Cea de-a 44-a ediție a Raliului Dakar a debutat pe 1 ianuarie cu un prolog de 19 kilometri, care a avut rolul de a stabili ordinea de start pentru prima probă specială, și cu podiumul de start găzduit de orașul Ha’il. Cum Mani Gyenes nu a mai rulat în nisip din ianuarie 2021, de la precedentul Dakar, a profitat de acest prolog pentru a se reacomoda cu motocicleta și terenul din Arabia Saudită și a pornit de pe locul 55 în proba specială de pe 2 ianuarie. La punctul de control orar de la kilometrul 79 avea deja al 28-lea timp, dar la kilometrul 120 a cedat un ax și totul a devenit un efort de a termina cei 213 kilometri rămași până la încheierea probei.
„Până la kilometrul 120 am avut un ritm bun, am recuperat multe poziții. Acolo am observat că s-a rupt axul care ține bascula și blocul motor. M-am oprit să încerc să îl împing înapoi. Am reușit, dar după 5 kilometri a ieșit iar și am fost pe punctul de a abandona. Am avut mare noroc că am reușit să merg 200 de kilometri cu acel ax rupt și a fost bine că nu a cedat de tot, să îmi cadă bascula și motorul. Mă bucur că am terminat, însă sunt supărat pentru că am pierdut foarte mult timp din cauza acestei defecțiuni tehnice“, a declarat Mani Gyenes.
Pe lângă timpul pierdut pentru că a mers foarte încet din cauza ruperii axului, Mani a fost nevoit să accepte și penalizarea de 15 minute venită în urma ratării unui waypoint (punct GPS care se activează când pilotul ajunge la o anumită distanță de el, marcându-se astfel că a urmat traseul). Navigația din această primă probă specială a fost foarte dificilă și acest waypoint a fost greu de identificat, iar Mani nu și-a permis, din cauza problemelor tehnice, să se întoarcă să-l caute. Este primul waypoint pe care îl ratează în cele 12 ediții ale Raliului Dakar.
După terminarea probei, au urmat 121,30 de kilometri de legătură până la revenirea în bivuacul din Ha’il, unde Mani a ajuns cu bine. A reușit să schimbe axul și să încheie pregătirea motocicletei pentru etapa a 2-a (la clasa Original/Malle Moto concurenții nu au asistență tehnică și trebuie să-și repare singuri motocicleta, singurul ajutor permis fiind cel acordat de un alt concurent înscris la aceeași clasă).
A treia zi de Dakar 2022 pentru Mani
Inițial era programată o etapă maraton și concurenții trebuiau să doarmă într-un alt bivuac, fără acces la piese de schimb și pneuri. Însă, ploile din ultimele zile au inundat bivuacul din Al Artawiyah, prin urmare, în etapa a doua se va ajunge în Al Qaisumah, bivuacul programat inițial pentru 4 ianuarie – aici vor avea tot echipamentul necesar și cei care au echipe de asistență vor putea beneficia de ajutorul acestora.
Etapa 2-a, Ha’il-Al Qaisumah, a debutat cu o etapă de legătură de 183,20 kilometri, Mani plecând din bivuac la ora locală 5:50 a.m. (6:50 a.m. ora României). A urmat o probă specială de 338,43 kilometri și a încheiat cu o etapă de legătură de 270 de kilometri.
Proba specială a început cu trasee rapide, pe un platou de nisip, unde a fost foarte important să se meargă după cap compas. A continuat cu un traseu sinuos printre dune mici, apoi cu o alternare de mers pe culmi de dune și zone rapide.
Emanuel Gyenes a reușit un loc 4 la categoria Malle Moto - Original by Motul, pe speciala dintre Ha'il și Al Qaisumah și a urcat pe poziția 9 în clasamentul general al riderilor fără asistență tehnică.