Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi ? Cum a fost influențată de reclamele la Coca-Cola?

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 22.12.2023 - 10:45
Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi - Foto: profimediaimages.ro - cu rol ilustrativ
mos craciun 1931

Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi? Un bătrânel simpatic, cu barbă albă mare, durduliu, cu aer de bunic blând. Așa îl știm acum pe iubitul personaj care aduce daruri în noaptea de Ajun. Dar compania Coca-Cola a influențat decisiv această imagine asupra Moșului.

SHARE

Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi? Așteptăm cu nerăbdare cadourile pe care, sperăm noi, le va lăsa sub brad, în noaptea de Ajun, personajul durduliu, îmbrăcat în roșu, care fuge ca vântul și ca gândul, cu sania sa trasă de reni, pentru a aduce daruri copiilor din lumea întreagă, an de an. Dar influența reclamelor companiei Coca-Cola asupra reprezentării lui Moș Crăciun a fost esențială în percepția publicului asupra iubitului Moș.

Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi? Cum a fost influențată de reclamele la Coca-Cola?

Moș Crăciun nu a arătat mereu așa cum îl percepem și ni-l imaginăm astăzi. De fapt, iubitul personaj s-a „născut” din legenda Sfântului Nicolae, care împărțea daruri celor oropsiți de soartă.

Treptat, a ajuns mai cunoscut și mai darnic decât înaintașul său.

Dar cum s-a ajuns la imaginea de astăzi a Moșului care vine în zbor, cu sania trasă de reni, intră pe horn - sau pe feresatră, unde nu e horn - și lasă cadouri pentru cei mici și cei mari, în noaptea de Ajun?

În 1822, Clement Clarke Moore, un preot episcopal, a scris un lung poem de Crăciun pentru cele trei fiice ale sale, intitulat „An Account of a Visit from St. Nicholas”, cunoscut mai popular sub numele de „Twas The Night Before Christmas”. 

Citește șiCare este originea lui Moș Crăciun? Când a devenit bătrânelul simpatic care aduce cadouri?

Poemul lui Moore este în mare parte responsabil pentru imaginea noastră modernă a lui Moș Crăciun, ca fiind un „spiriduș bătrân și vesel” cu o figură corpolentă și cu abilitatea supranaturală de a urca pe coșul de fum cu o simplă mișcare a capului.

Deși o parte din imaginile lui Moore au fost probabil împrumutate din alte surse, poemul său a contribuit la popularizarea imaginii unui Moș Crăciun care zbura din casă în casă în Ajunul Crăciunului într-o „sanie în miniatură” condusă de opt reni zburători pentru a lăsa cadouri copiilor merituoși. 

În 1860, cotidianul Harper's Illustrated Weekly a publicat un desen al lui Moș Crăciun, îmbrăcat într-un costum roșu ornat cu nasturi negri și cu o curea din piele.

Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator și caricaturist al ziarului, a ilustrat prin sute de desene toate aspectele legendei și va da mitului principalele sale caracteristici vizuale.

Nast este și cel care a promovat în 1885 ideea că reședința lui Moș Crăciun se află la Polul Nord.

Citește și: De ce cozonacul se numește așa? Care este originea desertului de Crăciun preferat de români?

Așa arăta Moș Crăciun în imaginile publicitare pentru Coca-Cola din 1931, create de Haddon Sundblom - Foto:  coca-colacompany-com

Un vânzător pensionar a fost modelul pentru magicul personaj

Dar în 1931 a fost un punct major de cotitură. Moș Crăciun a primit o nouă imagine printr-o campanie publicitară, desfășurată de Coca-Cola.

În acel an, compania a început să plaseze reclame Coca-Cola în reviste populare. Archie Lee, directorul Agenției de Publicitate D'Arcy, cea care lucrează de atunci cu marele producător de băuturi răcoritoare, a dorit ca acea campanie să arate un Moș Crăciun sănătos, realist și simbolic, potrivit coca-colacompany-com.

În consecință, Coca-Cola l-a însărcinat pe ilustratorul Haddon Sundblom să creeze imagini publicitare arătându-l pe Moș Crăciun însuși, nu un bărbat îmbrăcat în Moș Crăciun.

Pentru inspirație, Sundblom a apelat tot la poemul din 1822 al lui Clement Clark Moore, despre care am vorbit la începutul articolului.

Astfel, Sundblom i-a conturat Moșului o burtă durdulie, un aer jovial, un costum roșu și o atitudine tolerantă.

Este interesant că, la început, Sundblom a pictat imaginea lui Moș Crăciun folosind un model viu - prietenul său Lou Prentiss, un vânzător pensionar.

Când Prentiss a murit, Sundblom s-a folosit pe el însuși ca model, pictând în timp ce se uita într-o oglindă. În cele din urmă, a început să se bazeze pe fotografii pentru a crea faimosa imagine a Moșului.

Compania folosește aceeași imagine a lui Moș Crăciun în campaniile publicitare realizate cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acel moment până în prezent și a devenit cea mai recunoscută printre majoritatea copiilor.

Totuși, deși se spune adesea că Moșul poartă o haină roșie pentru că roșu este culoarea Coca-Cola, el a apărut într-o haină roșie înainte ca Sundblom să-l picteze, adică din 1860, de la desenul apărut în cotidianul Harper's Illustrated Weekly.

Citește și: De unde provine tradiția ca Sfântul Nicolae să lase cadouri copiilor? Ce simbolizează nuielușa?

Moșul lui Sundblom a debutat în 1931 în reclamele pentru Coca Cola din The Saturday Evening Post și a apărut în mod regulat în acea revistă, precum și în Ladies Home Journal, National Geographic, The New Yorker și altele.

Din 1931 până în 1964, reclamele la Coca-Cola l-au arătat pe Moș Crăciun livrând jucării, inclusiv jucându-se cu ele, făcând o pauză pentru a citi o scrisoare și a savura o Cola, vizitând copiii care stăteau trează să-l întâmpine și făcând raid în frigidere la mai multe case, potrivit sursei citate.

Picturile în ulei originale create de Sundblom au fost adaptate pentru publicitatea Coca-Cola în reviste și pe vitrinele magazinelor, panouri publicitare, afișe, calendare și păpuși de pluș. Multe dintre aceste articole de astăzi sunt obiecte de colecție populare.

Versiunea finală de Moș Crăciun a lui Sundblom a fost creată în 1964, dar publicitatea Coca-Cola a prezentat imagini cu Moș Crăciun bazate pe lucrările originale ale lui Sundblom. 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te