„Bișnița” cu mașini noi, nou „sport național” în Turcia, din cauza inflației și a crizei cipurilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 03.12.2021 - 11:31
„Bișnița” cu mașini noi, nou „sport național” în Turcia, din cauza inflației și a crizei cipurilor. / Foto: dailysabah.com

Lira turcească s-a prăbușit cu aproximativ 46% față de dolar în acest an. Iar criza cipurilor a golit showroom-urile. În acest context, prețurile mașinilor noi și SH au explodat și mulți cu bani „la saltea” s-au apucat să investească în automobile.

SHARE

Piața auto din Turcia a luat-o razna, din cauza deprecierii galopante a lirei turcesti, chiar și de la o zi la alta. La mijlocul lui noiembrie, în doar o săptămână, lira turcească s-a depreciat cu peste 22% față de dolar. Apoi, la începutul lui decembrie, a atins un minim istoric, de 14,0 lire/$, după ce președintele Tayyip Erdogan a apărat politica economică de dobânzi mici a Băncii Centrale a Turciei, iar per total an a acumulat o scădere cu aproximativ 46% față de dolarul american.

"Menținerea unei rate de politică monetară reale profund negative ar putea submina și mai mult încrederea internă, crescând riscurile pentru stabilitatea financiară, de exemplu dacă încrederea deponenților este zdruncinată, și ar putea pune în pericol accesul - până acum solid - al băncilor și al societăților la finanțare externă", a afirmat agenția de rating Fitch în raportul său cu privire la Turcia.

Citește și: Resuscitarea legendelor, strategia companiilor auto pentru a te convinge să cumperi o electrică

Deprecierea galopantă a lirei a dus la creșteri succesive de prețuri de la comandarea unui automobil și până la livrarea acestuia, care, în contextul crizei mondiale a superconductorilor, poate dura și peste șase luni. Iar mașinile au devenit o unealtă de investiții, în acest context.

Concret, potrivit unui raport citat de dailysabah.com, în căutarea unui mod de a-și proteja economiile de valul inflației, corporatiștii, bancherii și chiar pensionarii din Turcia s-au apucat să cumpere mașini noi și să le vândă pentru profit.

„Oamenii se  înscriu pe listele dealer-ilor și, când se apropie livrarea, încearcă să vândă mașinile noi la un preț superior valorii de piață”, se arată în raportul citat de dailysabah.com.

Ca idee, pe 23 noiembrie, când cursul de schimb a ajuns la 13,45 lire/$, vânzătorii ocazionali de mașini și-au retras anunțurile de platformele online. Apoi, după câteva zile, le-au repostat cu prețuri mai mari.

Citește și: VIDEO Prostia bate tehnologia: un român și-a făcut mașină „autonomă” cu o sticlă. S-a răsturnat

De exemplu, prețul de listă al celui mai bine echipat Renault Clio, unul dintre cele mai accesibile modele din Turcia, a ajuns la 355.000 de lire turcești, adică la peste 28.000 de dolari (aproape 23.000 de euro). Iar un Volkswagen Golf, unul dintre cele mai îndrăgite modelele pe piața din Turcia, a atins 900.000 de lire (cca. 65.000 $ sau 58.000 euro), în contextul în care prețul său de listă este de 585.000 de lire (cca. 42.000 $ sau 38.000 euro).

Principalul motiv al exploziei prețurilor de listă ale mașinilor este taxa specială de consum – SCT. Potrivit unor reprezentați din industria auto din Turcia, citați de dailysabah.com, chiar și o mică creștere de preț cauzată de rata de schimb poate crește consistent prețul final al unei mașini noi, cu 50% până la 80%, pe fondul încadrării la alt nivel de impozitare SCT.

Astfel, de exemplu, după ultimele creșteri de prețuri cauzate de deprecierea lirei turcești în raport cu dolarul american, majoritatea mașinilor care se încadrau la SCT 50% au sărit la niveluri superioare, taxate și cu 60.000 de lire în plus. Doar cica 20 de modele de mașini au rămas acum la SCT 50%, potrivit dailysabah.com.

Citește și: Soluția pentru a nu rămâne cu mașina electrică în „pana prostului”: bateria externă ZipCharge Go

Prețurile mașinilor second au crescut cu până la 100% într-un an

Prin urmare, fluctuațiile prețurilor de listă, inflația și incertitudinile economice i-au mobilizat pe „oportuniștii second hand”. Asociația dealer-ilor auto autorizați (OYDER) așteaptă ca nivelurile SCT să fie rearajate, afirmând că ar fi nevoie și de praguri intermediare, de SCT 60% și SCT 70%, pentru a putea rămâne în piață și a lupta cu fenomenul „bișniței” cu mașini noi.

Hüsamettin Yalçın, managerul Cardata din Turcia, a afirmat că, în ultimele 11 luni, prețurile mașinilor noi au crescut cu până la 55%. Doar după colapsul lirei din 23 noiembrie prețurile mașinilor noi au crescut în medie cu 8% și cu până la 12% în unele cazuri.

În ceea ce privește piața second, Yalçın a precizat că s-a înregistrat o creștere medie a prețurilor cu 16% după 23 noiembrie, iar față de anul trecut prețurile au crescut cu aproape 100%.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.