FOTO Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.06.2025 - 17:00
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: colaj NW
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: colaj NW
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: BMW
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: BMW
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu
Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați - Foto: Dragoș Savu

Bucureștiul nu mai figurează de mult timp, din păcate, pe harta motorsportului mondial, ca acum aproape 90 de ani. O fotografie-document, cu un BMW 328 de uzină abordând rondul de la Statuia Aviatorilor în 1937, subliniază „greutatea” Bucureşti Grand Prix.

SHARE

Înainte de cel de-al doilea Război Mondial, două curse auto din România aveau notorietate și în afara granițelor, Grand Prix-ul Bucureştiului şi Gran Prix-ul Braşovului. 

Și, mai mult, între 1937 şi 1939, Grand Prix-ul Bucureştiului a fost organizat ca o competiţie internaţională. 

Un element important al evenimentului, relevant şi astăzi, este că circuitul stradal al Bucureşti Grand Prix integra porţiunea de bulevard dintre Piaţa Charles de Gaulle şi Statuia Aviatorilor, continuând apoi, în diferite configurații, pe străzile din Cartierul Primăverii și zona Bordei. 

Citește și: Povestea singurilor 2 români care au câștigat Raliul Monte Carlo. Start din Atena, să evite România

FOTO Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă

Același model de mașină - BMW 328, aceeași intersecție - rondul de la Statuia Aviatorilor. O fotografie cu un BMW 328 alb al echipei de uzină, cu numere de Germania, abordând rondul de la Statuia Aviatorilor în cadrul Grand Prix-ului Bucureștiului din 1937, subliniază „greutatea” cursei din capitala României la acea vreme pe plan european. 

Pilotul era nimeni altul decât Ernst Henne, un pilot german legendar supranumit „omul vitezei”, care a și câștigat Bucureşti Grand Prix 1937. Pe 28 noimebrie 1937, de exemplu, Henne stabilea record de viteză pentru motociclete la 279,5 km/h, record ce avea să rămână neschimbat vreme de aproape 15 ani, până în 1951.

Trofeul obţinut de Ernst Henne în Grand Prix-ului Bucureștiului din 1937 este prezentat astăzi la loc de cinste în Muzeul BMW din München, alături de modelul BMW 328 câştigător la Mille Miglia.

Citește și: FOTOREPORTAJ Lumea auto a Bucureștiului interbelic. Prima mașină: o trăsură cu 4 CP de la Peugeot

Nemții, siderați. Piloţii oficiali BMW, bătuți la ei acasă cu un BMW de românul Petre Cristea

BMW 328 este modelul care a pus bazele imaginii sportive a mărcii bavareze. A fost prezentat în 1936, la numai 7 ani de la lansarea primului automobil BMW – BMW 3/15 PS, cunoscut sub numele de „Dixi”. Debutul BMW 328 a avut loc direct în cursa Eifelrennen, organizată pe emblematicul circuit Nürburgring, iar modelul pilotat de Ernst Henne a câştigat competiţia. 

Citește și: MOTORSPORT Legendarul pilot român Marin Dumitrescu a împlinit 102 ani

Apoi, produs în perioada 1936 – 1940 în numai 464 de exemplare, BMW 328 a obținut numai puţin de 200 de victorii şi podiumuri internaționale, seria de performanţe culminând victoria de la Mille Miglia 1940. Acolo BMW s-a prezentat cu o serie de 2 modele coupe şi 3 roadstere speciale, cu caroserii de aluminiu sau „elektron” (un aliaj de aluminiu şi magneziu) şi cu performanţa motorului de doi litri şi 6 clindri în linie până la 135 CP de la 80 CP. BMW a dominat cursa, modelul Touring Coupe, pilotat de Huschke von Hanstein a câştigat, în timp ce roadsterele au terminat pe locurile 3, 5 şi 6. 

Cu o prezenţă deja puternică în România interbelică şi doi reprezentanţi ai mărcii în Bucureşti (Compania Fraţii Tanşoca şi Compania Tracta), BMW 328 a fost un model folosit şi de piloţii români - Alexe de Vassal, Vintilă Frumușanu, Alexandru Papană, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tânțăreanu, Marin Dumitrescu, Petre Cristea și Alexandru Uță, de exemplu.

Între toate numele de piloți români din perioada interbelică, însă, Petre Cristea este cu siguranţă unul din cei mai valoroşi piloţi ai motorsportului românesc. A debutat cu Dodge şi în 1936 s-a impus cu un Ford V8 la Raliul Monte Carlo. Apoi, din 1938 începea să concureze cu un BMW 328 pus la dispoziţie de industriaşul Petre Iscu. Cu acesta obţinea o serie de victorii în curse internaţionale, ceea ce l-a adus în atenţia BMW, lucru demonstrat de o scrisoare adresată de reprezentantul BMW Tracta din România către BMW: “Conform solicitării Dumneavoastră, ne permitem să vă trimitem ataşat o listă a succeselor pilotului român Petre Cristea”.

Citește și: Victoria BMW 328 la Mille Miglia, o poveste de opt decenii cu conexiuni și în România

Una din cele mai importante performanțe ale lui Cristea a fost clasarea pe locul secund în Marele Premiu al Germaniei de viteză în Coastă în august 1938, în faţa marelului pilot BMW Huschke von Hanstein, cel care era încoronat campionul Germaniei la Viteză în Coastă în acel an şi apoi aducea victoria BMW la Mille Miglia în 1940.

Un an mai târziu, pe 21 mai 1939, urma altă performanţă deosebit de valoroasă – victoria în cursa Eiffelrennen de la Nurburgring, cursa în care trei ani mai devreme avea debutul BMW 328. Cristea corecta recordul clasei cu o viteză medie de 115 km/h (faţă de 101,5 km/h pe care Henne îi realiza în 1936).

Şi, și mai important, victoria era obţinută în faţa piloţilor oficiali BMW care concurau cu BMW 328.

Răspunsul echipei germane a venit imediat – aceştia s-au prezentat în lunile următoare la Grand Prix-ul Bucureştiului şi Gran Prix-ul Braşovului şi şi-au luat revanşa în faţa lui Petre Cristea.

Recent, la 88 de ani la imaginea istorică cu BMW-ul 328 pilotat de Ernst Henne la Statuia Aviatorilor, imaginea a fost refăcută cu un exemplar 328 de la Muzeul BMW, dar și cu BMW 328 Hommage, conceptul aniversar creat de bavarezi în 2011, cu ocazia împlinirii a 75 de ani de către legendarul 328. 

BMW 328 Hommage

În dorinţa de a transfera ideea construcţiei ultra-uşoare în vremurile noastre, multe componente din interiorul şi din exteriorul BMW 328 Hommage sunt dintr-un aliaj de plastic şi fibră de carbon (CFRP). Dacă în alte vremui erau favorizate materiale precum aluminiu şi magneziu, CFRP oferă acum cel mai bun raport între masă şi stabilitate. Ţesătura de fibre, foarte rezistentă, este mai uşoară decât aluminiu, dar şi mai stabilă. Indiferent de locul în care materialul a fost utilizat la BMW 328 Hommage, acest lucru este vizibil.

Prin aceasta, BMW 328 Hommage reflectă nu numai funcţionalitatea principiului construcţiei uşoare, ci o face şi într-o manieră extrem de vizibilă. BMW Group este lider în producţia şi utilizarea CFRP în construcţia automobilelor şi are câţiva ani de experienţă în producţia de serie a acoperişurilor şi componentelor de structură din CFRP pentru BMW M6, dar şi a plafoanelor CFRP pentru BMW M3.

Nu doar elementele CFRP de la interiorul şi exteriorul modelului BMW 328 reprezintă o aserţiune excepţională. Implementarea actualizată a caracterului versiunii originale este evidenţiată şi în alegerea celorlalte materiale utilizate atât în interior, cât şi la exterior.

Pielea fină, aluminiul lustruit în negru - mat şi lucios -, precum şi interiorul CFRP oferă conceptului BMW 328 Hommage caracterul de roadster autentic şi funcţional pe care îl avea maşina sport din trecut.

În interior există numeroase detalii derivate din lumea curselor, care oferă un indiciu cu privire la cea mai de succes carieră în motorsport pe care a avut-o BMW 328. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te