În cele aproape două luni petrecute în redacția Newsweek România, „colegul“ nostru cu patru roți ne-a arătat că „ține cu casa“, afișând un consum mediu mixt mai mult decât decent, de 5,8 litri/100 km.
Sebeș, Hunedoara, Deva, Râmnicu Vâlcea, Pitești, Craiova, Piatra Neamț, Bacău, Buzău, Târgu Ocna, Sinaia, Brașov, București... Peste 4.800 de kilometri a parcurs, până acum, Opel-ul Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo în cadrul testului nostru de anduranță, contribuind din plin la realizarea a două „Dosare“ și a mai multor reportaje. Iar, pentru relevanța datelor de consum, trebuie menționat că mașina a fost condusă de patru șoferi și că circa 75% din distanța parcursă a fost în mediu extraurban, 10% în mediu urban și restul de 15%, în traficul infernal din București.
Concret, informațiile furnizate de computerul de bord în secțiunea „Trip A“ au fost verificate și resetate după fie-
care deplasare, pentru un studiu comportamental cât mai exact, în timp ce „Trip B“ a făcut media întregii „aventuri“. Iar concluzia este că cei 160 de cai putere ai motorașului diesel de 1.6 litri au capacitatea de a se plia exemplar pe stilul și solicitările celui aflat la volan.
Astfel, în regim extraurban, consumul mediu a variat între 4,4 litri/100 km și 5,3 litri/100 km, evident, în funcție de „greutatea“ piciorului de pe accelerație, structura drumului parcurs și densitatea traficului. Ca idee, cel mai mare consum extraurban, de 6,1-6,2 litri/100 km, a fost înregistrat pe traseul București – Brașov, în contextul aglomerației dintr-o seară de vineri. Dar, cum la întoarcere drumul a fost mai liber, media a coborât la 5,3 litri/100 km. Ceea ce nu e rău deloc pentru un break de familie cu aptitudini business care cântărește cam 1,6 tone, cu doi pasageri la bord și ceva bagaje.
În ceea ce privește consumul urban, acesta este „vinovatul“ care a dus media generală la 5,8 litri/100 km. Dacă în orașele și orășelele de provincie, computer-ul nu a sărit de 6,7-6,8 litri/100 km, în București consumul a ajuns și la 8,2-8,3 litri/100 km în zilele caniculare, în care clima automată a muncit din greu.
De cursă lungă
Design atletic, elegant și practic, un interior spațios, tehnologii de ultimă oră și o ținută de drum orientată către confort. Toți cei patru membri ai echipei Newsweek România care au condus mașina sunt de acord
că Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo este un partener de cursă lungă ideal.
Poziția la volan este foarte bună, iar scaunele profilate sport sunt confortabile și conferă sprijinul lateral necesar, indiferent de statură. Comenzile sunt dispuse intuitiv și egonomic, făcând ușoară adaptarea de la o mașină la alta, în timp ce interfața sistemului multimedia Intellilink este mai mult decât prietenoasă atât pentru utilizatorii de iOS, cât și de Android. Total democratic, toți utilizatorii Astrei noastre au votat că opțiunea care merită fiecare bănuț sunt farurile inteligente cu matrice LED. Acestea permit conducerea permanentă cu fază lungă, datorită funcției anti-orbire în regim extra-urban care dezactivează automat şi continuu LED-urile individuale la detectarea unor autovehicule care se deplasează din sens opus sau în faţa autovehiculului.
Cursă lungă are, însă, și cutia de viteze, și schimbătorul. Sigur, etajarea lungă a treptelor favorizează consumul redus. Dar penalizează sportivitatea. Cei 160 de cai putere și cuplul de 350 Nm compensează, însă, pentru a menține un ritm mai alert, treptele trebuie schimbate permanent, astfel încât turometrul să se joace între 2.000 rpm și 4.000 rpm. Sub 1.800 rpm și peste 4.000 rpm răspunsul accelerației nu este cel așteptat. Așa că, de exemplu, atunci când indicatorul de schimbare a treptei sugerează trecerea în treapta a 4-a la 50 km/h, ignorați-l. Așteptați să atingeți 60 km/h, altfel turometrul va cădea pe la 1.500 rpm, iar mașina va fi lipsită de viață.
Referitor la cursa destul de lungă a schimbătorului, aceasta nu deranjează. Doar nu e vorba de vreun GSi sau OPC pregătit pentru a scoate timpi-record pe circuit! Și, dacă tot am revenit la valențele sportive ale break-ului adaptat pentru familii și afaceri, cum mașina poate, merită resubliniată ținuta de drum bună și sigură, chiar și la viteze superioare și pe asfalt denivelat. Atenție, însă, suspensiei orientate către confort nu prea îi plac virajele abordate în forță! Sports Tourer-ul stă bine, să nu înțelegeți greșit! Însă, la limită, pretențioșii ar simți nevoia unui plus de fermitate.