CFR ia 12 trenuri „verzi”, pe hidrogen, cu 96,5 mil. € bucata. Vor opri în „gările ca din Mariupol”

Ministerul Transporturilor a avizat indicatorii pentru achiziţia primelor trenuri nepoluante, pe hidrogen. Vor fi cumpărate 12 automotoare, cu 160 de locuri, cu aproximativ 973 milioane de euro, fără TVA.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioşteanu a anunţat că, „în ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 160 de locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung”.
Citește și: Mersul Trenurilor 2021-2022. Mai multe garnituri private, o legătură directă în premieră
Costurile totale estimative ale proiectului sunt de 973 milioane de euro, fără TVA.
Irinel Scrioşteanu a explicat că „proiectul pilot <
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a precizat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
Citește și: CFR cumpără 20 de trenuri electrice interregionale RE-IR de la Alstom Ferroviaria: 13 mil. €/bucată
„Prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an, contribuind la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050”, a mai spus Scrioşteanu.
Primele trenuri nepoluante, pe hidrogen, din România vor opri și în „gările ca din Mariupol”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat recent că „90 şi ceva la sută din gările din România, chiar şi haltele din România, arată cred că, aşa, aproape de gara din Mariupol” (distrusă de bombardamentele armatei ruse, n.r.).
În acest moment tot ce înseamnă gări, halte, în România, cred că într-o proporţie 90 şi ceva la sută arată ca după război, jalnic, şi e clar că în acest moment nu există forţa necesară să poată fi refăcute”, a spus Grindeanu.
Prin urmare, primele trenuri nepoluante, pe hidrogen, din România vor opri și în „gările ca din Mariupol”, pe unele dintre traseele indicate de Irinel Scrioşteanu existând mai multe astfel de unități.
Noile trenuri pe hidrogen vor asigura următoarele legături:
Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
Trenuri la o oră între București - Găești - Pitești
Trenuri la o oră între București și Târgoviște
4 trenuri pe zi între București – Slatina - Craiova prin Pitești
Conform datelor statistice, în România există 10.628 de kilometri de cale ferată, dintre care 4.030 sunt electrificați. Asta înseamnă că doar aproape 38% din rețea poate să transporte călători și mărfuri cu ajutorul locomotivelor electrice.
Ultimele achiziții importante în materie de creștere a numărului de trenuri s-au produs în urmă cu aproximativ două decenii, în perioada 2001-2004, când s-au cumpărat cele 120 de automotoare Siemens, care sunt cu tracțiune diesel. Mai funcționează aproximativ 50% dintre ele, restul sunt defecte.