Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 28.02.2025 - 16:03
Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare - Foto: Dacia
Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare - Foto: Dacia
Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare - Foto: Dacia
Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare - Foto: Dacia

Povestea românului care a desenat Dacia Bigster a început la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, specializarea Design Industrial. Primul său job a fost de designer de amenajări interioare și a învățat singur, studiind în timpul liber, să conceapă mașini.

SHARE

SUV-ul Dacia Bigster este desenat de Sebastian-Mihai Stoianov.

„Pentru mine a fost o mare bucurie să văd că schițele mele au fost alese să dea viață modelului Bigster. Iar bucuria și mai mare este că voi putea vedea pe stradă modelul pe care mi l-am imaginat, ceea ce este extraordinar. Un vis devenit realitate.

Sunt mândru că am ajuns ca modelul pe care-l vom vedea în curând pe stradă să fie atât de aproape de ceea ce mi-am imaginat și am pus pe hârtie ca și idei”, spune fostul designer de amenajări interioare. 

Citește și: FOTO „Tuning”: Cum a transformat un șofer din Franța o Dacia Jogger în „culmea kitsch”-ului

Povestea românului care a desenat Dacia Bigster: Întâi a fost designer de amenajări interioare

Sebastian-Mihai Stoianov, în prezent Senior Exterior Designer, este de peste 11 ani parte din echipa Studioului de Design Dacia din București. A finalizat studiile de Design Industrial în 2010 la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, iar ulterior a fost implicat în diferite proiecte de design care l-au ajutat să-și construiască drumul spre cariera mult visată.

Chiar dacă primul lui loc de muncă a fost cel de designer de amenajări interioare, o nișă foarte căutată la vremea respectivă, Sebastian a avut mereu o afinitate pentru mașini și își dorea să ajungă Designer auto.

Fiind o persoană autodidactă, a reușit să facă acest lucru pas cu pas, cu mult exercițiu și studiu în timpul liber.

„În fiecare seară când veneam de la muncă, lucram cu pasiune la schițele mele de design auto.

Îmi plăcea foarte mult să concep, să fac schițe și așa mi-am construit un portofoliu și am învățat despre acest tip de design.

În perioada respectivă, am participat și la mai multe concursuri de design auto iar pe unele dintre ele, destul de importante, chiar le-am câștigat.

Citește și: Ce SUV premium cu garanție, „nemăscărit” de samsari, găsești la preț de Dacia Bigster

Îmi aduc aminte de o platformă foarte populară pe atunci, Local Motors U.S.A, unde îmi postam lucrările și unde participam la competiții. Astfel am avut șansa să-mi fac un nume și sa mă fac remarcat.

Ulterior, după ce am apărut la un interviu la ProMotor, am fost observat și chemat la un interviu la centrul de Design al Renault Group în România.

Într-un timp foarte scurt am avut interviul și am primit răspunsul pozitiv, așa că a trebuit să mă mut rapid în București. Când am ajuns aici, îmi amintesc că nici nu știam să mă descurc cu metroul. Evident că m-am acomodat destul de repede”, povestește românul care a desenat Dacia Bigster.

„Am muncit foarte mult pentru a ajunge la nivelul colegilor mei.

Pe lângă schițele pe care de obicei le făceam pe foaie, am început să lucrez digital în Photoshop. Apoi m-am apucat și de modelare 3D în Blender la nivel de volumetrie minimalistă, ceea ce mă ajuta să execut într-un timp scurt diferite teme de design.

Evoluția și învățarea sunt continue, nu se opresc niciodată și fac parte din procesul creativ al unui designer”, spune Sebastian-Mihai Stoianov.

Citește și: FOTO Trei versiuni Dacia Bigster, la care nu te-ai gândit: Pick-Up, Coupe și Cabrio. Ce ai alege?

„Baza va rămâne în continuare schița făcută de mână, pe hârtie, cel puțin pentru mine”

„Design-ul a evoluat enorm: de la desenul de mână pe coli A4, în creion sau pix – pe care le facem și acum, la desenul digital și randările pe calculator, până astăzi când vorbim despre cu totul un alt nivel, odată cu inteligența artificială și evoluția din design care este mult mai accelerată.

Însă baza va rămâne în continuare schița făcută de mână, pe hârtie, cel puțin pentru mine.

Cel mai mult îmi place să desenez clasic pe coli A4, uneori A3, pe care fac nenumărate schițe cu un creion sau un pix.

Chiar dacă țin cont și de noile tendințe și fac randări în Photoshop, inclusiv modelare de volume în 3D, cu siguranță pentru mine caracterul și potențialul unei teme de design pot să fie descoperite cel mai bine prin schița de mână”, explică Sebastian-Mihai Stoianov, românul care a desenat Dacia Bigster.

Design-ul Bigster, de la concept la vehiculul de serie

„Pentru noi, designerii, un concept este o sursă de idei validată – de aici ne folosim de anumite detalii sau teme/forme, este un punct de plecare pentru a duce mai departe viziunea unui nou model, cum este și cazul lui Bigster de serie.

Evident că sunt anumite schimbări față de concept, schimbări necesare pentru a aduce vehiculul cat mai aproape de producție.

Scopul nostru, atunci când am început să lucrăm la schițele de design pentru viitorul model de serie Bigster, a fost să rămânem cât mai fideli conceptului.

Formele și geometria vehiculului de serie să fie cât mai aproape de acesta - când vede cineva modelul pe stradă să se gândească imediat la concept-ul Bigster

(...)

Cel mai important aspect, din punct de vedere estetic, este ca un SUV să impună un caracter puternic, astfel că liniile pronunțate și postura robustă a lui Bigster reflectă putere și rafinament. Modelul este carcaterizat de forme și volume simple, geometrice, bine gândite.

Printre caracteristicile lui Bigster aș menționa o parte frontală verticală, cu o priză de aer destul de vizibilă, o capotă sculptată, faruri împinse spre extremități, semnătura luminoasă sub forma literei Y și o grilă lată, vopsită în negru lucios.

Adăugăm cunoscuta emblemă "Dacia Link", care face o fuziune între grilă și semnătura luminoasă.

În zona din spate, Bigster are ceea ce noi numim „umerii mașinii” bine definiți, intersectați de stopuri în relief, ceea ce stabilizează partea din spate. La toate acestea se adăugă un acoperiș two tone cu trapă pentru a oferi o panoramă completă.

Senzația de robustețe este accentuată de aspectul masiv și de secțiunea frontală impunătoare, caracteristică modelelor SUV cu un caracter aparte, fiind un vehicul perfect pentru străzile orașului dar și pentru drumuri ușor inaccesibile.

Silueta mașinii este ușor de recunoscut ca fiind Bigster, fratele mai mare a lui Duster, dat fiind faptul că vehiculul este mai lung, are un acoperiș tow tone (două culori la caroserie) iar în partea de D-post regăsim un element de design unde este scris Bigster, ce delimitează partea dintre acoperiș și caroserie.

Un alt detaliu se află pe portiera din față, „snorkle”  cum îi spunem noi, care este aparte pentru Bigster”, a mai povestit Sebastian-Mihai Stoianov. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te