Trei din patru locomotive din România ar trebui casate. CFR nu are bani de altele noi

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 24.08.2023 - 17:16
Trei din patru locomotive din România ar trebui casate. CFR nu are bani de altele noi Foto: Știri de Cluj

Trenul Intercity București - Cluj s-a defectat în gara din Bușteni, după ce locomotiva a cedat. Incidentul s-a produs joi, 24 august, în jurul orei 15.50.

SHARE

Trenul Intercity București - Cluj s-a defectat în gara din Bușteni, după ce locomotiva a cedat. Incidentul s-a produs joi, 24 august, în jurul orei 15.50.

”Cei de la CFR Călători ne-au oferit alternativa să mergem cu un alt tren, dar nu garantează că acolo sunt și locuri, iar 100 de oameni au decis să aștepte să vină noua locomotivă”, a spus clujeanul, revoltat.

Trei locomotive din patru și mare parte dintre vagoanele CFR Călători au durata de exploatare depășită, iar reparațiile industriale ale materialului rulat lipsesc, a declarat, în luna martie 2023, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, care avertizează că în aceste condiții accidentele feroviare vor continua, scrie Știri de Cluj.

Au prelungit durata de viață a locomotivelor

”Totul a început în 2010 când s-au tăiat banii de investiții în material rulant. Așa s-a ajuns ca pentru 75% din locomotive să fi trecut de mult scadența pentru reparații mari, de tip industrial, iar vagoanele să aibă durata de viață prelungită, termen care se extinde periodic «din pix».

Repet, reparațiile periodice nu se fac, trei locomotive din patru au durata de exploatare expirată și așa se ajunge la probleme”, a mai spus acesta, în martie, pentru adevărul.ro.

Iulian Măntescu mai spune că și dacă ar avea banii, CFR Călători nu se poate dota rapid cu locomotive noi.

Citește șiProbleme mari pe calea ferată. Trenuri împotmolite în nămol. CFR: ”Sunt posibile și alte decalări”

”Electroputere nu mai există ca să spunem că se achiziționează unele noi, iar Softronic produce 10 locomotive pe an și pe alea le exportă unor parteneri suedezi.

Deci singura variantă ar fi importul, dar asta durează, pentru că nimeni nu fabrică locomotive pe stoc. Locomotiva este introdusă în producție după plasarea comenzii, iar procesul de producție durează cel puțin un an.

După asta urmează teste de parcurs și certificarea de către Autoritatea Feroviară Română – AFER și abia după aceea se intră în producția de serie. Ce mai, primele livrări vin în cam doi ani.

Până atunci stăm cu frica de accidente pentru că acestea se pot petrece oricând”, a subliniat sindicalistul.

Așteaptă finanțare

La finele anului 2022, Ministerul Transporturilor a decis modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători, totul din fonduri PNRR.

Măsura este nesimificativă, dacă avem în vedere că din datele oficiale reiese că parcul de locomotive al CFR Călători SA este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează circa 440 de unități. 

Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat de compania de stat este de 38 de ani la locomotive electrice, 44 de ani la locomotive diesel și 49 de ani la automotoare.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te