Arc peste timp din trecutul fascinant al automobilului spre mobilitatea contemporană

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.06.2025 - 10:33
Trofeo BMW Group - Best of Show: Alfa Romeo Tipo B (P3)
Trofeo BMW Group - Best of Show: Alfa Romeo Tipo B (P3)
Arc peste timp din trecutul fascinant al automobilului spre mobilitatea contemporană
Arc peste timp din trecutul fascinant al automobilului spre mobilitatea contemporană
Premiul de Design Concorso d’Eleganza pentru Concepte & Prototipuri: Alfa Romeo 8C Doppia Coda Zagato
Premiul de Design Concorso d’Eleganza pentru Concepte & Prototipuri: Alfa Romeo 8C Doppia Coda Zagato
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Phantom
Concept Speedtop
Concept Speedtop

Peisajul magic al Lacului Como a oferit din nou cadrul perfect, de poveste, pentru Concorso d’Eleganza Villa d’Este, cel mai prestigios şi încărcat de tradiție eveniment dedicat automobilelor de epocă din Europa, a cărui primă ediție a fost organizată în 1929.

SHARE

Între 23 şi 25 mai, grădinile minunate ale Grand Hotel Villa d’Este și ale spectaculoasei Villa Erba au fost locul de întâlnire al celor mai spectaculoase mașini clasice din lume, dar și al unor noi modele exclusiviste precum BMW Concept Speedtop, un coupe GT „break“ cu 2 locuri produs doar în 70 de exemplare, la un preț de circa 500.000 de euro, al colecționarilor, artiștilor restauratori și pasionaților de automobile cu poveste.

Aproximativ 50 dintre cele mai fascinante mașini din istoria automobilului s-au luptat pentru premiul cel mare, „BMW Group Trophy - Best of Show“, pentru titlurile de frumusețe din cele opt clase de concurs, pentru „Coppa d’Oro“ (premiu acordat prin votul publicului) şi pentru o serie de alte distincții precum „Trofeo del Presidente“, acordată de Helmut Käs, directorul BMW Classic Group, şi preşedintele Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

De asemenea, celebrul cântăreț de operă Jonas Kaufmann a decernat din nou „Trofeo Il Canto del Motore“ pentru cel mai bun sunet al motorului, ales de juriu.

Nu în ultimul rând, Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025 a găzduit aniversarea împlinirii venerabilei vârste de 100 de ani de către modelul Phantom, bijuteria coroanei Rolls-Royce, precum și 70 de ani de la nașterea Isetta, modelul care i-a salvat pe bavarezi de la faliment în anii 1950.   

Marele câștigător: Alfa Romeo Tipo B (P3) din 1934

Un Alfa Romeo Tipo B (P3) produs în 1934, aflat în Colecţia Auriga din Germania, a câştigat marele premiu al ediției 2025 a Concorso d’Eleganza Villa d’Este – „Trofeo BMW Group - Best of Show“.

Trofeo BMW Group - Best of Show: Alfa Romeo Tipo B (P3)

Din punct de vedere istoric, acest speedster iese în evidență ca un automobil inovator care a redefinit conceptul de curse de Grand Prix. Proiectată de strălucitorul designer Vittorio Jano, aceasta a fost una dintre primele maşini de curse tip monopost.

Pe lângă trofeul deosebit, proprietarul mașinii a primit un model unic de ceas 1815 Chronograph din aur alb, cu efigia „Concorso d’Eleganza Villa“ gravată manual pe carcasă. Ceasul exclusivist a fost creat de A. Lange und Söhne special pentru câştigătorul „Best of Show“.

Coppa d’Oro Villa d’Este, trofeul decernat prin votul publicului: BMW 507 din 1957

Trofeul „Coppa d’Oro Villa d’Este“ a fost câştigat în acest an de un BMW 507 din anul 1957, un model special, din prima serie, cu un istoric de participare în ultima cursă Mille Miglia.

Designul elegant şi superb echilibrat al caroseriei creionate acum 70 de ani, combinat cu un motor V8 de 3,2 litri, l-a transformat într-o adevărată piatră de temelie a ingineriei auto.

Roadsterul, care este unul dintre cele mai mari simboluri BMW până în prezent şi a fost prezentat de Dirk de Groen din SUA, a primit cele mai multe voturi din partea vizitatorilor evenimentului.

Premiile Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025

Trofeo BMW Group - Best of Show (acordat de juriu): Alfa
Romeo Tipo B (P3), monopost de Gran Prix, Colecţia Auriga, Germania.

Premiul de Design Concorso d’Eleganza pentru Concepte & Prototipuri (acordat prin votul publicului): Alfa Romeo 8C Doppia Coda Zagato, 2025, creat de Norihiko
Harada.

Trofeo Coppa d’Oro Villa d’Este - Best of Show (acordat prin votul publicului): BMW 507, Roadster, BMW, 1957, Dirk de Groen, SUA.

Trofeo dei Presidenti dei  Concorsi Internazionali (acordat de preşedintele Concorso d’Eleganza Villa d’Este / preşedintele Pebble Beach Concours d’Elegance / preşedintele Amelia Island Concours d’Elegance / preşedintele Oberoi Concours d’Elegance): Alfa Romeo 8C 2900 MM, Spider Corsa, Touring, 1938, Ralph Lauren, SUA.

Premiul de Design Concorso d’Eleganza pentru Concepte & Prototipuri: Alfa Romeo 8C Doppia Coda Zagato

Trofeo del Presidente della Giuria (acordat de preşedintele juriului, Lorenzo Ramaciotti): Bentley Speed Six, Weymann Sportsman Coupé, Gurney Nutting, 1930, Muzeul Auto Naţional, Germania.

Trofeo BMW Group Ragazzi (acordat prin votul tinerilor): Ferrari 330 GTC, coupé cu două locuri, Pininfarina, 1967, Tony Owen, SUA.

Trofeo BMW Group Classic pentru cea mai fidelă restaurare: Lagonda V12 DHC, Coupé Drophead, Lagonda, 1939, Nishant Dossa, India.

Trofeo Vranken-Pommery pentru cel mai bună automobil emblematic: BMW 507, Roadster, BMW, 1957, Dirk de Groen, SUA.

Trofeo ASI pentru cel mai bine conservat automobil postbelic: Serenissima 308V, Torpedo, Fantuzzi, 1965, Tom McGough, SUA.

Trofeo Auto & Design pentru cel mai interesant design: OSI Silver Fox Prototype, Catamaran, OSI, 1967, Paul-Emile Bessade, Franţa.

Trofeo il Canto del Motore pentru cel mai bun sunet al motorului: Aston Martin DB3S, 2 locuri (cockpit deschis), 1956, Colecţie Privată, SUA.

Trofeo Automobile Club Como pentru automobilul condus de la cea mai îndepărtată distanţă: Rolls-Royce 20 HP, Sedan, H. J. Mulliner, 1927, Axel Schröter, Monaco.

Trofeo dei Schedoni pentru automobilul cu cel mai bine conservat interior din piele: Jaguar E-Type Lightweight (86PJ), decapotabil cu două locuri, Jaguar Cars, 1963, Richard Cook, Marea Britanie.

CLASA AGlorious Excess: The Evolution of the „Money no Object“ Motor Car, 1920-1940

Câştigător: Duesenberg SJ, Sweep Panel Dual Cowl Phaeton, La Grande, 1933, Thomas Maoli, SUA.

Menţiune de Onoare:  Duesenberg J, Sedan Sport, Weymann, 1929, Donald Ghareeb, SUA.

CLASA B - Sculpture in Motion: The Decade of the automotive Arms Race, 1928-1938

Câştigător: Alfa Romeo Tipo B (P3), monopost de Gran Prix, Alfa Romeo, 1934, Colecţia Auriga, Germania.

Menţiune de Onoare: Bugatti Type 59, Roadster, Bugatti, 1933, Gregory Manocherian, SUA.

CLASA C - Renaissance: The Post-War European Sports Car comes of Age

Câştigător: Ferrari 212 Export, Cabriolet Vignale, 1951, Michael Weisberg, SUA.

Menţiune de Onoare: Ferrari 275 GTB, Coupé, Ferrari, 1965, Christopher Stahl, Germania.

CLASA D - Titans of the Track: When the Boss says „Let´s race!“

Câştigător: Ferrari 250 Monza, Barchetta, Scaglietti, 1954, Giuseppe Prevosti, Italia.

Menţiune de Onoare: Ferrari 121LM, Racing Spyder, Scaglietti, 1954, Elad Shraga, Marea Britanie.

CLASA E - Frozen in Time: Preservation „Time Capsules“ from 1900-1973 which have survived in unrestored state

Câştigător: Ferrari 330 GTC, Coupé cu două locuri, Pininfarina, 1967, Tony Owen, SUA.

Menţiune de Onoare: Dino 206 GT, Coupé, Scaglietti, 1968, Fabio Colombo, Italia.

CLASA F - „Go Big or Go Home“: Automotive Excess of the ‘80s to the new Millennium, when nothing seemed too fast,
expensive or bold

Câştigător: Bugatti EB 110 GT, Coupé, Bugatti, 1993, Maurizio De Angelis, Italia.

Menţiune de Onoare: Ferrari F40 GTE, Berlinetta, Michelotto, 1995, Chad Williams, SUA.

CLASA G - Vanishing Act: Gone but proudly not forgotten

Câştigător: Talbot Lago T 26 Grand Sport, Fastback Coupé, Saoutchik, 1948, Robert Kudela, Republica Cehă.

Menţiune de Onoare: Siata 208 CS, Spider Corsa, Bertone, 1952, Nikolay Miroshnichenko, Monaco.

CLASA H - Style matters: Opulence meets Elegance before Times change forever

Câştigător: Ferrari 410 Super­america, Coupé, Pininfarina, 1959, Sam Lombardo, SUA.

Menţiune de Onoare: Mercedes-Benz 300 SC, Coupé, Mercedes- Benz, 1957, Vin Di Bona, SUA.

Concept Speedtop – „Pantoful clovnului“, în stil Zagato, croit pe Seria 8. Preț: 500.000 €

Bavarezii au obiceiul să se joace din când în când cu designul și să șocheze.

În 1997, de pildă, BMW a combinat un coupe Z3 cu spatele unui model break și a lansat modelul de stradă Z3 M Coupe, care a fost poreclit imediat „pantoful clovnului“.

Apoi, la Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023, BMW a profitat de ocazie pentru a prezenta în premieră modială Concept Touring Coupé, un model unicat, cu două locuri și acoperiș rigid, în stil Zagato, pentru cei familiarizați cu modelele coupe create de celebra casă de design din Italia pentru constructori precum Aston Martin, Alfa Romeo, sau Maserati, dezvoltat plecând de la un coupe Z4. Adică, „pantoful clovnului“ versiunea „2.0“.

Iar acum, la Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025, bavarezii au șocat total. Au croit „pantoful clovnului“ pe Seria 8. Rezultatul? Un coupe GT cu 2 locuri Touring, break, în stil Zagato, spectaculos, dotat cu cel mai puternic motor V8 BMW, care invită la escapade în doi.

Concept Speedtop

Forma V pronunţată a părţii frontale, cu designul în formă de rechin, farurile subţiri şi grila radiatorului iluminată face ca BMW Concept Speedtop să fie o prezenţă inconfundabilă. Continuarea canelurilor centrale de la capotă peste acoperiş până la eleronul spate conferă automobilului un profil Touring dinamic.

Gradientul de culoare de pe acoperiş, care face o trecere de la „Floating Sunstone Maroon“ la „Floating Sundown Silver“, accentuează această formă. Designul atletic este evidenţiat şi de umerii laţi ai automobilului şi de jantele bicolore cu 14 spiţe, care au fost concepute special pentru BMW Concept Speedtop.

Interiorul BMW Concept Speedtop a fost proiectat cu o atenţie deosebită până la cel mai mic detaliu. Elementele tradiţionale în stil brogue, realizate cu măiestrie, scot în evidenţă suprafeţele tapiţate cu piele şi măiestria manufacturieră. Iar portbagajul împărţit în două secţiuni este, de asemenea, acoperit cu piele şi rafinat cu perforaţii în stil brogue.

BMW Speedtop va fi produs în 70 de exemplare, iar prețul vehiculat este de circa 500.000 €. În bani intră și un set de genți de voiaj special concepute pentru această mașină de Schedoni, un manufacturier italian cunoscut pentru producţia manuală de articole din piele exclusive şi de înaltă calitate.

100 de ani de Phantom, bijuteria coroanei Rolls-Royce

În 2025, Rolls-Royce Motor Cars marchează centenarul lansării primului Phantom. Iar prima petrecere a dat-o la Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025.

De-a lungul îndelungatei sale istorii, numele Phantom a fost rezervat modelului de vârf din portofoliul mărcii - apogeul excelenței. Fiecare iterație, până la cea de-a opta generație, care este în prezent fabricată manual la sediul Rolls-Royce de la Goodwood, a înregistrat progrese în materie de design, inginerie, materiale și tehnologie.

Astăzi, Phantom este, probabil, cea mai bună pânză albă pentru comenzi Bespoke, unde clienții își pot da viață celor mai elaborate, imaginative și personale viziuni. Inspirația pentru comenzile Bespoke este pretutindeni, iar scara, eleganța, prezența și adaptabilitatea lui Phantom îi permit să fie orice dorește proprietarul său să fie.

Rolls-Royce Phantom

Inspirațiile recente includ haute couture (Phantom Syntopia), filme celebre (Phantom Goldfinger), cultura chineză (Phantom Extended „Anul Dragonului“) și mascota Spirit of Ecstasy a mărcii (Phantom Scintilla).

„În urmă cu o sută de ani, Rolls-Royce lansa primul automobil care avea să poarte ceea ce avea să devină cea mai sugestivă și durabilă marcă din istoria sa: Phantom. De-a lungul celor opt generații, rolul fundamental al lui Phantom ca automobil Rolls-Royce de vârf a fost întotdeauna același: să fie cel mai spectaculos, dorit și, mai presus de toate, fără efort automobil din lume - cel mai bun dintre cele mai bune. În multe privințe, istoria lui Phantom este istoria lui Rolls-Royce“, a declarat Chris Brownridge, director executiv Rolls-Royce Motor Cars.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te