STB a făcut un „tramvai conservă” fără aer condiționat, cu 1.360.000€. Unul nou costă 1.700.000€

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 27.03.2025 - 07:37
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € - Foto: Facebook / Tramvaiele BUCUR LF
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € - Foto: Facebook / Tramvaiele BUCUR LF
Primul tramvai Bucur LF făcut în 2007Foto: STB
Primul tramvai Bucur LF făcut în 2007Foto: STB
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € - Foto: Facebook / Tramvaiele BUCUR LF
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € - Foto: Facebook / Tramvaiele BUCUR LF
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € -  Foto: Facebook/Astra Vagoane Călători S.A.
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €. Un Imperio, 1,7 milioane € - Foto: Facebook/Astra Vagoane Călători S.A.
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă” fără AC cu 1,36 milioane €. Unul nou, 1,7-1,9 milioane € - Foto: opiniatimisoarei.ro
Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă” fără AC cu 1,36 milioane €. Unul nou, 1,7-1,9 milioane € - Foto: opiniatimisoarei.ro

După 9 ani de chin din cauza lipsei de fonduri, STB a reușit să facă un nou „tramvai conservă” Bucur LF. A costat circa 1,36 milioane €, dar nu are aer condiționat (AC) pentru pasageri. Spre comparație, prețul unui tramvai modern nou e de circa 1,7-1,9 milioane €.

SHARE

Uzina de Reparații Atelierele Centrale a Societății de Transport București a scos în teste primul tramvai nou Bucur LF (Low Floor, cu podea parțial coborâtă), dezvoltat pe baza bătrânei familii de tramvaie V3A produse de URAC începând din 1971, după 9 ani de pauză. 

Dar, se pare că, nu este nicio afacere. Finalizarea noului tramvai Bucur LF s-a ridicat la 6.800.000 de lei, adică circa 1,36 milioane €, potrivit bugetului aprobat de Consiliul General al Municipiului București în februarie 2023, iar un tramvai Astra Imperio de ultimă generație, cum a cumpărat 100 de bucăți Primăria București, cu care nu se compară nici conceptual, nici la nivel de confort (nu are nici măcar aer condiționat pentru pasageri), a costat 1,7 milioane €. 

Citește și: Tramvaiele Imperio făcute de Astra Vagoane Călători la Arad, licențiate de Siemens Mobility

Afacere? STB a făcut un „tramvai conservă”, fără AC, cu 1,36 milioane €

La cum s-a schimbat vremea în ultimii ani, în București, vara, nu se poate circula civilizat cu niciun mijloc de transport (mașină, autobuz, troleibuz, tramvai) fără sistem de aer condiționat. Se transformă în „conserve” încinse de Soare.

Cu toate acestea, URAC a făcut și a scos în teste un tramvai nou Bucur LF care nu e doat cu aer condiționat pentru pasageri, deși finalizarea lui a costat 6.800.000 de lei, adică circa 1,36 milioane €, și, teoretic, conform declarațiilor de la aprobarea bugetului în februarie 2023, ar fi trebuit să aibă AC. 

Citește și: FOTO Martie a sosit, tramvaiul 5 n-a pornit. Ce se întâmplă cu „linia corporatiștilor” din București

„Așa cum am promis, investim pentru un transport public civilizat!
 
În ședința Consiliului General al Municipiului București, a fost votată propunerea Grupului consilierilor PNL de creștere a capitalului social al STB. Au fost alocați 301.644.000 lei, bani care vor fi folosiți pentru:
- Construcția unei autobaze noi, electrice, în Giulești: 42.000.000 lei
- Modernizarea a 50 de tramvaie V3A – 176.300.000 lei
- Modernizarea a 20 de tramvaie Tatra – 65.450.000 de lei
- Finalizarea unui tramvai Bucur LF – 6.800.000 de lei

Toate cele 70 de tramvaie vor fi transformate capital. Folosim doar șasiul celor vechi, pe care vom adapta un tramvai nou, care să răspundă cerințelor actuale de transport:
- Accesibilitate sporită, cu podeaua la nivelul peronului pentru o porţiune de cel puţin 35% din întreaga suprafaţă a tramvaiului
- Sisteme de climatizare
- Mobilier nou și confortabil
- Pereți interiori din fibră de sticlă, mai rezistenți
- Elemente de siguranță noi

Lucrările de modernizare se fac la noi, la Uzina de Reparații Ateliere Centrale a STB (URAC)”, spunea, în februarie 2023, viceprimarul Capitalei la acea vreme Stelian Bujduveanu.
 
Proiectul Bucur LF (tramvai cu podeaua coborâtă pe 60% din lungimea vehiculului), de fapt un bătrân tramvai V3A modernizat, a fost demarat de URAC/STB în 2006 și primul vagon a fost pus pe șine în 2007, potrivit STB.
 


Primul tramvai Bucur LF a fost făcut de URAC în 2007, iar în exploatare a intrat în 2009. Foto: STB
 
Până în 2016, URAC a reușit să producă încă 15 tramvaie Bucur LF. Apoi, din lipsă de bani, proiectul a fost sistat până la aprobarea finanțării din februarie 2023. 
 
Prin urmare, noul Bucur LF scos acum în teste este al 17-lea făcut de URAC și, deși au trecut 18 ani de la lansarea primului model, „rețeta” a rămas aproape aceeași: 25,3 metri lungime, capacitate de 238 de pasageri, din care 43 pe scaune, înălțime podea coborâtă 360/400 mm, fără aer condiționat pentru călători, ci doar în cabina vatmanului. 

Noutățile se rezumă la instalațiile de iluminare și semnalizare cu lămpi LED. 
 
Noul tramvai Bucur LF aflat în teste. Foto: Facebook / Tramvaiele BUCUR LF

Un tramvai modern nou, tehnologizat și cu aer condiționat, 1,7-1,9 milioane €

Cele 100 de tramvaie Astra Imperio produse de consorțiul româno-chinez Astra Vagoane Arad și compania chineză de stat China Railway Rolling Stock (CRRC Qingdao Sifang Co Ltd) și achiziționate de PMB, care circulă, de pildă, pe liniile 1, 10, 41 și 32, au costat aproape 845,7 milioane lei (circa 170 milioane euro). Ceea ce înseamnă un preț de aproximativ 1,7 milioane euro per bucată. 
 
 
Garniturile Astra Imperio Metropolitan au 36 de metri lungime, podeaua complet coborâtă, cinci uşi duble şi sunt dotate cu aer condiţionat. Capacitatea este de 220 de călători, din care minim 56 pe scaune, plus o platformă rabatabilă sau culisantă cu acţionare manuală pentru persoanele cu dizabilităţi, care folosesc scaun cu rotile.
 
Primăria Timișoara a cumpărat 17 tramvaie moderne noi, tehnologizate și cu aer condiționat, cu circa 33 milioane euro. Adică, plătește în jur de 1,9 milioane euro pe un tramvai Bozankaya de 30 de metri lungime, o capacitate de transport de 251 de locuri, podea 100% coborâtă şi aer condiţionat. De asemenea, tramvaiele turcești Bozankaya sunt dotate cu încălzire, Wi-Fi, GPS, panouri LED și sisteme de avertizare în caz de coliziune și pot funcţiona autonom, pe baza bateriei, fără a fi conectate la reţeaua electrică, pe o distanţă de până la 70 de kilometri. 

 
Tot circa 1,9 milioane euro a dat și Primăria Reșița pe un tramvai modern nou de la turcii de la Durmazlar. A luat 13 în total. Noile vagoane de la Reșița sunt bidirecționale, au o lungime de 18 metri și o capacitate totală de transport de minimum 92 de locuri, din care 32 pe scaune fixe.
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te