Se schimbă regulile de prioritate în sensul giratoriu. De ce se va ajunge tot la mica înțelegere

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 26.10.2022 - 13:17
Giratoriu / Foto: Inquam Photos / Ion Mates
Giratoriu / Foto: Inquam Photos / Ion Mates

Cum circulația în sensurile giratorii este o provocare pentru mulți șoferi români, parlamentarii vor să modifice definiția giratoriului din Codul Rutier, simplificând-o. În noua definiție, giratoriul nu va mai fi considerat intersecție.

SHARE

Experimentate cu succes de zeci de ani, în întreaga Europă de Vest, de exemplu, sensurile giratorii fluidifică traficul și sunt considerate printre cele mai sigure tipuri de intersecții. Dar, cum nimic nu este perfect și nu există nici reguli sau definiții perfecte, bunul mers al circulației în giratorii se bazează și pe politețea și educația șoferilor. Altfel, apar neînțelegeri. Iar în cazul incidentelor, chiar conflicte.

În Codurile Rutiere din alte țări, în Franța, de pildă, există două tipuri de giratorii, „giratoriu simplu” și „intersecția giratoriu”, fiecare cu regulile lui. Principala diferență dintre ele este regula de prioritate. În „giratoriul simplu” se aplică regula priorității de dreapta. Adică, o mașină aflată în „giratoriul simplu” trebuie să dea prioritate unei mașini care vine din treapta și vrea să intre în „giratoriul simplu”. 

Citește și: Dublă crimă cu iz de film de groază în Teleorman. Cadavrele au fost ascunse într-o casă părăsită

În „intersecția giratoriu”, care este definită și în Codul Rutier din România, șoferii care circulă în giratoriu au prioritate față de cei care vor să intre în giratoriu.

Problema se complică când „intersecția giratoriu” are două sau mai multe benzi de circulație pe sens. 

Conform Codului Rutier din Franța, „într-un sens giratoriu cu două sau mai multe benzi, șoferii care doresc să iasă la următoarea ieșire sau la cea de după aceasta trebuie să intre pe banda din dreapta. Șoferii care doresc să iasă din sensul giratoriu mai târziu, de exemplu complet spre stânga, pot folosi banda interioară, dar trebuie să fie mereu cu ochii pe șoferul din dreapta lor. 

Atenție la șoferii care schimbă banda din neatenție sau care nu respectă regula menționată mai sus!

Unii utilizatori folosesc banda din stânga pentru a depăși, ceea ce este periculos și contrar regulilor de circulație, mai ales dacă vor să facă dreapta și taie fața șoferului de pe banda din dreapta pentru a părăsi giratoriul.

Orice șofer care alege banda interioară sau din stânga trebuie să respecte prioritatea șoferului care circulă pe banda dreaptă la părăsirea sensului giratoriu. Oricine nu intră la timp pe banda din dreapta din interiorul sensului giratoriu trebuie să facă o tură în plus, deoarece este supus regulilor de schimbare a benzilor”, relatează codedelaroute.fr.

Citește și: FOTO Cel mai murdar om din lume, care nu s-a mai spălat de peste 50 de ani, a murit la 94 de ani

Cum se circulă în „giratoriul simplu” și în „intersecția giratoriu” (Franța)

Noi reguli de prioritate, în sensul giratoriu, în Codul Rutier din România?

Prevederile actuale din Codul Rutier din România în cazul circulatiei în sens giratoriu sunt lipsite de claritate, iar asta se vede în numărul mare de accidente de circulatie produse în sensurile giratorii, precum și în aplicarea în mod neunitar a sancțiunilor contravenționale.

Prin urmare, mai multi parlamentari au depus un proiect de lege care își propune să pună capăt controverselor de interpretare legislativă. 

Inițiatorii proiectului susțin că se impune o redefinire a sensului giratoriu, considerat in mod gresit de unii conducatori auto ca fiind intersectie, ca "un drum principal cu sens unic, în curbă la stânga, care se intersectează cu drumuri secundare succesive pe partea dreapta".

Prin urmare, "linia discontinuă este un marcaj de separare a benzilor (și nu un marcaj de ghidare care se foloseste în intersecții), fiind longitudinală, adică de-a lungul drumului principal reprezentat de sensul giratoriu și curbă, întrucât drumul principal reprezentat de sensul giratoriu este circular", arată inițiatorii proiectului de lege.

"Din punctul nostru de vedere, particularitatea in cazul sensului giratoriu este ca sensul unic de deplasare este giratoriu, astfel ca de fiecare data cand un conducator auto intentioneaza sa paraseasca sensul giratoriu, acesta trebuie sa schimbe directia de mers prin viraj la dreapta. Asadar, orice parasire a sensului giratoriu presupune in mod necesar schimbarea directiei de deplasare. Deci, participantul la trafic care efectueaza manevra de schimbare a directiei de mers la parasirea sensului giratoriu, trebuie sa se asigure corespunzator si sa efectueze aceasta manevra fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic, respectand prevederile arL 54 din OUG 195/2002", se mai arata in expunerea de motive a proiectului de lege.

Mai exact, în cazul unui sens giratoriu cu mai multe benzi, participantul la trafic încadrat pe banda a doua, care dorește să părăseasca sensul giratoriu la a doua ieșire, trebuie să acorde prioritate vehiculelor încadrate pe banda întai, deoarece aceste autovehicule se deplaseaza în cadrul sensului giratoriu. 

Noile reguli de prioritate în giratoriu propuse „nasc” o nouă anomalie. Titi Aur: Un șofer aflat pe banda din dreapta va avea prioritate continuă

Întrebat despre utilitatea noilor reguli de prioritate în giratoriu propuse de parlamentari, fostul mare pilot Titi Aur, care este expert în conducere defensivă, a declarat, la Digi24, că "circulația în sens giratoriu, în intersecția cu sens giratoriu cum a fost denumită până acum, este destul de complicată și de greu de reglementat ca să se poată circula fără nciun fel de probleme. Schimbarea defiției poate să regleze puțin, dar nu definitiv.

Teoretic, schimbarea definiției poate ajuta, dar mai ales în cazul în care avem de dat un verdict la un accident, cine cum a avut prioritate. Se reglementează foarte clar - cel din stânga trebuie să îi dea prioritate celui de pe banda din dreapta.

Dar eu pun următoarea problemă -  dacă se pune unul pe banda din dreapta, la un sens giratoriu cu două sau trei benzi și merge continuu fără să oprească, se învârte practic în sensul giratoriu, atunci va avea prioritate continuă pentru că cei care vin din dreapta care intră în sensul giratoriu trebuie să îi acorde prioritate, iar cel care e în stânga și vrea să iasă în dreapta trebuie să îi acorde prioritate. Deci și în această situație tot se va ajunge la mica înțelegere.

Din păcate, sensul giratoriu care e o intersecție foarte sigură și care reduce foarte mult numărul de accidente grave complică această stare de cine are prioritate și oricum am face se ajunge la mica înțelegere.

Nu poți reglementa cu reguli perfecte și atunci vine capitolul din spate, știința, cum să circulăm corect, și educația și politețea.

Hai să facem toți într-un fel încât să circulăm toți în regulă și să nu mergem pe încăpățânare, pentru că și această regulă va avea o problemă, dar cel puțin va fi definiția foarte clară.

Se renunță la termenul intersecție, și atunci sensul giratoriu devine o zonă reglementată cu specific foarte clar, în această zonă e ca și cum ar fi un drum care se tot învârte în jurul mijlocului  sensului giratoriu și cei care vin și intră trebuie să acorde prioritate, iar cei care vor ieși trebuie să fie cât mai pe dreapta dacă nu să acorde prioritate celui care merge prin dreapta. Regula e clară, dar va fi greu de aplicat". 

Modificarile propuse de parlamentari la Legea privind circulatia pe drumurile publice

Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 6, dupa punctul 41, se introduce un nou punct, pct. 42, cu urmatorul cuprins:
„42. Sens giratoriu - drum principal cu sens unic si traiectorie giratorie, care se intersecteaza succesiv cu drumuri secundare pe partea dreapta."

2. Litera b) a articolului 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b)Cu circulatie dirijata."

3. Alineatul (4) al articolului 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) In intersectiile cu sensul giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circula in interiorul acestuia au prioritate fata de cele care urmeaza sa patrunda in sensul giratoriu. In interiorul sensului giratoriu se aplica dispozitiile art. 54."

Daca legea va fi adoptata de Parlament, in termen de 90 de zile de la intrarea sa in vigoare, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, Guvernul va adopta hotararea de modificare si completare a Hotararii Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te