Armata Română scoate la licitație Aro-uri și camioane DAC. Costă cât o bicicletă electrică

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 09.10.2023 - 13:57
Armata Română scoate la licitație Aro-uri și camioane DAC. Costă cât o bicicletă electrică - Foto: echipamentemilitare.ro
Armata Română scoate la licitație Aro-uri și camioane DAC. Costă cât o bicicletă electrică - Foto: olx.ro - Imagine cu rol ilustrativ

Romtehnica, compania de stat care se ocupă de înzestrarea Armatei Române, scoate la licitație mai multe mașini Aro 243 D și camioane DAC la prețuri de bicicletă electrică, între 8.500 lei și 11.500 lei.

SHARE

Potrivit unui anunț de licitație postat pe site-ul Romtehnica, pe 19 octombrie 2023, Armata Română scoate la licitație o serie de vehicule, printre care 6 mașini Aro 243 D (autoșasiu) și 5 camioane DAC (autoșasiu), toate cu vechimi de 30-40 de ani. 

Un autoșasiu Aro 243 D, fabricat între 1983 și 1991, este scos la licitație la un preț de pornire de 8.500 lei, adică 1.700 euro. Mașinile aparțin unei unități militare din Bârlad. 

Citește și: FOTO Apariție epocală: A fost găsit și recondiționat primul Aro 24 fabricat la Câmpulung în 1969

Camioanele DAC au prețuri de pornire 11.315 lei (2.260 euro) și 12.784 lei (2.550 euro). Este vorba despre 4 camioane DAC 10215 FA, de la unități militare din Lungești și Cernavodă, și un camion DAC 444T de la o unitate din București.

Citește și: FOTO Un remorcher DAC 8x8, cu singurul diesel „inventat” de români, încă servește în Armata Română

Spre comparație, o bicicletă electrică pliabila Ulzomo Dunes 20 E-bike, cu motor de 750 W, autonomie de până la 120 km și viteza maxim de 40km/h costă în jur de 7.000 lei. Iar o bicicletă electrică Ghost E-Teru Essential cu motor de 250 W ajunge vreo 14.500 lei. 

Familia Aro 24 a apărut în 1972

Familia Aro 24, inspirată după modelul Fiat Campagnola, a apărut pe piață în 1972, urmându-i IMS-ului, primului off-roader românesc. Iar modelul Aro 244 cu 4 uși și „hayon” a fost lansat în 1977. 

Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelata, suspensie independenta pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.

Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare.

Citește și: FOTO Aro 304 Cabrio, limuzina tip „Papamobil” în care lui Ceaușescu i-a fost frică să se urce

În anul 1975 este lansat modelul 241, un model decapotabil cu 4 usi, apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și avea în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.

În anii 1976-1977 sunt lansate modelele 244, cu 5 uși, și 320, o camionetă bazată pe un șasiu alungit de Aro 24. 

În 1977, Aro 244 a apărut cu un motor pe benzină de 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit motorul diesel „de Brașov”, D127, cu o cilindree de 3.1 litri și 68 cai putere. Diesel-ul „de Câmpulung”, D27, a intrat în gamă abia în 1985, avea 2.6 litri și 69 cai putere.

În anul 1985, se introduce cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, sistem de frânare cu discuri pe puntea față.

În anul 1985 este lansat și motorul diesel de Câmpulung, D27, cu o capacitate de 2,6 litri și 69 cai putere, dar acest motor nu a fost foarte apreciat deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă.

Camioanele DAC 10215 FA și DAC 444T 

Camionul militar DAC 10215 FA este derivat din modelul Roman R 10215 FA. Este echipat cu un motor MAN, tractiune 4X4 și are o sarcină utila de 10.000 kg.

La începutul anilor 1980, Ministerul Apărării Naționale a sesizat Uzinei de Autocamioane Roman Brașov faptul că autovehiculele Roman Diesel de tip R 10215 și R 12215 nu îndeplinesc toate cerințele pentru activitățile militare și a solicitat fabricarea unor noi autocamioane.

În 1985 au apărut două modele pentru armată, DAC 443T și DAC 444T, care sunt asemănătoare în proproție de 90%.

Tracțiunea este integrală (față-spate), iar motorul este de 215 cai putere, de tip MAN D2156 HMN 8, cu șase cilindri în linie.

DAC 444T este un autocamion utilitar, off-road, cu o punte față și una spate, care și-a dovedit eficiența în exploatare pe teren accidentat dar și în activitatea de transport.

Autovehiculul este echipat cu o cutie de viteze AK6-80 fără reductor, cu șase viteze pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi.

Tracțiunea 4×4 poate fi acționată permanent sau separat, pe fiecare punte, față sau spate (4×2).

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te