MOTORSPORT Legendarul pilot român Marin Dumitrescu a împlinit 102 ani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.01.2021 - 12:01
Marin Dumitrescu (stânga), la bordul unui BMW 328 pe străzile din Sinaia.

Nea Marin, pilotul român care, după cel de-al doilea Război Mondial, a reușit să devină campion la motociclism viteză și motocros și să înregistreze victorii în cursele de mașini cu un BMW 328 modificat de el însuși în Uzinele Vulcan din București, a împlinit 102 ani.

SHARE

Marin Dumitrescu, „Nea Marin” cum îi spun cunoscuții, s-a născut pe 19 ianuarie 1919, la numai 49 de zile de la Marea Unire a României. În cea de-al doilea Război Mondial a fost mecanic de avioane și, după 1945, s-a dedicat motorsportului. 

Întâi, Nea Marin a concurat pe două roţi și a devenit campion național la motociclism viteză şi motocros. Apoi, a trecut și la curse pe patru roți, participând la primele competiţii cu automobile de după război cu modele Jeep militare modificate.

Odată cu revenirea competiţiilor de coastă şi viteză pe circuit în România postbelică, Marin Dumitrescu a pregătit un BMW 328 în Uzinele Vulcan din Bucureşti. Cu acest model a reuşit o serie importantă de victorii, printre care şi cursa de coastă de la Sinaia, în faţa legendarilor piloţi interbelici Petre Cristea şi Jean Calcianu. Avea să numească această performanţă "cursa vieţii mele" în documentarul omonim.

În perioada 1949–1958, Nea Marin a câştigat majoritatea titlurilor de viteză pe circuit şi viteză în coastă din România.

În a doua jumătate a anilor '60, pilotul a fost promotorul relansării sporturilor cu motor în România, după o perioadă de interdicţie impusă de regimul comunist. Contribuie la organizarea primelor raliuri moderne în România şi participă cu succes la acestea, obţinând încă o dată mai multe titluri de campion naţional.

Ultimul titlu câştigat a fost cu o Dacie, în 1976, la 57 de ani.

Apoi, Marin Dumitrescu a mers mai departe şi a pregătit noi generaţii de piloţi în deceniile care au urmat, mulţi campioni în motorsport beneficiind de experienţa lui. Mai mult, fiul Radu Dumitrescu şi apoi nepoţii Andrei şi Silviu Dumitrescu au continuat pasiunea pentru motorsport cu titluri de campion naţional în cursele de coastă. Anul acesta, familia Dumitrescu va fi prezentă încă o dată în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă şi, în premieră, pe circuit la Romanian Endurance Series.

În 2017, Marin Dumitrescu a fost eroul unei reîntâlniri legendare cu BMW 328, în cadrul "Concursului de Eleganţă Sinaia". A ajuns pe covorul roşu al evenimentului, în faţa Castelului Peleş, într-un BMW 328 Mille Miglia Roadster, unul dintre cele trei modele de competiţie produse vreodată.

Aceste exemplare s-au remarcat în cursa Mille Miglia din 1940, unde au contribuit la victoria pe echipe a BMW, alături de câştigătorul cursei, BMW 328 Touring Coupé. Ultima cursă oficială în care cele trei BMW 328 Mille Miglia Roadster au fost înscrise a fost Marele Premiu al Oraşului Braşov, în septembrie 1940, unde echipa de uzină BMW a participat numai la antrenamente. Izbucnirea războiul a dus la reîntoarcerea în grabă a echipajelor, fără a mai participa în cursă.

În iunie 2017, unul dintre modelele BMW 328 Mille Miglia Roadster a revenit în România după o pauză de 77 de ani, iar Marin Dumitrescu s-a reîntâlnit cu el şi s-a plimbat cu mașina sa favorită pe străzile din Sinaia, după aproape 60 de ani de despărţire.

Citește și:

Victoria BMW 328 la Mille Miglia, o poveste de opt decenii cu conexiuni și în România

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.