Multora le place să creadă că în „Epoca de Aur”, în anumite domenii, românii erau extrem de creativi.
Dar, de exemplu, dacă tractorul U650 a fost licență Fiat, iar camionul SR-101, copiat după ZiS-150, „inspirația” pentru Dacia Nova, model ale cărui prime repere au apărut în 1985, a venit de la două modele franțuzești, Renault 9/11 și Peugeot 309.
Citește și: FOTO Dacia D33, modelul desenat de un designer BMW, cu motor de Hyundai, care s-a pierdut în sertare
Modelul Dacia proiectat acum 40 de ani în comunism și făcut în capitalism. Îi sărea luneta
Dacia Nova, primul model Dacia de concepție 100% românească, a fost lansat pe piață în 1995, acum 30 de ani.
Dar, primele sale linii și repere au apărut în 1985, când s-a născut ideea extinderii gamei Dacia cu un „liftback”, o berlina în două volume și jumătate, cu 5 uși, 5 locuri și hayon, un model de caroserie la mare modă în anii 1980 prin Europa.
Întâmplător sau nu, Dacia Nova sau „R523”, cum îi era numele de cod, semăna foarte mult cu două modele franțuzești dezvoltate și lansate la începutul anilor 1980.
În 1981, Renault a lansat Renault 9 și în 1983, Renault 11, versiunea „liftback”, cu hayon, a sedan-ului R9.
Citește și: FOTO Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată
Iar în 1982, Peugeot a dezvăluit conceputul VERA Plus și în 1985 a început producția modelului de serie Peugeot 309.
După cum se poate observa și cu ochiul liber, o serie de elemente de design prezente pe Dacia Nova apar și la cele două modele franțuzești. Hayonul bombat al lui Renault 11 chiar seamănă izbitor cu cel al Novei.
De asemenea, și arhitectura cu motor transversal, și design-ul habitaclului tot de la franțuzoaice au fost inspirate.
Românii au primit cu entuziasm apariția Daciei Nova în 1995, dar încântarea le-a trecut repede.
În ciuda comportamentului dinamic bun, calitatea fabricației era dezastruoasă.
Cele mai mari probleme ale Novei R523 erau la caroserie. Rezistența la torsiune era atât de slabă încât, de exemplu, dacă urcai mașina cu una din roțile spate pe o bordură, nu se mai deschideau ușile.
În alte numeroase cazuri, luneta bombată a hayonului sărea pur și simplu din cheder. Problema a fost „rezolvată” în 1997, la facelift, Novei fiindu-i proiectat un hayon fără geam bombat.
Altă problemă majoră la Nova R523 era faptul că ploua în habitaclu din cauza proastei etanșări a parbrizului.
Problema calității fabricației Novei a fost rezolvată în mare parte abia după venirea Renault, când modelul a evoluat întâi în Dacia SupeRNova (2000 - 2003) și, apoi, în Dacia Solenza (2003 - 2005).