Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA. O aberație „Made in Romania”!

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 21.12.2023 - 15:09
Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA. O aberație „Made in Romania”! - Foto: Profimedia Images
Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA. O aberație „Made in Romania”! - Foto: asf.ro

Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA. Tarifele de referință RCA nu variază decât în funcție de vârsta șoferului/proprietarului, în cazul mașinilor electrice. Doar la mașinile termice crește prețul și în funcție de mărimea motorului. O aberație.

SHARE

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat noile tarife de referință pentru polițele de asigurare RCA în decembrie 2023, valabile pentru următoarele 6 luni. 

Deși pentru mașinile cu motoare termice, pe benzină, motorină sau GPL, formula de calcul a tarifelor de referință RCA ține cont, printre altele, de capacitatea cilindrică, mai ales ca exponent al coeficientului de periculozitate, una fiind să ai, de pildă, un automobil cu propulsor de 1.0 litri și 70 de cai putere și alta un automobil de 2.0 litri și peste 200 de cai putere, în cazul mașinilor electrice specialiștii ASF și KPMG au considerat că toate sunt la fel, tarifele de referință RCA din decembrie 2023 variind doar în funcție de vârsta proprietarului.

Citește și: „Cadou” de 1 ianuarie 2024, pentru șoferi: RCA mai scump și cu 20% într-un an. Vezi noile tarife

Ai mașină electrică de 45 de cai sau 500 de cai, plătești același RCA

Aberant, indiferent ce mașină electrică ai, Dacia Spring de 45 CP (20.800 euro preț de bază) sau Tesla Model 3 Performance de 503 CP (peste 55.000 euro preț de bază), de exemplu, tariful RCA de referință este același, chiar dacă o mașină ajunge la 100 km/h în 19,1 secunde și atinge o viteză maximă de 125 km/h, iar cealaltă ajunge la 100 km/h în 3,3 secunde și are o viteză de top de 261 km/h.

Și la Tesla Model S Plaid de 1.020 CP, care accelerează de la 0 la 100 km/h în 2,1 secunde și poate atinge 322 km/h (costă circa 140.000 euro), referința RCA e aceeași. Doar vâsta șoferului/propietarului contează.

De asemenea, tarifele de referință RCA pentru mașinile electrice sunt echivalate cu cele pentru un automobil cu motor termic 2.0 litri (diferențele sunt mici, mai puțin pentru șoferii sub 30 de ani, după cum se observă și în tabel). 

Citește și: Prețurile asigurărilor Casco, mai mari cu 72% pentru mașinile electrice. Care este motivul

Conform tarifelor de referință RCA din decembrie 2023 pentru mașinile electrice, pentru un șofer sub 30 de ani tariful RCA de bază este de 2.804 de lei pe an. În paralel, tariful RCA de bază pentru o mașină cu motor termic de 1.801 - 2.000 cmc este de 2.582 lei/an.

Pentru un șofer de 31-40 de ani, tariful RCA de bază pentru o mașină electrică, indiferent de putere, este de 1.588 de lei pe an. În paralel, tariful RCA de bază pentru o mașină cu motor termic de 1.801 - 2.000 cmc este de 1.534 lei/an.

Pentru un șofer de 41-50 de ani, tariful RCA de bază pentru o mașină electrică, indiferent de putere, este de 1.476 lei pe an. În paralel, tariful RCA de bază pentru o mașină cu motor termic de 1.801 - 2.000 cmc este de 1.495 lei/an.

Citește și: Tesla dă vina pe șoferi pentru defecțiunile mașinilor electrice: sar roțile, se rup planetarele

Pentru un șofer de 51-60 de ani, tariful RCA de bază pentru o mașină electrică, indiferent de putere, este de 1.427 de lei pe an. În paralel, tariful RCA de bază pentru o mașină cu motor termic de 1.801 - 2.000 cmc este de 1.435 lei/an.

Iar pentru un șofer de peste 60 de ani, tariful RCA de bază pentru o mașină electrică, indiferent de putere, este de 1.446 de lei pe an. În paralel, tariful RCA de bază pentru o mașină cu motor termic de 1.801 - 2.000 cmc este de 1.427 lei/an.

Citește și: Prețuri-bombă, la piesele pentru Tesla Cybertruck: ștergător – 165$, parbriz – 1.900$, aripă – 550$

Sigur, și în cazul tarifelor RCA pentru mașinile cu motoare termice ASF ține cont doar de cilindree și nu și de putere, deși, de exemplu, un motor pe benzină de 2.0 litri poată să livreze și, să spunem, 150 de cai, și aproape 400 de cai, pe unele modele de performanță. Dar, aceasta e altă poveste.

Prețurile mașinilor electrice, cele ale pieselor și costurile de reparație ale mașinilor electrice sunt net mai mari în comparație cu mașinile termice.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te