Printarea 3D, o nouă provocare în domeniul 
construcţiilor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 21.05.2021 - 16:35

În industria auto, printarea 3D este folosită de mai bine de zece ani și nu a generat, cel puțin până în prezent, vreo amenințare la adresa forței de muncă umane.

SHARE

Dimpotrivă, a eficientizat producția de componente și a accelerat dezvoltarea de noi modele. În domeniul construcțiilor civile și industriale însă, fabricarea aditivă 3D ar putea avea și implicații sociale, pe lângă avantaje.  

Imprimanta 3D nu are nevoie să mănânce, nu trebuie să se odihnească, nu vrea zile de concediu și nici timp pentru a-l petrece cu familia.

În lumea auto, BMW a fost printre pionierii „Industry 4.0“, utilizând tehnologia de printare 3D, de exemplu, încă din 2010 în motorsport (roata pompei de apă pentru modelele BMW din DTM – Campionatul German de Turisme). 

Apoi, în 2014, a fost vorba despre printarea unui „degetar“, a unei piese unice, personalizată după degetul fiecărui lucrător, pentru protejarea solicitării excesive a articulaţiilor degetului mare atunci când efectuează anumite operaţii de asamblare, iar, în 2016, BMW produsese deja cu ajutorul tehnologiei de fabricare aditivă, de printare 3D industrială, peste 10.000 de piese pentru, atenție, Rolls-Royce Phantom. 

Nicio mașină de serie printată 3D nu a ajuns încă pe străzi, însă. Complexitatea realizării unui autovehicul nu poate elimina, deocamdată, mâna de lucru.

Dar, în construcții, o familie de olandezi s-a mutat deja în prima casă din Europa realizată integral cu o imprimantă 3D. Este adevărat, pereții și alte elemente printate 3D au fost montate de muncitori, dar mult mai puțini decât în cazul unui șantier clasic.

Mai puțin de cinci zile, pentru printarea 3D a unei case din beton cu două dormitoare

Ridicarea unei case durează, în mod obișnuit, și mai bine de un an de la turnarea plăcii de fundație.

Imprimanta 3D pentru construcții, un braț imens robotizat cu o duză specială care aruncă, strat peste strat, o mixtură specială de beton în loc de cerneală, însă, poate printa elementele necesare unui imobil rezidențial, cu două dormitoare, living și dependințe, ca cel construit în Olanda, în mai puțin de cinci zile.

Ca idee, casa printată 3D de lângă Eindhoven a fost asamblată din 24 de elemente imprimate la fabrică și transportate, apoi, în locație. Evident, fundația a fost realizată înainte.

Cea mai mare casă printată 3D are 130 de metri pătrați și garaj pentru două mașini

Cea mai mare casă printată 3D se află la ora actuală în Statele Unite. Vila se află în Riverhead, New York, și are 130 de metri pătrați, trei dormitoare și un garaj pentru două mașini.

Față de casa din Olanda, elementele acesteia nu au fost printate 3D într-o fabrică, ci direct în locație, cu ajutorul unui sistem robotizat autonom numit ARCS.

Adoptarea noilor tehnologii în construcțiile civile a luat avânt în ultimul timp în țări precum Franța, Olanda sau Statele Unite, iar, pe măsură ce acestea vor fi dezvoltate și costurile vor începe să scadă, ar putea fi utilizate pe scară largă și în construcțiile industriale sau, de ce nu, pentru printarea 3D a elementelor
lucrărilor de artă. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.