Harta cotelor de piață ale mașinilor electrice în UE. România stă mai bine ca Italia, Spania,Polonia
În 2024, la nivelul Uniunii Europene, au fost înmatriculate 1,45 milioane de mașini electrice noi. Iar harta cotelor de piață ale automobilelor pe baterii, realizată de Eurostat, arată că România a stat mai bine la acest capitol decât țări cu economii mult mai potente.
Numărul total al mașinilor electrice înmatriculate în UE a ajuns la aproape 6 milioane (+32,4% în comparație cu 2023), după ce anul trecut europenii au cumpărat 1,45 milioane automobile alimentate la priză noi (-6,1%, față de 2023).
Harta cotelor de piață ale mașinilor electrice în UE. România stă mai bine ca Italia, Spania, Polonia
România se numără printre piețele auto mici din Europa, dar cel puțin procentual stă bine la electrice.
Românii și-au luat aproape 11.000 de mașini electrice noi în 2024, deși ecobonusul Rabla a fost tăiat cu 50%, de la 10.200 euro, la 5.100 euro, însă cota de piață a acestora a ajuns la 6,5%.
Citește și: Piața de mașini noi din România a „bubuit” în august: +52%. Care este explicația?
În comparație, în 2024, cota de piață a electricelor pe unele dintre cele mai mari piețe auto din UE, precum Italia și Spania, a fost de 4,2% și, respectiv, 5,5%.
Iar în comparație cu Polonia, cea mai mare economie est-europeană (a intrat în top 20 economii ale lumii în 2025 şi se apropie de un PIB de 1.000 miliard de dolari, conform datelor FMI), cota de piață a electricelor în România a fost anul trecut mai mult decât dublă (3% Polonia, 6,5% România).
În 2025, însă, cum programul Rabla nu a început până acum și este prevăzut să ia startul până la finalul lunii septembrie, cu o primă redusă la 3.700 euro, este de așteptat ca piața de mașini electrice să cadă drastic.
Citește și: Adio, mașini electrice! Bonusul Rabla, tăiat la 3.700 €. Care sunt cele mai ieftine 5 modele?

Ponderea mașinilor electrice alimentate exclusiv cu baterii (BEV) în totalul înmatriculărilor noi a scăzut la 13,6 % în 2024, cu 1,0 puncte procentuale (pp) sub nivelul din 2023 (14,6 %). Această pondere a rămas sub 1 % până în 2018, dar a crescut semnificativ în ultimii ani, ajungând la 5,3 % în 2020, 9,0 % în 2021 și 12,1 % în 2022.
În timp ce autoturismele hibride plug-in au înregistrat o scădere de 6,5 %, similară cu cea a autoturismelor electrice numai cu baterie, numărul total de autoturisme hibride noi a crescut cu 12,7 % în 2024 (3,95 milioane) față de 2023 (3,50 milioane).
Cele mai mari cote ale mașinilor electrice în rândul autoturismelor noi înmatriculate au fost înregistrate, în 2024, în Danemarca (51,3 %), Malta (37,7 %) și Suedia (34,9 %).
Citește și: Cum s-a schimbat topul celor mai vândute mașini în Europa în 20 ani. De la Astra și Golf, la Dacia
În schimb, cele mai mici cote au fost înregistrate în Croația (1,8 %), Slovacia (2,4 %) și Polonia (3,0 %).
În ceea ce privește alte tipuri de vehicule electrice noi alimentate exclusiv cu baterii, care sunt mult mai puține decât autoturismele electrice noi alimentate exclusiv cu baterii, numărul de camioane grele noi a crescut cel mai mult între 2023 și 2024, cu 39,7 %, urmat de tractoarele rutiere (+35,5 %) și autocarele și autobuzele (+28,2 %), în timp ce s-a înregistrat o scădere în cazul camioanelor ușoare (-10,8 %) . În ciuda unor creșteri semnificative, numărul total al acestora a înregistrat o scădere de 6,8 % față de 2023, potrivit datelor Eurostat.