A 4-a generație Skoda Octavia RS: diesel de 200 CP, benzină de 245 CP și plug-in hibrid de 245 CP

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 08.07.2020 - 17:20

Cehii continuă tradiția versiunilor de performanță ”RS” și în cazul celei de-a 4-a generații a best-seller-ului Skoda Octavia. De data aceasta, însă, producătorul oferă în premieră trei versiuni de propulsie: benzină, diesel și plug-in hibrid.

SHARE

Skoda Octavia este modelul principal, de suflet și de volum, al mărcii cehești, situându-se, din 1996 și până în prezent, pe primele locuri ale top-urilor de vânzări din numeroase țări europene, inclusiv România. Încă de la prima generație, modelul a fost oferit în două versiuni de caroserie, pseudo-sedan, cu hayon plonjat și siluetă de coupe, și break, Combi, iar gama a cuprins și o versiune de performanță ”RS”, începând din anul 2000.

Acronimul ”RS” vine de la Rally Sport și evocă prototipurile automobilelor de raliu Skoda 180 RS și Skoda 200 RS, precum și succesul repurtat de Skoda 130 RS, în anii 1970, la Raliul Monte Carlo. Cehii au cosntruit peste 17.600 de exemplare din prima generație Octavia RS, ce avea sub capotă un motor turbo de 1.8 litri și 180 cai putere. Inițial, Octavia RS a fost oferită în varianta sedan cu hayon, iar apoi, în 2002, a intrat în producție și varianta Combi.

Din a doua generație Skoda Octavia RS au fost fabricate peste 87.800 de exemplare dotate cu motor pe benzină de 200 de cai (2.0 TFSI) sau, în premieră, cu un diesel – 2.0 TDI de 170 CP.

Cea de-a treia generație Octavia RS a fost lansată în 2013 și a cunoscut un succes chiar și mai mare. Inițial, Octavia III RS a fost oferită cu un motor pe benzină de 2.0 litri și 220 de cai putere, la care, ulterior, au fost adăugate încă două versiuni pe benzină: 230 CP și 245 CP. O altă variantă a fost motorul diesel 2.0 TDI de 184 CP, ce a oferit tracțiunea integrală în premieră pentru un RS. Din această generație au fost produse în total 172.000 de unități.

Acum, în cazul Skoda Octavia IV RS, cehii plusează cu trei tipuri complet diferite de propulsie. În premieră, Octavia RS iV este animată de un sistem de propulsie plug-in hibrid, care dezvoltă 245 de cai putere, la fel ca RS-ul simplu, turbo, pe benzină (2.0 TSI), dar prin combinarea unui motor pe benzină 1.4 TSI / 150 CP și a unui motor electric de 115 CP. Transmisia puterii către roți se face în cazul Octaviei RS iV prin intermediul unei cutii de viteze automată, DSG, cu dublu-ambreiaj, și șase trepte, în timp ce RS-ul 2.0 TSI poate fi ales fie cu manuală în șase trepte, fie cu DSG în șapte trepte.

Octavia RS iV are, alături de bateria clasică de 12 V, o baterie litiu-ion cu o capacitate de 13 kWh, care îi permite mașinii să ruleze 100% electric până la 60 de kilometri (WLTP), adică, în trafic normal, vreo 40 de kilometri. Ceea ce nu e rău deloc, dacă sunt luate în calcul și emisiile mixte de CO2 care se situează sub 30 g/km. Bateria poate fi încărcată convenabil de acasă, de la o priză casnică uzuală sau de la un wallbox. Conectorul pentru încărcare este ascuns sub o clapetă pe aripa frontală, pe partea șoferului.

A 4-a generație Octavia RS diesel este pusă în mișcare de un 2.0 TDI de 200 de cai și este disponibilă exclusiv cu transmisia automată DSG cu 7 trepte, dar poate fi echipată opțional cu tracțiune integrală.

Dinamismul celor trei noi versiuni Octavia RS este asigurat de sistemul de direcție prograsiv (dotare standard) și de suspensiile sport, ce reduc garda la sol cu 15 mm pentru versiunile 2.0 TSI și 2.0 TDI. Garda la sol a modelului OCTAVIA RS iV rămâne neschimbată când automobilul este echipat cu DCC.

Sistemul de control sport al șasiului DCC este disponibil ca dotare opțională și ajustează constant amortizarea, permițând astfel un stil de condus deosebit de dinamic în modul ”Sport”.

Cu funcția de selectare a modului de condus Driving Mode Select, DCC permite ajustarea mai multor parametrii, ca de pildă a celor de reglare a suspensiilor, amortizării și direcției sau modul de funcționare a transmisiei automate DSG, în vederea adaptării la preferințele șoferului. Aceste ajustări pot fi efectuate cu ajutorul cursorului de pe ecranul tactil central.

La versiunile TSI, diferențialul blocabil electronic cu alunecare limitată, VAQ, asigură o mai bună tracțiune pe puntea față. Cele două cele mai puternice versiuni au frâne cu discuri de 17 inch pe față, iar varianta diesel este echipată cu discuri de 16 inch.

Detalii și stil RS

Variantele RS au beneficiat încă de la primele generații de un design mai dinamic decât celelalte variante din gama Octavia. Astfel, alături de parașocurile puternic profilate din față și din spate, acestea dispun și de numeroase detalii negre, precum, grila radiatorului în stilul specific al mărcii, difuzorul și așa-numitele air-curtains de deasupra proiectoarelor de ceață cu LED. Carcasele oglinzilor exterioare și ramele geamurilor sunt finisate în negru gloss. La varianta RS Combi, adițional, și barele de plafon sunt negre. În partea din spate a limuzinei, aeroflaps-urile, difuzorul și eleronul sunt toate finisate în negru gloss. Iar eleronul versiunii break este vopsit în culoarea caroseriei. Modelele Octavia IV RS rulează ca dotare standard pe jante negre de 18 inch, cu etrieri de frână roșii, în stil specific RS. Iar printre dotările standard se numără și farurile Matrix full-LED, care sunt introduse în premieră în gama Octavia. Jantele de 19 de inch sunt oferite ca dotare opțională.

La interior, predomină negrul, iar volanul multifuncțional îmbrăcat în piele se remarcă prin design-ul nou, cu trei spițe, și emblema RS. Butoanele de pe volan au fost rearanjate și dispun de finisaje cromate. Modelele echipate cu transmisia automată DSG dispun și de padele pentru schimbarea treptelor de viteză. Scaunele sport din față cu tetierele integrate sunt acoperite cu tapițerie textilă neagră, iar scaunele ergonomice opționale sunt acoperite cu Alcantara, piele și piele ecologică, și au adâncimea ajustabilă și funcție de masaj.

Scaunele sunt rafinate cu emblema ”RS” și cusături decorative roșii sau gri argintiu, ce pot fi observate și pe volanul îmbrăcat în piele, pe cotiere și panoul de instrumente acoperit cu Alcantara. Iar bandourile decorative, cu efect de carbon, și pedalierul cu design din aluminiu desăvârșesc imaginea sportivă a habitaclului.

A 4-a generație Octavia RS dispunne în dotarea standard de panoul de instrumente Virtual Cockpit, ce are un layout ”Sport”, adițional, și, în premieră, de un sistem Head-up Display. Modelele sunt echipate standard și cu funcția de selectare a modului de condus (Driving Mode Select), ce include și un nou mod ”RS” de conducere. Și, bineînțeles, sunt disponibile toate sistemele de asistență a șoferului oferite pe noua Octavia. Printre acestea se numără, de exemplu, asistentul pentru evitarea coliziunilor, asistentul la virare, funcția de avertizare la ieșirea din automobil și funcția de avertizare pentru traficul local.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -