FOTO Concursul de Eleganță de la Sinaia. Cele mai frumoase mașini de altădată și poveștile lor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.07.2023 - 11:39
Pierce Arrow 43 Le Baron (1931)
Fiat 508 S Balilla Webber (1932)
BMW 2002 Turbo (1974)
Mercedes 200 C (1936)
Cadillac Series 75 Fleetwood (1939)
Wartburg 311 De Luxe (1962)
Porsche 356 B (1961)
Lăstun – Dacia 500 (1989)
Chrysler New Yorker Highlander (1948)
Aro 304 „Prezidențial“ (1980)

Cu o istorie de 89 de ani, prima ediție fiind organizată în 1934, de Automobil Clubul Român Regal, Concursul de Eleganță de la Sinaia, cel mai important eveniment din Europa Centrală şi de Est dedicat autovehiculelor de epocă, a revenit în curtea Castelului Peleș pe 24 iunie 2023

SHARE

Bunicuțele pe patru roți au defilat din nou și și-au spus poveștile, indiferent că a fost vorba despre o banală Dacia Lăstun, un spectaculos Lamborghini Miura P400, care a primit și premiul cel mare, „Best of Show“, un Pierce Arrow 43 Le Baron, care a aparținut unui senator american, sau, de exemplu, despre un BMW 2002 Turbo, prima bavareză turbo produsă în Europa, care a parcurs pe roți 2.500 de kilometri pentru a veni la Sinaia.

De asemenea, CES 2023 a fost și gazda a două aniversări speciale, 75 de ani de la omologarea primului model Porsche și 90 de ani de evoluție a grilei duble BMW, precum și a celei de-a doua ediţii internaţionale a Simpozionului de Restaurări.

Mai mult, evenimentul a înregistrat un număr record de şapte participanţi din afara ţării - din Bulgaria, Ungaria, Slovenia, Polonia şi Marea Britanie.

41 de participanți, 41 de povești unice cu miros de benzină. Concursul de Eleganță de la Sinaia a ajuns la cea de-a 10-a ediție modernă (prima ediție a fost organziată în 1934 de ACRR, iar evenimentul a fost reluat de Retromobil Club România - RCR în 2011, cu pauză în ultimii trei ani din cauza pandemiei) și a oferit din nou pasionaților și publicului larg ocazia de a călători în timp în istoria de aproape 140 de ani a automobilului (Karl Benz a patentat primul automobil în 1937).

De asemenea, CES 2023 a mers și dincolo de lumea roților cu motor, de exemplu, prin prezența artistului plastic Adrian Mitu, recunoscut interna­țional, cu expoziții permanente în SUA, care pictează folosind cafeaua ca unul dintre pigmenți, și a formației de jazz și blues Soul Serande, care a performat pe scenele festivalurilor de profil din Europa și SUA, printre care Blues Sur Seine, Red Hot Strings și European Blues Challenge.

Marele câștigător, părintele supercar-ului - Lamborghini Miura P400

Marele câştigător al Concursul de Eleganță de la Sinaia 2023 şi, totodată, al premiului „Best of Show“ a fost un Lamborghini Miura P400 din 1968, modelul exclusiv care a dat naştere celei mai spectaculoase şi emoţionale categorii de automobile din istorie - supercar-ul.

O comandă specială pentru un mare pasionat al mărcii, modelul Miura P400 prezentat la Sinaia este singurul care a fost folosita culoarea Oro Chiaro Metallizzato, completată de un interior exotic din piele de mistreţ. Distincţia „Best of Show“ a fost completată de un premiu special oferit de Albini Prassa - o ediţie specială Tissot Heritage Navigator „Săgeata Orientului“, un ceas care celebrează prima linie aeriană transatlantică din lume, care lega Paris de Bucureşti şi  Istanbul, un proiect pe baza căruia s-au înfiinţat ulterior Air France şi Tarom.

75 de ani de istorie Porsche și 90 de grilă dublă la BMW

CES 2023 a avut în prim-plan și o serie de aniversări importante din partea a doi producători mondiali emblematici: Porsche şi BMW.

Alături de cei 25 de ani de la înfiinţarea Retromobil Club România, la CES 2023 au fost aniversaţi 175 de ani de la naşterea lui Giovanni Battista Pirelli, un pionier al industriei anvelopelor.

BMW a aniversat 90 de ani de grilă dublă, unul dintre cele mai emblematice elemente de design din istoria automobilului, cu o clasă specială.

Iar marca Porsche a sărbătorit 75 de ani de existenţă cu o clasă dedicată, precum şi cu prezentarea unui automobil Porsche 356 Knickscheibe, adus special dinrect din colecţia Muzeului Porsche din Stuttgart.

A fost primul an când, alături de automobile, a existat şi o clasă specială de motociclete, moment marcat şi de o expoziţie pentru centenarul BMW Motorrad.

Evenimentul a marcat şi două prezentări moderne. La 50 de ani de la lansarea primului model turbo în Europa, BMW 2002 Turbo, BMW a prezentat în premieră la CES 2023 a doua generaţie BMW M2, cel mai puternic şi sportiv model compact al mărcii.

Pe covorul roşu de la Peleş şi-a făcut prezenţa şi Racing MIMI, un proiect de competiţie românesc care a dus la apariția primului MINI electric de curse din istorie, dezvoltat 100% în România, şi unul dintre puţinele modele de curse electrice convertit dintr-un model electric de serie, un proiect care a ajuns la maturitate şi este competitiv în luptă directă cu o competiţie convenţională, propulsată de motoare pe benzină.

Câteva mașini cu povești de la CES 2023

Toate mașinile de epocă au povești de spus, unele mai spectaculoase ca altele. Newsweek România a selectat și vă prezintă câteva dintre cele mai interesante de la Concursul de Eleganță de la Sinaia 2023.

Fiat 508 S Balilla Webber (1932): Fiat-ul 508 S Balilla Webber prezent la CES 2023 a câștigat categoria
„Antebelice Cabriolet“. Mașina care se apropie de venerabila vârstă de 90 de ani a avut 8 proprietari, adică câți soți a avut celebra actriță Elisabeth Taylor.

A fost primul Fiat care a primit un nume, nu doar un indicativ cu cifre. În anii 1930, numele „Balilla“ era foarte popular și era împărțit de Fiat cu alte produse, de la submarine, la un tractor Motomeccanica, un radio Marelli, biciclete, creioane și chiar lame de ras.

BMW 2002 Turbo (1974): Grila BMW, în stilul a doi rinichi, a apărut fix cu 90 de ani în urmă, debutând pe modelul BMW 303, la Salonul Auto de la Berlin din 1933.

BMW-ul 2002 Turbo care a câștigat premiul special „Cea mai mare distanță parcursă pe roți“ la CES 2023 a parcurs peste 2.500 de kilometri pentru a veni la Sinaia, la exact 50 de la prezentarea modelului pe piața europeană. E al 50-lea 2002 Turbo construit.

Mercedes 200 C (1936): La începutul anilor 2000, trebuia renovată o hală de la o fermă de cai. Mașina a fost găsită ascunsă sub o capiță de fân.

După o lungă investigație, s-a aflat și povestea Mercedes-ului 200 C. Mașina a fost o comandă specială facută de un militar german pentru socrul român, cadou de nuntă. Proprietarul era Roșca Petre, din Cluj. Când familia a emigrat în SUA în anii ’70, Mercedes-ul a fost „conservat“ sub o capiță de fân. Restaurarea a durat circa 9 ani.

Pierce Arrow 43 Le Baron (1931): Pierce Arrow-ul 43 Le Baron clasat pe locul doi la categoria „Antebelice Sedan“ de la CES 2023 a aparținut unui senator american. Carosierul de lux Le Baron a realizat doar aproximativ 25 de astfel de modele. Mașina dispune de un motor cu 8 cilindri în linie de 132 de cai putere. Marca a dispărut în 1938.

Cadillac Series 75 Fleetwood (1939): Cadillac-ul Series 75 Fleetwood care a defilat la Sinaia și a câștigat categoria „Antebelice Sedan“ a aparținut actriței hollywoodiene Greer Garson, care deţine recordul la nominalizările consecutive la Oscar – 5, între 1941 şi 1945.

A câştigat Oscarul în 1941. Mașina a fost comandată special de Studiourile MGM pentru Garson şi include o serie de personalizări speciale, precum tapiţeria roşie (din piele pentru şofer şi din mătase în spate). Roşul se pare că era culoarea preferată a actriţei.

Wartburg 311 De Luxe (1962): Numele „Wartburg“ provine de la primul model (Wartburgwagen) produs în 1898 la fabrica Automobilwerk Eisenach, cu trei decenii înainte ca această companie să fie achiziționată de BMW și cu aproape cinci decenii înainte ca amplasarea fabricii să ajungă în zona de ocupație sovietică din Germania, după al II-lea Război Mondial.

Denumirea „311“ a urmat tradiția proprietarului anterior al uzinei, BMW, ale cărui autoturisme produse la Eisenach fuseseră toate identificate cu un număr de trei cifre care începea cu „3“.

Porsche 356 B (1961): 356 B este primul model cu sigla Porsche. Dacă primele versiuni aveau și 40 de cai putere, cel mai puternic, Porsche 356 B, era pus în mișcare de 130 de cai. Mașina prezentată la CES 2023 a fost cumpărată de nouă în SUA, în locul unui Volvo 122s.

A ajuns în Europa în 1988, când un alt proprietar american a decis să se mute la pensie pe „bătrânul continent“. Printre vedetele care s-au bucurat de un Porsche 356 B s-a numărat și actorul James Dean.

Lăstun – Dacia 500 (1989): Lăstunul a fost o idee modernă ucisă de calitatea industriei comuniste. A fost produs după multe aventuri de dezvoltare la Tehnometal Timișoara, uzină unde erau realizate diferite repere pentru industria zootehnică (adăposturi pentru animale) și erau asamblate și tractoare U445.

Provocarea a fost caroseria – poliester armat cu fibră de sticlă. Pentru că nu s-a putut realiza materialul, la recomandarile tehnice ale liderilor de la acea vreme, s-a trecut brutal, la tablă. Motorul Lăstunului este jumătate de propulsor boxer de Oltcit Club (0,5 litri), iar cutia de viteze este de Trabant.

Chrysler New Yorker Highlander (1948): Chrysler este o figură specială în industria americană, fiind singura marcă de automobile creată în anii ’20 care a supraviețuit. Povestea lui Walter Chrysler este ilustrația perfectă a poveștii americane de succes – a început ca lucrător la fermă. A fost vânzător de argintărie.

A devenit mecanic de locomotivă și a studiat prin corespondență. A progresat până a ajuns managerul fabricii Buick din Michigan în 1910. A părăsit GM în 1919, ca manager Buick, pentru că nu se putea înțelege cu William Durant. După alte două experiențe conducând  Willis-Overland și o altă companie, Maxwell Motor Corp, cu noi contacte și oportunități, Walter Chrysler a lansat propria marcă și un prim model bazat pe un proiect Willis. Era anul 1924.

În 1928, după doar 4 ani, Chrysler cumpăra Dodge, lansa mărcile Plymouth și De Soto și urca pe locul 3 în vânzările americane. Chrysler a fost în perioada respectivă prima marcă americană ce participa la Le Mans. În 1928, Chrysler termina pe 3 și 4, cu echipajul de pe locul 4 alcătuit din piloții Ionel Ghica Cantacuzino și Gheorghe Ghica Cantacuzino, cea mai bună performanță românească la Le Mans.

Aro 304 „Prezidențial“ (1980): La CES 2023, a defilat și mașina preferată a lui Nicolae Ceaușescu, unul dintre cele patru Aro 304 „Prezidențial“ care au fost făcute special pentru dicator.

Dacă până pe la jumătatea anilor 1970, Nicolae Ceaușescu prefera mașinile străine, modelul său „de suflet“ fiind o limuzină Mercedes-Benz 600 Landaulette, care, printre altele, era dotată cu trei seifuri, televizor și player video, când Aro 244 a apărut în planuri, dictatorului i s-a dezvoltat brusc latura patriotică și mai mult, după „rețeta“ omologilor săi din China și Rusia și a comandat să i se facă o limuzină Aro.

Așa că inginerii de la Câmpulung-Muscel s-au dat peste cap și, în 1977, i-au pus la dispoziție primul model special Aro 304. Limuzina Aro a lui Ceaușescu dispunea de dotări în premieră pentru o mașină românească, precum interior îmbrăcat în piele, capitonaj din mochetă groasă, aer condiționat, trapă și sistem suplimentar de încălzire, pentru că cel de serie nu făcea față nici la 244.

Recomandarea vicepreședintelui FIVA (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice), Gautam Sen, membru al juriului la CES 2023: Sfatul meu pentru colecționarii de mașini din România este să dea prioritate vehiculelor din trecutul țării voastre, fiindcă într-o zi ați putea realiza că ați pierdut supraviețuitorii rari ai istoriei voastre automobilistice“.

Premiile Concursului de Eleganţă Sinaia 2023

Best of Show - Lamborghini Miura P400 (1968)

Categoria „Antebelice Cabriolet“

Locul 1: Fiat 508 S Balilla (1932)

Locul 2: Mercedes-Benz 290 Sport Roadster (1937)

Locul 3: Mercedes-Benz 200 C (1936)

Categoria „Antebelice Sedan“

Locul 1: Cadillac Series 75 Fleetwood (1939)

Locul 2: Pierce Arrow 43 Le Baron (1931)

Locul 3: Citroen 15 CV (1953)

Categoria „Postbelice Cabriolet“

Locul 1: Mercedes-Benz 190 SL (1957)

Locul 2: Fiat 850 Sport Spider (1972)

Locul 3: Mercedes-Benz 300 SE Cabriolet (1964)

Categoria „Postbelice Sedan“

Locul 1: Jaguar XJ (1985)

Locul 2: Mercedes 230.6 (1974)

Locul 3: Wartburg 311 DeLuxe (1962)

Categoria „Postbelice Coupé“

Locul 1: Lamborghini Miura P400 (1968)

Locul 2: Chrysler New Yorker Highlander (1948)

Locul 3: Lancia Fulvia (1970)

Categoria „90 de ani de grilă dublă BMW“

Locul 1: BMW 2002 Turbo (1974)

Locul 2: BMW M3 Sport Evolution (1990)

Locul 3: BMW Z1 (1990)

Categoria „Porsche 75“

Locul 1: Porsche 356 B (1961)

Locul 2: Porsche 912 (1966)

Locul 3: Porsche 944 S2 (1989)

Categoria „2 Roți istorice“

Locul 1: Puch N (1912)

Locul 2: Zundapp K500 (1939)

Locul 3: AJS S8 (1931)

Categoria „Fabricat în România“

Locul 1: Dacia 1300 (1970)

Locul 2: ARO 304 (1980)

Locul 3: Oltcit Club 11 RM (1989)

Premii speciale

Premiul de popularitate: Dacia 1300 (1970)

Cel mai bine restaurat vehicul antebelic: Pierce Arrow 43 Le Baron (1931)

Cel mai bine restaurat vehicul postbelic: Renault 12 TL Break (1974)

Cea mai mare distanță parcursă pe roți: BMW 2002 Turbo

Cel mai vechi vehicul participant: Puch N (1912)

Cel mai bine conservat vehicul: Mercedes-Benz 230.6 (1974)

Premiul special al juriului: Mercedes-Benz 290 Sport Roadster (1937)

Premiul special al partenerilor CES: Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale (1963)

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te