Piața de mașini noi din România a „bubuit” în august: +52%. Care este explicația?
Înmatriculările de mașini noi au „bubuit” brusc, cu 52%, în august, în România, după ce în primele 6 luni ale anului au fost pe minus, iar în iulie au crescut cu 26%, deși românii n-au descoperit saci cu bani. Explicația e legată de TVA, Rabla, chiar dacă n-a început, și oferte.
Românii au înmatriculat doar puțin peste 95.000 de mașini noi în primele 8 luni din 2025, cu 9% mai puține decât în aceeași perioadă din 2024. Iar cifra aduce aminte de rezultatele din anii de după criza economico-financiară din 2008.
Surprinzător, însă, piața a crescut puternic în iulie și august, chiar dacă programul Rabla nu a început, startul acesta fiind așteptat până la finalul lui septembrie.
Citește și: Cum s-a schimbat topul celor mai vândute mașini în Europa în 20 ani. De la Astra și Golf, la Dacia
Piața de mașini noi din România a „bubuit” în august: +52%. Care este explicația?
Explicația? TVA a crescut de la 1 august de la 19% la 21%, iar la o mașină de 30.000 de euro, de exemplu, asta înseamnă 600 de euro în plus.
Apoi, pentru a se pregăti pentru Rabla 2025, care normal ar fi trebuit să înceapă în martie 2025, dealerii auto au investit în stocuri și, neștiind exact când și dacă va mai începe programul, în încercarea de a-și debloca o parte din bani, au început în iulie - august să facă oferte speciale de preț, convingându-i pe românii care își propuseseră să-și ia mașină nouă în acest an să facă achiziția.
Citește și: UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel
Concret, autoturismele, care reprezintă aproximativ 89% din total piață, au înregistrat, în luna august 2025, un volum de 15.043 unități, cu 52,6% mai mare față de luna similară din 2024. Iar în primele 8 luni din 2025 în România au fost înregistrate 95.658 mașini noi, cu 8,9% mai puține decât în același interval din 2024, conform datelor APIA.
Ce mașini și-au luat românii în august: 59,9% „electrificate”
În luna august 2025, față de aceeași lună a anului trecut, s-a înregistrat o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
- Clasa A: +55%
- Clasa B: +86.6%
- Clasa C: +34.6%
- Clasa D: -3.1%
- Clasa E: +27.7%
- Clasa F: -8.6%
- SUV: +60,6%
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV a fost în continuare pe prima poziție, cu o cotă de 55.1%, în creștere cu 60.6%, urmat de Clasa C, cu o cotă de 25.3%, în creștere cu 34.6%, și Clasa B, cu o cotă de 14.2%, în creștere cu 86.6% față de aceeași perioada a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna august a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au înregistrat o creștere de 27.8%, ajungând la o pondere de 33.4%, în timp ce motorizările pe motorină au acumulat o creștere de 31%, ajungând la o pondere de 6.7%.
Citește și: IAA Munchen: Constructorii auto europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile chinezilor
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea au înregistrat, în luna august 2025, o creștere de +55%, ajungând la o pondere de 24.2% din totalul pieței de autoturisme.
Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 86% au fost pe benzină, în timp ce doar 14% au fost pe motorină.
În același timp, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) au deținut în luna august 2025 o cotă de piață de 59.9%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, depășind cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.
Mașinile electrice au deținut o cotă de 6.3% din piață în luna august a anului 2025, față de august 2024, când reprezentau 5%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid au ajuns la o cotă de piață de 6.6%, față de august 2024, când reprezentau 5.9%.
Top 3 mașini electrice noi în România 2025
În primele 8 luni ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Dacia Spring, cu 1.163 unități și o scădere de 47% față de aceeași perioadă a anului precedent, Hyundai Kona, cu 441 unități, și Tesla Model 3 cu 305 unități.
Top 3 mașini plug-in hybrid în România 2025
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, top 3 modele din primele opt luni ale anului 2025 a fost condus de: Hyundai Tucson, cu 447 unități și o creștere de 85% față de aceeași perioadă a anului precedent. Pe locul 2 s-a clasat Ford Kuga, cu 445 unități, iar pe 3, Toyota RAV4, cu 361 unități.
Top 3 mașini hybrid în România 2025
Autoturismele hybrid, fără reîncărcare din surse externe, au avut pe primul loc din top 3 în primele 8 luni din 2025 Toyota Corolla, cu 2.848 unități și o creștere de 16% față de aceeași perioadă a anului precedent, Dacia Duster, cu 2.297 unități, și Toyota Yaris Cross, cu 1.856 unități.
Top 3 mașini mild-hybrid în România 2025
Autoturismele mild hybrid au avut pe primul loc din top 3, în primele 8 luni din 2025 Dacia Duster, cu 4.638 unități, Hyundai Tucson, cu 1.408 unități, și Suzuki S-Cross, cu 1.114 unități.
Piața de mașini SH: +230.547, în primele 8 luni din 2025
În ceea ce priveste autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în august 2025 cifra de 30.330 unități, acumulând o creștere de 9.5% față de august 2024, conform datelor ACAROM.
Pe primele 8 luni din 2025, volumul de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România a atins valoarea de 230.547 unităîi, în creștere cu 9.54% față de perioada similară din 2024, respectiv 210.472 unități.