A 44-a ediție a Raliului Dakar: 5 români pregătiți de start, Mani Gyenes și Cheloo scriu istorie

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 30.12.2021 - 11:44
A 44-a ediție a Raliului Dakar: 5 români pregătiți de start, Mani Gyenes și Cheloo scriu istorie. / Foto: Emanuel Gyenes
Cheloo, la verificările tehnice pentru Dakar 2022. / Foto: Transilvania Rally Ria Team, Facebook

Veteranul rider român Mani Gyenes este gata să ia startul pentru a 12-a oară în Raliul Dakar. Ștefan Cătălin (Cheloo) și Mihai Ban formează primul echipaj 100% românesc. Iar Iacob Ilie Buhai Hotea și copilotul său, Turdean Tudor, sunt pregătiți și ei de aventura pe patru roți.

Investește în acțiuni cu 0% comision!

Capitalul tău este expus riscurilor.
SHARE

Raliul Dakar este găzduit pentru a treia oară consecutiv de Arabia Saudită, dar 80% din traseu se va desfășura pe un teritoriu neexplorat până acum. Startul se dă pe 1 ianuarie 2022, iar concurenții sunt așteptați să treacă linia se Sosire, după parcurgerea a peste 8.000 de kilometri, împărțiți în 12 etape, pe  14 ianuarie 2022. Clasa moto are de parcurs, mai precis, 8.098 de kilometri, iar cei pe patru roți, 8.119 de kilometri.

Citește și: Rossi, Räikkönen și Tarquini, pensionarii de lux ai motorsportului în 2021

Organizatorii au ales un traseu care îi va purta pe concurenți prin toate tipurile de nisip, 70% din suprafața totală a probelor speciale fiind alcătuită din nisip și dune. Sunt probe speciale cu foarte multe erguri, înșiruiri de zeci de kilometri de dune și dunete, dune sparte, zone cu iarba-cămilei, fesh-fesh etc. Una dintre probe va avea 100 de kilometri de dune fără niciun moment de respiro – o adevărată zi de surfing, așa cum a fost ea descrisă.

A 12-a participare la Dakar pentru Mani Gyenes

La fel ca în ultimii trei ani, Mani Gyenes #37 va concura la clasa Original by Motul – Malle Moto, fără asistență tehnică și cea mai dură formă de participare în cea mai grea competiție de anduranță. Sătmăreanul a câștigat raliul la Original în 2020 și a terminat al doilea anul trecut, concurând la doar șapte luni după o triplă fractură la piciorul drept.

Mani a ajuns deja în Jeddah (port la Marea Roșie ce datează din secolul al VII-lea), și-a recuperat motocicleta transportată de către organizatori de la Marsilia (Franța), a pregătit-o pentru verificarea tehnică, programată pe 31 decembrie, a refăcut testul PCR și încearcă să se odihnească cât mai mult, pentru că urmează 12 nopți în care va dormi în cort și vor fi momente când temperatura va coborî sub 6 grade Celsius.

Citește și: Gina Pistol i-a ruinat cariera fotbalistului Mihai Răduț la FCSB. Becali: „Ce caută cu aia?”

„Va fi un Dakar dificil având în vedere că o să fie mult nisip. Anul trecut, în dune am pierdut ceva timp față de concurenții cu care m-am luptat la Malle Moto. Sper ca anul acesta să am un ritm mai bun și în dune. În 2022, nu mergem așa mult în partea de nord a țării, iar asta este bine, pentru că nu o să ne fie foarte frig în etapele de legătură, acolo este cea mai răcoroasă zonă a țării. Pentru că avem atât de multe bucle, pentru noi la Male Moto va fi mai ușor. Nu trebuie să îmi adun în fiecare zi cortul și lucrurile, așa economisesc puțin timp“, a declarat Mani Gyenes, pentru Newsweek România.

Despre participarea celorlați patru români debutanți în Dakar, Mani a spus că „eu îmi doresc foarte mult să fim toți românii la finiș, în Jeddah! Și de asta le-am spus să încerce să meargă cu foarte mare atenție și să nu se lase luați de val, să nu se uite la rezultatul din clasament, pentru că la prima participare cel mai important este să ajungă la finiș”.

Pe 1 ianuarie, Mani va porni din Jeddah către Ha’il, unde este programat startul festiv, și va concura în prologul de 19 kilometri. Acesta va stabili ordinea de start în prima etapă, de pe 2 ianuarie – bucla Ha’il.

Interesantă la această ediție este decizia organizatorilor de a introduce etapa maraton chiar în primele zile din prima săptămână. Cu alte cuvinte, în bivuacul de pe 3 ianuarie, concurenții nu vor avea acces la unelte, vor putea utiliza doar ce și-au luat cu ei și vor trebui să-și menajeze pneurile și mousseurile, pentru că vor fi nevoiți să ruleze cu același set 1.123 de kilometri, din care 706 sunt de probă specială.

Citește și: FOTO Flavia Apostol, cea mai cunoscută anoxerică din România, în costum de baie de Crăciun

Pe 8 ianuarie este programată ziua de pauză în Riyadh, capitala Arabiei Saudite. De acolo caravana va porni către sud-vest, urmând ca pe 14 ianuarie să se revină în Jeddah.

Ca măsură de siguranță (vitezele de rulare s-au dovedit prea mari în deșertul saudit), organizatorii au făcut o navigație mult mai dificilă comparativ cu 2021, reperele și schimbările de direcție sunt mai dese, iar primirea roadbook-ului chiar înainte de start nu permite rider-ului să se familiarizeze prea mult cu traseul.

Roadbook-urile sunt precolorate de către organizatori, astfel încât să atragă atenția asupra pericolelor, zonelor cu limitare de viteză etc. – acesta este totuși un avantaj pentru că riderii se pot odihni în seara care precede startul, nemaifiind nevoiți să piardă 2-4 ore pentru a colora roadbook-ul. Și în acest an, David Castera, directorul raliului, a subliniat că navigația va dificilă până în ultimii kilometri ai ultimei probe speciale.

La finalul celor 14 zile de raliu, se va urca pe podiumul de sosire de pe circuitul de Formula 1 din Jeddah.

Românii care au participat la Dakar în ultimii 10 ani

  • 2011 - Buenos Aires – Arica– Mani Gyenes, Marcel Butuza
  • 2012 - Mar del Plata – Arica – Mani Gyenes, Marcel Butuza
  • 2015 - Buenos Aires – Iquique - Mani Gyenes și Marcel Butuza
  • 2016 - Buenos Aires– Salta- – Mani Gyenes
  • 2017 - Asunción – La Paz -Mani Gyenes și Marcel Butuza
  • 2018 - Lima – La Paz – Mani Gyenes
  • 2019 - Lima – Lima - Mani Gyenes
  • 2020 - Jeddah– Riyadh –
  • 2021 - Jeddah – Ḥaʼil - Claudiu Barbu, Marius Lupu, Mani Gyenes

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2023 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te