Bucureștiul este unul dintre cele mai poluate orașe din Europa, iar acest lucru a dus la acționarea în instanță a României la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
Consilierul general Ciprian Ciucu spune că, în realitate, autoritățile nu au vrut niciodată să rezolve această problemă: „Deși este un oraș de peste două milioane de locuitori, niciodată autoritățile locale nu au acordat atenței calității aerului, până am ajuns în situația în care suntem otrăviți zilnic de către aerul din orașul nostru“.
El spune că principalele surse de poluare sunt traficul aglomerat, șantierele care nu aplică măsurile de protecție, parcatul pe spațiile verzi (noroiul luat pe roți, uscat, devine materie microparticulată în suspensie), dar și vântul care aduce praf, în urma defrișărilor masive din jurul orașului.
„Cele mai afectate zone sunt centrul Capitalei și cartierul Drumul Taberei din cauza șantierului pentru linia de metrou, vechi de 8 ani. Totul se traduce în boli cardio-respiratorii și cancere. Lipsa politicilor urbane are un impact direct asupra bugetului Ministerului Sănătății“, atrage atenția Ciprian Ciucu.
________________
Citește dosarul special „Moartea pe care o respirăm”
Poluarea ucide mai mult decât fumatul
Măsurătorile independente arată dezastrul
Radu Țincu: Amenințare globală
Emisiile de CO2 ale autoturismelor au crescut în 2018
Primăria Capitalei, dată în judecată
Undă verde pentru mirosul pestilențial
______________
Statistici diferite
Consilierul general spune că autoritățile române dau dovadă de o inconștiență criminală: „La noi nu se măsoară serios, iar autoritățile cu bună știință ascund populației situația dezastruoasă, dând dovadă de o inconștiență criminală.
Motivul pentru care Comisia Europeană a dat România în judecată la Curtea Europeană de Justiție este fix acesta, că în București nu măsurăm calitatea aerului și că nu luăm măsuri“. La nivelul Primăriei Capitalei există totuși un „Plan Integrat de Calitate a Aerului“, iar la Ministerul Mediului o „Rețea Națională a Calității Aerului“. Newsweek România a contactat ambele instituții pentru a le cere un punct de vedere referitor la modul de funcționare a celor două sisteme, datele măsurate de acestea, zonele și perioadele în care au fost înregistrate valori peste limita admisă, dar și rezultatele măsurilor pentru îmbunătățirea calității aerului.
În Capitală, principalele surse de poluare sunt traficul aglomerat și șantierele
După două săptămâni nu am primit niciun răspuns de la Primăria Capitalei, iar Ministerul Mediului ne-a transmis mai multe acte normative care reglementează măsurile ce trebuiesc luate, dar niciun rezultat concret al acestora. Am încercat să aflăm rezultatele „Planului Integrat de Calitate a Aerului“ de la consilierul general Ciprian Ciucu.
„Nu există rezultate pentru că nu există măsuri serioase. Autoritățile din România sunt incapabile să planifice măsuri, să le implementeze și să măsoare constant dacă indicatorii se îmbunătățesc. Adevărul este că este din ce în ce mai rău, nu avem rezultate, din contră!
Este un document făcut ca să fie. Nu este urmărit. A fost scris ca o obligație, o formalitate, nu ca un documente strategic de urmat. PMB nu are capacitate de acțiune strategică pentru că pur și simplu nu înțelege rolul strategiilor. Deciziile se iau ad-hoc, după ureche, iar efectele deciziilor nu sunt niciodată măsurate“, susține Ciprian Ciucu. El este de părere că pentru înlăturarea surselor de poluare trebuie să fie luate următoarele măsuri:
- schimbarea paradigmei de mobilitate de pe auto individual pe transport în comun electric și transport alternativ;
- amendarea șoferilor care parchează pe ceea ce ar trebui să fie spațiu verde;
- monitorizarea și sancționarea constructorilor care nu respectă normele de șantier.
________________
Citește dosarul special „Moartea pe care o respirăm”
Poluarea ucide mai mult decât fumatul
Măsurătorile independente arată dezastrul
Radu Țincu: Amenințare globală
Emisiile de CO2 ale autoturismelor au crescut în 2018
Primăria Capitalei, dată în judecată
Undă verde pentru mirosul pestilențial
______________