Fabricile Dacia și Ford au fost oprite. Peste 20.000 de angajați, în șomaj tehnic

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.03.2020 - 16:10

Începând de joi, 19 martie 2020, cei aproximativ 20.000 de angajați ai uzinelor Dacia Pitești și Ford Craiova intră în șomaj tehnic. Impactul economic și social este, însă, mult mai mare, pentru cele două fabrici lucrând sute de firme de piese și servicii cu mii de angajați.

SHARE

La Dacia lucrează circa 14.000 de oameni, iar la Ford, aproximativ 6.000. Ambii producători au anunțat oprirea producției din cauza pandemiei de Covid-19 în perioada 19 martie – 5 aprilie, cu posibilitatea de prelungire a măsurii. Iar dacă la Dacia angajații trimiși în șomaj tehnic vor primi 85% din salariu, cei de la Ford vor înca 78%.

"Compania anticipează că activitatea comercială va fi reluată rapid după încheierea crizei sanitare. La momentul respectiv vor fi implementate măsuri corespunzătoare, în acord cu partenerii sociali, ceea ce va permite companiei să răspundă cererii comerciale", se arată într-un comunicat Dacia.

Angajaţii şi partenerii de afaceri vor fi informaţi despre activităţile Groupe Renault România şi despre reînceperea producţiei prin intermediul canalelor de comunicare ale companiei, precizează reprezentanţii companiei.

Iar Ford a anunțat că "este de aşteptat ca suspendarea temporară a producţiei să dureze câteva săptămâni, în funcţie de evoluţia acestei pandemii, de restricţiile impuse la nivel naţional, de constrângerile legate de lucrul cu furnizorii, dar şi de nevoile de stoc ale dealerilor. Această măsură este luată în contextul restricţiilor impuse de guvernele naţionale în privinţa transportului şi contactelor personale, astfel că vânzările de maşini şi componentele sunt afectate la nivelul întregului continent. Pe durata opririi temporare a producţiei, angajaţii Ford Craiova se vor afla în şomaj tehnic şi beneficiază de o indemnizaţie de 78% din salariul de bază, precum şi de celelalte drepturi prevăzute de lege pentru astfel de situaţii".

Preşedintele Ford Europa, Stuart Rowley, a subliniat că, deşi impactul coronavirusului în fabricile companiei a fost unul limitat până în prezent, efectele sale asupra angajaţilor, dealerilor, furnizorilor şi clienţilor, precum şi asupra societăţii europene sunt fără precedent.

"Din cauza impactului dramatic pe care îl are această criză asupra pieţei auto europene şi asupra industriei furnizorilor - şi ţinând cont de acţiunile recente ale ţărilor pentru a restricţiona toate călătoriile şi contactele personale, în afară de cele esenţiale - vom opri temporar producţia în principalele noastre fabrici din Europa continentală. În momente dificile ca acesta, trebuie să rămânem uniţi şi să punem oamenii pe primul loc. Noi, la Ford, vom face tot ce putem în săptămânile următoare pentru a ajuta la depăşirea acestei crize, pentru a reduce răspândirea şi pentru a atenua efectele pe cât posibil", a spus Rowley.

Guvernul a decis să asigure plata şomajului tehnic în proporţie de 75% din salariul brut

Guvernul a decis să asigure plata şomajului tehnic în proporţie de 75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut, a declarat, joi, prim-ministrul Ludovic Orban.

"O altă măsură foarte importantă pe care am luat-o este aceea de a asigura plata şomajului tehnic, plata angajaţilor care intră în şomaj tehnic din bugetul Ministerului Muncii, prin intermediul ANOFM, prin bugetul de şomaj. Practic, aici am luat această decizie pentru că este clar că foarte multe companii sunt afectate direct sau indirect de epidemie şi multe companii, pentru că li s-au redus veniturile, li s-au redus încasările, cifra de afaceri, nu au veniturile necesare pentru a asigura plata salariilor angajaţilor şi exista riscul ca angajaţii să fie trimişi în şomaj, să fie daţi afară utilizându-se cazul de forţă majoră sau să li se suspende contractele de muncă. Decizia este de a plăti din bugetul fondului de şomaj 75% din salariul brut, cât este, practic, indemnizaţia lunară pentru perioada de şomaj tehnic, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut", a anunţat Orban.

Premierul a explicat că măsura vizează două categorii de angajatori: "Prima categorie de angajatori este aceea care a fost afectată direct de măsuri restrictive care au fost dispuse de autorităţi în situaţia de urgenţă. Dau exemplu hoteluri, restaurante, cafenele, instituţii de spectacole, prin suspendarea activităţii pe perioada situaţiei de urgenţă. Practic, aceşti angajatori, aceste companii sau alte categorii de angajatori, ca urmare a măsurilor restrictive adoptate de autorităţi în baza decretului pentru situaţii de urgenţă, este clar că nu îşi pot plăti angajaţii, pentru că şi-au întrerupt temporar, total sau parţial activitatea. Ca atare, angajaţii acestor companii vor beneficia de plata indemnizaţiei pentru şomajul tehnic de 75%".

El a adăugat că a doua categorie de companii sunt cele care nu au fost afectate direct de măsuri restrictive dispuse de autorităţi pentru a reduce riscul de răspândire a COVID-19, ci de consecinţe ale epidemiei de coronavirus.

"Pentru a putea beneficia de această plată pentru salariaţii pe care nu îşi mai pot permite să îi plătească ca urmare a afectării activităţii, companiile vor trebui să depună o declaraţie pe proprie răspundere, iar condiţia de acordare este să li se fi redus veniturile, să le fi scăzut cifra de afaceri cu un procent de minim 25%", a spus prim-ministrul.

Şeful Executivului a explicat că, în situaţia în care Guvernul ar fi susţinut plata salariului într-un anumit procent, s-ar fi instituit obligaţia angajaţilor de a se duce la muncă.

"Dacă am fi ales măsura activă de a susţine plata salariului într-un procent, printr-o măsură activă din bugetul fondului de şomaj, am fi instituit obligaţia acestor angajaţi de a se duce la muncă, de a intra în contact. Or, am considerat că este, pe moment, pentru situaţia de urgenţă, mult mai utilă măsura de a plăti acest şomaj tehnic, neobligându-i să se ducă la serviciu şi oferindu-le posibilitatea să stea acasă şi să evite contacte sociale care ar fi putut să crească riscul de contaminare", a menţionat Orban.

Citește și...

Covid-19 lovește industria auto din România. 15 măsuri necesare, solicitate Guvernului de ACAROM

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -