Indiferent că vorbim despre era General Motors sau cea PSA Peugeot-Citroën, constructorul german din Rüsselsheim a avut și are, se pare, o sensibilitate aparte pentru familiile active și micii întreprinzători aflați în căutarea unui automobil compact, încăpător, flexibil și plăcut de condus. Istoria utilitarelor ușoare Opel se poate spune că a început Olympia Rekord, model care, în anii 1950, a fost declinat atât în versiune break, Caravan, cât și în versiune „van“, de marfă, cu panouri de tablă în locul geamurilor spate.
Adevărata ofensivă Opel pe piața LCV-urilor (Light Commercial Vehicle) a început, însă, pe la mijlocul anilor 1980, odată cu lansarea Combo, și a evoluat continuu. Dacă primul Combo a fost un Kadett E cu o „cutie“ înaltă de marfă și două uși în spate, în 1993, Combo B a trecut pe platforma Opel-ului Corsa B și, urmând cererea de vehicule recreaționale polivalente, în 1995, a apărut versiunea Combo Tour, cu cinci locuri, geamuri spate și banchetă fracționabilă. A treia generație, Combo C, a făcut, în 2001, primul pas către utilitara familială, afișând un design unitar, cu habitaclu înălțat și portiere laterale culisante, pentru un acces cât mai facil. Mai mult, Combo C a fost lider în clasă în ceea ce privește capacitatea de încărcare (până la 3.200 litri) și sarcina utilă (până la 810 kg), iar sistemul „FlexCargo“ permitea transportarea unor obiecte de până la 2,7 metri lungime. Apoi, din 2011, Combo D, fratele de platformă al lui Fiat Doblo, s-a impus prin funcționalitate și utilitate, versiunea lungă și supraînălțată putând înghiți un volum de marfă de până la 5,4 metri cubi.
Un lifestyle MPV cu aptitudini de LCV
Noul Combo, care a fost lansat luna aceasta și pe piața din România, continună povestea și plusează. Dacă primele patru generații au fost dezvoltate și lansate în primul rând ca vehicule utilitare, a cincea este primul model Combo conceput ca autoturism și, apoi, ca mașină de marfă. Explicația? În ultimii ani, cererea crescută și susținută de SUV-uri și SUV-ulețe a pus într-un con de umbră monovolumele și MPV-urile (Multi Purpose Vehicle) familiale tradiționale. Cum există, însă, multe familii active și/sau numeroase care au nevoie de o mașină confortabilă și polivalentă, gata în orice moment de aventură sau de cărat marfă, iar segmentul „B“ al vehiculelor utilitare a crescut cu 26% în Europa, în intervalul 2014-2017, Opel pariază pe umplerea acestui gol cu un Combo Life ce pune accentul pe design, confort, spațiu, flexibilitate, tehnologie și dotări care, până acum, nu existau decât pe unele versiuni de top ale unor autoturisme.
Flexibilitate totală
Opel Combo E este disponibil în versiunea standard cu lungime de 4,4 metri sau în versiunea mai lungă cu 35 de centimetri, oferită opțional cu două uși laterale glisante. Ambele variante au o înălțime de 1,8 metri și pot fi configurate cu cinci sau șapte locuri.
Iar o atenție deosebită a fost acordată și copiilor, mașina putând fi echipată cu trei scaune centrale individuale în locul bachetei centrale fracționabile 60/40, toate cu sistem ISOFIX.
Bagaje, echipamente sportive sau marfă? Nicio problemă. Combo-ul scurt cu cinci locuri are un volum minim de 597 de litri, iar cel lung, de 850 de litri. Insuficient? Cu scaunele spate pliate, volumul portbagajului la 2.126 de litri și, respectiv, la 2.693 de litri, în cazul versiunii cu ampatament lung. De asemenea, designerii s-au asigurat și că spațiul lăsat între bagaje și hayon poate fi utilizat prin oferirea unei lunete cu deschidere, ca la unele SUV-uri sau break-uri premium.
Lux utilitar
Noul Combo Life este prima utilitară de segment B care oferă volan încălzit și cutie de viteze automată cu opt trepte și sistem Quickshift (doar împreună cu motorul diesel de 1.5 litri de 130 cai putere). De asemenea, mașina poate fi echipată cu parbriz încălzit și sistem de încălzire auxiliară, care funcționează independent de motor și poate preîncălzi autovehiculul înainte de plecare, pe lângă deja banalele scaune încălzite.
Pentru un plus de confort, pasagerii se pot bucura de o priveliște frumoasă datorită plafonului panoramic opțional, care sporește senzația de spațiu și creează o ambianță plăcută și luminoasă. Atunci când soarele este prea puternic, acesta poate fi acoperit cu un parasolar electric.
Tehnologie și siguranță
Combo E ridică ștacheta în segment în ceea ce privește tehnologia și sistemele de siguranță. Fără a intra în detalii, merită enumerate afișajul pe parbriz, sistemul avansat de asistență la parcare cu cameră video panoramică de 180°, sistemul de detectare a somnolonței șoferului, pilotul automat adaptiv și sistemul de avertizare privind o coliziune frontală cu detectarea pietonilor și frânare automată de urgență.
Familiile aventuroase cărora le place să abordeze drumuri mai puțin umblate se pot baza pe IntelliGrip, sistemul de control al tracțiunii, cunoscut de la Opel Grandland X sau Peugeot 3008, care adaptează distribuția cuplului către roțile față, permite patinarea roților dacă este necesar, și ajustează momentele de schimbare a treptelor de viteză la transmisia automată, precum și reacția pedalei de accelerație. Acest lucru asigură o tracțiune optimă și stabilitate, indiferent dacă Combo Life este condus prin zăpadă, noroi, nisip sau pe suprafețe umede.
- 28 de spații de depozitare există la bordul noului Opel Combo Life
- 7 locuri sunt disponibile atât pentru versiunea scurtă, cât și pentru cea lungă a caroseriei
- 14.000 € este prețul aproximativ de bază al noului Combo Life Essentia, potrivit surselor Newsweek România
Un diesel, un benzinar, patru variante de putere
Noul Combo poate fi animat de un motor diesel de 1.5 litri în trei variante de putere: 75, 102 și 130 cai putere. Iar pe benzină este disponibil un 1.2 litri de 110 de cai, ca și „frații“ săi de platformă Citroen Berlingo Multispace și Peugeot Rifter. Diesel-urile de 75 și 102 cai putere sunt cuplate la transmisii manuale cu cinci trepte, iar diesel-ul de 130 cai putere și benzinarul de 110 cai putere, la cutii manuale cu șase trepte. Opțional, diesel-ul de 130 cai putere poate fi cuplat la o cutie automată cu opt trepte.
Plafonul panoramic accentuează senzația de spațiu și creează o ambianță plăcută în habitaclu, în timp ce planșa de bord este împărțită ergonomic în trei zone
Camera video panoramică pentru marșarier și cei 12 senzori ai sistemulul de asistență la parcare fac ușoară orice manevră
Volanul încălzit este o opțiune unică în segmentul B al vehiculelor utilitare
Deasupra capacului portbagajului, pe plafon, există un spațiu suplimentar de depozitare sub forma unui sertar
Sistemul de control al tracțiunii IntelliGrip asigură aderență și stabilitate, indiferent de starea carosabilului
Evoluția Combo
Combo A – 1986-1993: Istoria Combo a început cu o utilitară ușoară de dimensiuni compacte, dezvoltată pe platforma primului Kadett.
Combo B – 1993-2001: Opel a sesizat nevoia unei utilitare care să se transforme în mașină de familie, iar din 1995 Combo B a fost oferit și în versiune Tour, cu geamuri mari și banchetă rabatabilă.
Combo C – 2001-2011: Dezvoltat ca și Combo B pe platforma echivalentă a lui Corsa, Combo C dispunea de uși laterale glisante și oferea cel mai mare spațiu de încărcare din clasă.
Combo D – 2011-2018: Deja lider în segmentul B al utilitarelor, Combo D a impus noi standarde de utilitate și confort. Pentru prima dată au fost oferite două lungimi de caroserie.