BMW 430d Gran Coupé xDrive - Coupé-ul familist

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.11.2019 - 13:02

În viața oricărui pasionat de mașini sport vine o vreme în care două portiere nu mai sunt suficiente, iar nevoia de spațiu pentru bagaje crește. Alternativa clasică ar fi un break sportiv.

SHARE

Da, dar pentru cei care, totuși, nu vor să facă o asemenea concesie ostentativă, a fost inventat coupé-ul cu patru uși, cu sau fără hayon.

În 2004, Mercedes a dat tonul coupé-urilor cu patru uși, introducând modelul CLS între E-Klasse-ul sedan și E-Klasse-ul break.

Apoi, „rețeta” a fost și este urmată și adaptată în mai toate clasele. Porsche, de exemplu, a tras de 911 și a făcut Panamera, Audi a scos A5 și A7 și Aston Martin a dezvoltat Rapide. Până și Hyundai s-a gândit la i30 Fastback.

Iar ultimele modele Opel Insignia și Peugeot 508 au îmbrăcat și ele haine de coupé în patru uși în segmentul seda­nurilor medii populare, în încercarea de a echilibra balanța înclinată de Volkswagen Arteon (fostul Passat CC).

BMW a simțit potențialul coupé-urilor cu patru uși în 2012, când a extins Seria 6 (coupé și cabriolet) cu versiunea Gran Coupé.

Apoi, văzând că ideea prinde, bavarezii au plusat cu Seria 4 Gran Coupé, primul astfel de model din clasa medie premium, în 2014, și au încercat și o rețetă puțin mai abstractă cu GT-urile Seria 3 și Seria 5 (recent,
Seria 5 GT a lăsat locul Seriei 6 GT).

Acum, în 2019, a apărut, în premieră, și BMW Seria 2 Gran Coupé, iar Seria 4 Gran Coupé a primit o actualizare discretă.

Funcționalitate sportivă

Combinaţia între silueta zveltă a unui coupé, funcţionalitatea oferită de cele patru uşi şi spaţiul generos, inclusiv un portbagaj cu hayon, fac din Seria 4 Gran Coupé o alegere interesantă pentru cei care nu se mai pot regăsi într-un model pur sportiv cu două portiere.

Concret, de pildă, Seria 4 Coupé oferă un portbagaj de 445 de litri, iar Seria 4 Cabriolet, 370 de litri.

Seria 4 Gran Coupé, deși împărtășește aceeași lungime și lățime cu frații săi, are un portbagaj de 480 de litri și, în plus, accesul este facilitat de hayon-ul amplu, cu deschidere electrică.

Prin urmare, pot fi încărcate și obiecte mai mari, cum ar fi o bicicletă de copil, fără a-i demonta roțile. Un plus de flexibilitate este conferit şi de spătarul banchetei, rabatabil 40:20:40.

 

54.383 €   

este prețul de bază al modelului
BMW 430d Gran Coupé xDrive, TVA inclusă

 

Singura diferență dintre Coupé și Gran Coupé este înălțimea (+12 milimetri) și linia mai lungă a acoperișului.

Acest aspect contribuie la creşterea spaţiului pentru cap pentru toate locurile şi la amplificarea sentimentului general de spațiu interior.

În rest, consolele faţă/spate scurte, ampatamentul lung, în comparaţie cu lungimea automobilului, şi habitaclul dispus în spate sunt la locul lor.

Dacă faci abstracție de cele două portiere în plus, la volan te simți ca în Coupé. Până și poziția joasă, sportivă și în același timp confortabilă, este la fel.

Iar portierele cu geam fără ramă sunt și ele la locul lor. Planșa de bord și comenzile sunt configurate pentru a oferi conducătorului acces optim, în timp ce forma locurilor de pe banchetă aminteşte de aspectul a două scaune individuale, dar „suprafaţa consolei” dintre acestea, tapiţată şi ea, poate fi folosită pentru un al treilea pasager pentru o configuraţie de 4+1 locuri.

Bine, acum să nu vă gândiți că vă puteți lăfăi în spate. Cu scaunul șoferului reglat pentru o persoană de 1,86 metri înălțime, în spate aceeași persoană stă destul de confortabil, dar mătură tavanul cu capul.

Diesel de cursă lungă

În ciuda ofensivei pornite în ultima vreme împotriva automobilelor pe motorină, combinația mașină sport – motor diesel de ultimă generație mai are încă multe de spus.

Cel puțin pentru moment, nu există alternative electrice cu care să poți merge sportiv, la limită, și să ai o autonomie relaxantă de 700-800 de kilometri.

BMW 430d Gran Coupé are sub capotă o unitate TwinPower Turbo cu șase cilindri în linie de 3.0 litri, care dezvoltă 258 de cai putere la 4.000 rpm și un cuplu maxim de 560 Nm, între 1.500 rpm și 3.000 rpm.

Cuplat la probabil cea mai bună și mai bine setată cutie de viteze automată din segmentul premium, ZF-ul cu 8 trepte, și la un sistem inteligent de tracțiune integrală xDrive, acesta împinge mașina până la 100 km/h în 5,3 secunde (5,2 secunde, în cazul Coupé-ului) și îi conferă agilitate și putere de reacție în aproape orice situație, în contextul unui consum de excepție.

Extraurban, în ciuda unui stil de condus sportiv, cu depășiri la aspirație și viraje abordate în forță, 430d-ul xDrive a refuzat să sară de 6,7 – 6,9 litri/100 km, după mai bine de 300 de kilometri parcurși.

Iar în cazul rulării constante pe autotradă, la viteza legală, computerul s-a încăpățânat să indice 5,6 – 5,8 litri/100 km, adică cam cât o compactă diesel cu motor de maximum 150 de cai putere.

În oraș, consumul mediu sare liniștit de 10 litri/100 km, din cauza rulării bară la bară și a necesității dezactivării sistemului Start/Stop.

De ce dezactivare? Pentru că nu funcționează la nivel premium, pornește și oprește motorul cu vibrații și zgomot. Motivul este greu de intuit, având în vedere că pe alte bavareze cu același 3.0d Start/Stop-ul este mult mai prietenos.

Spiritul sportiv al BMW-ului 430d Gran Coupé nu stă doar în linia caroseriei și în caii putere. Ca și Coupé-ul în două uși, mașina dispune de suspensii mai rigide decât Seria 3, care oferă o manevrabilitate exemplară fără nic o reducere a confortului. Iar direcția citește foarte bine drumul, este rapidă și precisă și oferă un feedback intuitiv în volan.

Verdict Newsweek

Design aproape neștirbit de coupé; sportivitate funcțională (patru locuri ok și portbagaj de 480 de litri); motor rafinat și elastic; cutie de viteze automată setată exemplar; portiere fără rame.

Sistem Start/Stop deranjant; spațiu limitat la nivelul capului pe bacheta spate; materiale destul de tari în partea inferioară a habitaclului; preț și opțiuni piperate.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -