Formula 1, în căutarea spectacolului

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 28.09.2018 - 08:27

Dueluri roată la roată, depășiri la aspirație, finish-uri la fotografie, adrenalină cu vapori de benzină...

SHARE

În Formula 1, „regina“ sporturilor cu motor, principalii termeni ai ecuației sunt tehnologia și spectacolul.  Dar, cum epoca în care cursele îi țineau pe fani în picioare sau lipiți de micile ecrane până în ultimul moment a apus, în ciuda evoluției tehnologice și a repetatelor schimbări de regulament, Federația Internațională a Automobilului, FIA, caută noi și noi soluții. „Cheia“ se pare că va fi aerodinamica.

Pentru sezonul din 2021, boss-ul Marelui circ“, Ross Brawn, unul dintre foștii responsabili din umbră pentru succesele pe pistă ale septuplului campion mondial Michael Schumacher și ale echipelor Ferrari, Mercedes și Brawn GP, anticipează schimbări majore în ceea ce privește design-ul monoposturilor.
 Primi pași în această direcție au fost făcuți în weekend-ul de curse din Singapore, unde Brawn, pionierul controversatului difuzor dublu de pe mașinile Brawn GP din 2009 care a dat multe bătăi de cap adversarilor, a prezentat trei concepte de arhitectură interesante, dezvoltate în colaborare cu echipele din F1 și FIA. 

Punctul comun al proiectelor este accentul pus pe modificările aerodinamice necesare diminuării pierderii de apăsare aerodinamică și, implicit, de peformanță, de care suferă monoposturile din ziua de astăzi, când pilotul încearcă să depășească și intră în siajul mașinii din față.

Când am început să ne gândim la monoposturile din 2021, principalul obiectiv a fost să le facem să concureze bine împreună. Acum, când o mașină urmărește alta la câteva lungimi distanță, pierde 50% din forța de apăsare, iar pneurile se uzează mai repede, ceea ce se traduce și printr-o pierdere substanțială a performanțelor. Așa că am încercat să înțelegem de ce și cum putem rezolva problema. Ideile propuse rezolvă în proporție de aproape 80% problema. Nu pretind că vom avea soluția perfectă din prima zi, dar ne bazăm pe cooperarea echipelor și vom încerca să elaborăm și un nou regulament cât mai clar posibil, cu cât mai puține ambiguități... În cazul controversatului difuzor dublu, de exemplu, această posibilitate nu era întrevăzută de regulament, acesta fiind interpretabil“, a declarat Ross Brawn.

Schimbarea profundă a regulamentului F1 va avea loc, cel mai probabil, la sfârșitul anului 2019, astfel încât echipele să aibă un an plin în față pentru dezvoltarea monoposturilor pentru 2021.

1. Primul concept, dezvoltat pe baza unui monopost Mercedes actual, nu diferă mult de ceea ce vedem astăzi în pistă. Accentul este pus pe mai buna integrare aerodinamică și estetică a halo-ului, a sistemului de protecție a pilotului introdus în sezonul F1 2018. De asemenea, se observă aripa față mai scurtă și cu mai puține artificii și forma mai fluidă, cu protuberanțe cu rol aerodinamic, a „fuselajului“.

2. Cel de-al doilea proiect este mai rafinat și mai agresiv. Pornit de la monopostul Ferrari actual, acesta subliniază și el mai buna integrare a halo-ului, dar propune trecerea la jante de 18 inch. În momentul de față, monoposturile de F1 rulează pe jante de 13 inch, iar Brawn spune că, în afară de look, există multe rațiuni de ordin tehnic pentru adoptarea jantelor mai mari.

3. „Pneurile și jantele sunt cele mai problematice zone ale unui monopost, generează ruperi importante ale curgerii aerului cu efecte aerodinamice greu de gestionat“, spune Ross Brawn. În cazul celui de-al treilea concept, în afară de halo și roți, se observă foarte bine preocuparea specialiștilor de a găsi și dezvolta artificii aerodinamice care să stabilizeze fluxul de aer generat de  fiecare roată. 


Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te