Astfel, UNTRR solicită prim-ministrului, ministrului Afacerilor Interne, ministrului interimar al Transporturilor şi Infrastructurii şi şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă să clarifice Hotarârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 77 din 30 septembrie 2021, care prevede: „conducătorii auto se exceptează de la măsura carantinei dacă prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu SARS-CoV-2 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea în ţară, iar deplasarea se realizeaza doar în scop profesional”.
Asociaţia patronală a transportatorilor consideră că prevederea este „destul de neclară, ar putea duce la o aplicare eronată şi neuniformă a legislaţiei din partea autoritaţilor de control de la frontiere" şi ar putea face ca traficul regional de camioane să ocolească România prin Serbia sau Ungaria, „cu implicaţii majore asupra bugetului de stat".
Citește și: Anca Surugiu, partenera de afaceri a miliardarului Dan Petrescu, îi va prelua averea
UNTRR solicită reintroducerea de către CNSU a excepţiilor de la măsura carantinei pentru conducătorii autovehiculelor de transport de marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, precum şi pentru conducătorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, dar şi pentru conducătorii auto care se deplasează în interesul desfăşurării profesiei din statul de rezidenţă al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în statul de rezidenţă, indiferent dacă deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu.
Practic, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită CNSU reintroducerea prevederilor articolului 4, literele b şi c, din Hotarârea CNSU nr. 28 din 14 mai 2021.
UNTRR argumentează exceptarea şoferilor de camioane de la obligativitatea carantinei „având în vedere că şoferii de camioane îşi efectuează activitatea şi odihna în cabină şi sunt mai izolaţi decât orice altă categorie socială”.
Citește și: VIDEO A depășit pe linie continuă un TIR și i-a frânat în față. Șoferul de camion n-a oprit
Asociaţia patronală a transportatorilor aminteşte că şoferii profesionişti sunt exceptaţi în toate ţările UE şi non-UE de la măsurile de carantinare, având în vedere ca stau singuri în cabină peste 90% din timp.
Astfel, de duminică, 3 octombrie, Germania a inclus România pe lista zonelor cu risc epidemiologic ridicat, iar cetaţenii români au obligaţia de a se înregistra online şi de a intra în autoizolare dacă nu pot prezenta dovada testării, vaccinării sau vindecării de virusul SARS-CoV-2, însă transportatorii rutieri sunt exceptaţi de la obligaţiile de înregistrare a intrării şi de autoizolare, notează UNTRR.