Mașinile electrice făcute în China pierd eco-bonusul. Cine va mai lua Dacia Spring la preț întreg?

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 31.10.2023 - 16:45
Mașinile electrice făcute în China pierd eco-bonusul. Cine va mai lua Dacia Spring la preț întreg? - Foto: Renault - Dacia - Imagine cu rol ilustrativ

Mașinile electrice făcute în China pierd eco-bonusul începând de la 1 ianuarie 2024 în Franța, din cauza introducerii „scorului de mediu” ce ține cont, printre altele, de poluarea pe întreg ciclul de fabricație. Fără eco-bonus, Dacia Spring, de exemplu, pleacă de la 20.800 €.

SHARE

Franța este prima țară din Uniunea Europeană care anunță că schimbă politica de acordare a eco-bonusului la cumpărarea unei mașini electrice noi. Scopul principal este de a proteja producția locală în fața asaltului mașinilor electrice făcute în China, țară în care nu prea se ține cont de nicio normă de mediu pe ciclul de producție, ceea ce permite reduceri importante de costuri și, prin urmare, o concurență neloială.

Concret, dacă acum, în Franța, la achiziționarea unei mașini electrice noi, statul acordă un eco-bonus de 5.000 € pentru orice „curentată” care costă maximum 47.000 € și are o greutate mai mică de 2,4 tone, din 2024 eco-bonusul va crește la 7.000 €, dar va fi acordat în funcție de un „scor de mediu”. 

Citește și: Chinezii de la CATL, nouă fabrică de baterii pentru mașini electrice. O baterie Tesla, în 2,5 minute

Calcularea „scorului de mediu” al unui vehicul electric va ține cont de o serie de factori, printre care modelul (numărul de locuri, autonomia etc.), locul unde este asamblat, volumul (greutatea materialelor, cu excepția bateriei), caracteristicile bateriei (greutatea și locul de fabricație) și defalcarea planului logistic (transportul și distanța parcursă între locul de producție și locul de vânzare).

Pe scurt, acest „scor de mediu” va reflecta performanța de mediu a fabricării mașinii electrice respective.

"Vom înceta să subvenționăm vehiculele electrice care au o amprentă de carbon slabă", ceea ce "ne va permite să recompensăm producția industrială cea mai virtuoasă", a declarat ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire.

"Dăm un avantaj companiilor franceze și europene care fac efortul de a-și reduce amprenta ecologică", a punctat și Agnès Pannier-Runacher, ministrul francez pentru Tranziția Energetică.

Mai mult, din 2025, calculul „scorului de mediu” pentru mașinile electrice vândute în Franța va ține cont și de alte trei informații, și anume capacitatea de reparare a bateriilor, încorporarea de materiale plastice reciclate și încorporarea de materiale din surse bio.

Citește și: Șeful Toyota, despre scăderea vânzărilor de mașini electrice: „Oamenii încep să deschidă ochii”

Mașinile electrice făcute în China pierd eco-bonusul. Cine va mai lua Dacia Spring la preț întreg?

Calcularea „scorului de mediu” va exclude de la acordarea eco-bonusului pentru mașini electrice noi în Franța majoritatea vehiculelor electrice produse în Asia, în special în China (cum ar fi modelele Dacia Spring și MG), deși unele modele mai mici ar putea fi eligibile.

Lista finală a mașinilor electrice care se califică la obținerea eco-bonusului de 7.000 € în Franța în 2024 va fi comunicată pe 15 decembrie 2023. Dar pe lista provizorie figurează deja trei dintre cele mai vândute mașini electrice pe piața franceză, Tesla Model Y, Tesla Model 3 și Dacia Spring, cea mai ieftină electrică la ora actuală de pe piața europeană. 

De asemenea, pe „lista neagră” se află și modelul MG4 al grupului chinez SAIC, care, în ultimul timp a câștigat în fiecare lună un loc în topul celor mai bine vândute 100 de mașini din Franța, și modelele BYD, al doilea producător mondial de mașini electrice, care tocmai a lansat Dolphin, un concurent pentru Megane E-Tech, de exemplu, la un preț destul de agresiv în Franța - 29.000 €, cu 1.000 € mai puțin decât MG4.

Ca idee, Megane E-Tech EV40 130 standard charge are un preț de bază de 38.000 € în Franța, fără eco-bonusul actual de 5.000 €. 

Cea mai ieftină Dacia Spring în Franța are acum un preț de 20.800 €. Cu eco-bonusul actual de 5.000 €, costă 15.800 €. 

Din 2024, însă, prin pierderea eco-bonusului, Dacia Spring va fi găsită în showroom-urile din Franța la prețul de bază de 20.800 €, dacă Renault nu decide s-o ieftinească peste noapte, în timp ce Citroën ë-C3, de exemplu, care are un preț de bază de 23.300 € și care fiind produs în Europa se califică pentru eco-bonusul de 7.000 €, va fi disponibil de la 16.300 €. Iar modelul face parte și dintr-o clasă superioară.

Citește și: VIDEO Citroën ë-C3, prima mașină electrică făcută în Europa care dă șah Daciei Spring: 23.300 €

Apoi, de pildă, un Fiat 500 electric în Franța pleacă de la 30.400 €, ceea ce înseamnă că în 2024 va fi 23.400 €. 

Iar un Renault Zoe, care are acum un preț de bază de 35.100 € în Franța, va putea fi achiziționat începând cu 28.100 € în 2024 (cu eco-bonusul de 7.000 €).

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te