VIDEO Este cea mai rară mașină Dacia din România. Destinată armatei, interzisă de Elena Ceaușescu

DE Alex Darvari | Actualizat: 05.02.2023 - 17:53
Dacia - Foto: Dacia D6 Estafette – Hipiotul Românesc / Youtube
Dacia - Foto: Dacia D6 Estafette – Hipiotul Românesc / Youtube
Dacia - Foto: Dacia D6 Estafette – Hipiotul Românesc / Youtube

Modelul D Estafette, o dubiţă în care încap opt oameni este o Dacia unică în România, fiind singura funcţională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi.

SHARE

Ea a fost salvată datorită unui pasionat de maşini de epocă, un tânăr inginer mecanic din Braşov, Levente Dudi,

El a muncit timp de cinci ani să restaureze această maşină ajunsă acum unică la noi în ţară, deşi înainte de 1990 au fost fabricate în total 624 de astfel de modele.

Cea mai rară Dacia din România

Cea mai rară Dacia din România, singura astfel de autoutilitară fabricată la uzina de la Mioveni înainte de 1990, a avut ca model de plecare o autoutilitară Renault care mai poate fi întâlnită şi acum în Franţa, fiind gândită iniţial ca o maşină de marfă, însă cea de la Braşov, unde locuieşte Levente Dudi, fiind adaptată să poată transporta şi persoane.

Pasionat de maşini de epocă încă din copilărie, când a văzut o maşină veche la un unchi al mamei sale, Levente Dudi şi-a cumpărat prima maşină în 2004, odată cu primii bani. De atunci a reuşit să aibă o colecţie formată din şapte maşini de epocă. Vedeta este însă Dacia Estafette, cumpărată în 2011, după patru ani de căutări. Când a achiziţionat-o, Levente mai avea o Dacia 1100, însă dorea o Dacia exotică.

"Am căutat ceva vreme. Vreo 3-4 ani am săpat să găsesc una. Am vrut neapărat să am o Dacia mai exotică. Eu aveam deja o Dacia 1100 şi aveam două maşini în vizor, fie Dacia Estafette, fie Dacia 2000. Dacia 2000 mi-a luat-o înainte un coleg de club, el a restaurat deja una şi atunci am rămas cu asta. Asta am cumpărat-o în 2011. Era în Constanţa, a fost oarecum părăsită, iniţial mi-a suflat-o alt coleg de club, după aceea am cumpărat-o de la el", a declarat Levente Dudi, pentru Agerpres.

A muncit cinci ani la restaurarea ei

După ce a cumpărat maşina, Levente a muncit cinci ani la restaurarea ei. Practic, maşina era o rablă cu care nu se putea circula, avea doar acte şi caroserie.

"Maşina era nefuncţională, nu avea frâne, nu avea podele. Avea caroserie şi acte, cel mai important lucru. Pentru ce am cumpărat, un pachet de fiare, a fost o valoare destul de mare. Sunt inginer mecanic. E boală din familie. Am fost ajutat de colegi, de prieteni. Am lucrat cinci ani de zile. Cel mai greu a fost partea de tinichigerie, maşina are toată podeaua refăcută, partea de jos e tablă nouă. Singurul aspect care mi-a fost mai uşor la partea de restaurare a fost motorul, care este un motor de Dacia 1300 şi încă există destui care se pricep. Piese se găsesc. Deja am avut probleme şi la modelul acesta de motor, la piese, dar nu la fel cum am avut cu elemente estetice, stopuri, faruri, bucăţi de tablă, elemente care au fost din fier, tablă. La tapiţerie a fost greu să găsesc meseriaş care să se priceapă", povesteşte Levente Dudi.

Sursa Foto și Video AICI

Potrivit proprietarului şi organizatorului raliului de maşini de epocă de la Sibiu, Sorin Itu, această Dacia este unică în România, fiind singura funcţională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi. Pentru că este atât de valoroasă, cel puţin pentru colecţionarii de Dacii, Levente a mai cumpărat încă una din acest model, dar doar pentru piese.

"În Franţa mai există şi acum această maşină, în România au fost 642 de exemplare. Este unica recondiţionată. Mai sunt câteva în stare de epave. Nu ştiu care va fi viitorul lor. Eu am cumpărat-o pe asta că ştiam că este cu acte şi am mai achiziţionat una, la un an diferenţă, doar pentru piese", a mai spus Levente Dudi.

Pe site-urile din Franța o astfel de mașină se vinde cu preț între 2.200 și 25.000 de euro. Detalii AICI

Nu doar că este singura Dacia Estafette cu care se mai poate circula, dar din toate care mai există în România, doar aceasta are în interior o băncuţă pe care încap şase oameni. În acte, maşina este prevăzută cu două locuri.

Băncuţa din interior exista. 

"Băncuţa din interior exista. Eu aşa am găsit-o. Este singura. Eu mai ştiu câteva modele, niciuna nu a avut configuraţia aceasta cu băncuţă. Încap şase oameni, dar în acte scrie două locuri", arată Levente.

Faptul că este o dubiţă îi face pe mulţi care o văd azi să se gândească că această Dacia era în anii '70 una care inspira spiritul hippie, semănând oarecum cu mult mai celebrul model de dubiţă Volkswagen, care a făcut istorie în acei ani. Pe timpul comunismului a circulat şi o legendă, potrivit căreia Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricarea acestui model de Dacia care nu a ajuns niciodată la românii simpli, fiind produsă doar pentru instituţii de stat înainte de 1990.

"Asta era o legendă urbană, că Elena Ceauşescu ar fi interzis fabricaţia, dar eu cred că argumentul cel mai valabil este că în anii 1970 era criza petrolului, asta era pe benzină, modelul TV mergea deja pe motoare diesel şi atunci cred că asta a fost cea mai plauzibilă explicaţie de ce s-a oprit fabricaţia. Toate aceste maşini au intrat în anii 1970 şi au fost destinate instituţiilor. Nu au intrat la particulari", crede Levente Dudi.

El explică faptul că această Dacia are calitatea franţuzească, fiind asamblată în România din piese aduse din Franţa.

"Sunt membru pe un forum din Franţa. În Franţa sunt unii care folosesc maşina zi de zi. Lumea nu ştie, dar Renault Estafette s-au fabricat mai multe decât Citroen hy, cealaltă utilitară franţuzească. Ea este folosită şi astăzi în Franţa. Asta este o maşină românească fabricată la calitate franceză. Practic ea a venit şi a fost doar montată în România, la fel ca şi Dacia 1100 sau primele Dacii 1300 care erau produse in integralitate cu piese franţuzeşti, dar montajul se făcea la noi", explică proprietarul singurei Dacii Estafette funcţionale din România.

Înamtriculată la o unitate militară

Fabricată la Mioveni, Dacia Estafette de la Braşov a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din Bucureşti, care deservea Comitetul Central. După Revoluţie, maşina a ajuns în curtea unei alte unităţi militare, la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un constănţean, de la care a fost achiziţionată de braşoveanul Levente Dudi. Se presupune că această Dacie a fost folosită pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării, asta după ce actualul proprietar al maşinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc atunci când a demontat autovehiculul.

Citește și: O femeie de 33 de ani, care a născut acasă, a murit. Zăpada a îngreunat accesul medicilor

"Ea a fost înmatriculată la o unitate militară în 1977, care deservea Comitetul Central din Bucureşti. A fost acolo până după 1990. Pe urmă a ajuns tot la o unitate militară, de Poliţie de Frontieră de la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un particular. Eu ce am găsit, în momentul în care l-am demontat, a fost o carte de vizită care se punea în cadourile de protocol. Era cartea de vizită a lui Victor Babiuc, pe vremea când era ministru. O carte care se punea în cadourile de protocol", arată Levente Dudi.

Maşina are acum culoarea roşie, specifică tractoarelor care se fabricau la uzina din Braşov, însă iniţial ea a fost vopsită verde şi pe urmă gri.

"Eu când am găsit-o era gri, sub culoarea gri, am găsit un verde închis şi am ales culoarea asta pentru că este culoarea care se leagă de Braşov, e culoarea roşu Uzina Tractorul Braşov, toate tractoarele erau vopsite aşa. Este o culoare Renault şi Dacia 1300 au fost vopsite în această nuanţă şi am ales-o special, să fie o legătură cu oraşul", zice Levente Dudi.

Cu mii de kilometri la bord, ultima Dacia Estafette românească restaurată rulează o frumoasă poveste pe patru roţi mici, cu două faruri mari şi încă trece cu brio testul de supravieţuire pe drumurile din România. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te