini noi, clasică sau electrificată, va crește cu 15%. Adică, practiv, va fi indexată cu inflația.
„Avem bugetul pentru a oferi acest sprijin majorat în 2023. În acelaşi timp, creştem bugetul pentru maşinile electrice. Conform discuţiilor cu producătorii auto, am stabilit atunci un program care oferă predictibilitate şi o evoluţie predictibilă în timp. Am stabilit cu dânşii acum 2 ani, pe 4 ani, un program care ajută atât sectorul, cât şi cetăţenii, în mod special, pentru schimbarea autoturismelor vechi. Anul trecut s-au constatat evoluţii absolut pozitive pe piaţa auto din România, a crescut numărul de maşini noi înmatriculate, a crescut exponenţial numărul de maşini electrice, datorită programelor derulate prin AFM, s-a redus numărul de maşini second-hand pentru prima dată după mulţi ani, deci parcul auto din România se întinereşte”, a spus ministrul Mediului.
Prag de maximum 75.000 de euro, TVA inclusă, pentru acordarea primei de aproape 10.000 de euro pentru achiziționarea unei mașini electrice
Programele Rabla Clasic și Rabla Plus pentru anul 2023 nu sunt încă definitivate. Conform surselor din piață ale Newsweek, Ministerul Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pregătesc introducerea unui prag de preț de maximum 75.000 de euro, TVA inclusă, pentru acordarea ecobonusului de aproape 10.000 de euro, pentru achiziționarea unei mașini 100% electrice.
Ce înseamnă introducerea acestui prag? Pe scurt, o segmentare artificială a pieței. Adică, de exemplu, cine optează pentru cea mai ieftină electrică de pe piață, Dacia Spring, poate să ia mașina cu circa 10.400 de euro, scăzând ecobonusul Rabla Plus din prețul de bază de 20.800 de euro.
Cine vrea, însă, un Mercedes EQC, un Ford Mustang Mach-E sau un Audi Q4 e-tron, de pildă, trebuie să opteze pentru versiunile standard sau trebuie să fie foarte atent la ce opțiuni alege, pentru ca prețul final al mașinii să nu sară de 75.000 de euro, TVA inclusă.
Cum se oferă ecobonusurile pentru mașini electrice în alte state europene
21 dintre statele UE oferă ecobonusuri pentru mașini electrice, iar cel din România, dat prin Rabla Plus, este printre cele mai mari. Șase țări, Bulgaria, Danemarca, Estonia, Letonia, Malta și Slovacia nu oferă niciun fel de primă pentru achiziționarea de automobile alimentate exclusiv la priză, dar proprietarii beneficiază de deduceri de taxe și impozite.
Dacă în România se vrea introducerea unui prag de preț de 75.000, TVA inclusă, pentru ecobonusul Rabla Plus, în Germania, de exemplu, în 2022, existau două praguri: bonus de 9.000 de euro pentru mașinile electrice cu preț de până la 40.000 de euro și 7.500 de euro pentru toate mașinile electrice de peste 40.000 de euro, conform ACEA.
Franța oferă un bonus de 6.000 de euro pentru mașinile electrice sub 45.000 de euro.
În Ungaria există două praguri: 7.350 euro pentru mașinile electrice până în 32.000 euro și 1.500 euro pentru cele între 32.000 euro și 44.000 euro.
Italia oferă 3.000 de euro pentru mașinile electrice de până la 35.000 euro + TVA și 2.000 euro pentru cele de până la 45.000 euro + TVA.
Iar în Luxemburg, de exemplu, există două praguri pentru bonusul pentru mașini electrice, dar nu legate de preț, ci de consum: 8.000 euro pentru mașinile electrice cu un consum de până la 18 kWh și 3.000 euro pentru cele care consumă peste 18 kWh.