Există o modalitate simplă prin care poți verifica anii de vechime la pensie. Nu o dată s-a întâmplat ca angajatorul să nu plătească o parte din contribuții la Casa de pensii. Iar angajatul s-a trezit că nu are anii vechime la pensie. Implicit, în această condiție, va avea o pensie mai mică.
De aceea, și guvernul a decis să permită oamenilor care nu au vechimea corespunzătoare să își cumpere ani vechime până la 1 ianuarie 2024.
Cum verifici ce vechime în muncă vei avea la pensie. Vezi dacă nu ai lucrat „la negru” fără să știi
Citește și: Cum își pot cumpăra românii ani de vechime în muncă pentru pensie. Toți pașii de urmat
Revenind, oamenii pot verifica pe siteul Casei de Pensii dacă angajatorul le-a plătit contribuția la pensie.
Casa Naţională de Pensii Publice oferă următoarele tipuri de informații:
privind datele din carnetele de muncă
stagiile anuale şi lunare aferente perioadei începând cu aprilie 2001
informaţii din declaraţiile D112 depuse de angajatori
informaţii referitoare la viramentele la PILON II de pensii private
informaţii referitoare la pensia comunitară
informaţii referitoare la debitele din executare silită
informaţii referitoare la fişa financiară.
Înregistrarea, obligatorie
Dar, foarte important pentru asta trebuie să fiți autentificat. Asta înseamnă să aveți un cont activ. Contul îl faceți AICI
Pentru crearea unui cont online vizitatorii trebuie să citească descrierea fluxului de creare utilizator şi să îşi exprime acordul pentru condiţiile de utilizare a portalului CNPP.
Acordul este considerat a fi asumat prin introducerea datelor specifice cererii de creare cont, explică autoritățile.
Odată intrat în cont, vei avea la dispoziţie un meniu în partea stângă a paginii. În meniu, selectezi „Datele mele din sistemul public de pensii”. Poți vedea dacă ai cotizat lună de lună din aprilie 2001 până acum.
Citește și: Peste 4,7 milioane de români sunt pensionari: Pensia medie 1.960 de lei, necesarul, minim 2.137 lei
Dacă vrei să vezi situaţia anterioară lunii aprilie 2001, trebuie selectat „Informaţii din carnetul de muncă” şi apăsat pe „Generează raport actualizat”. Din aprilie 2001 s-a renunţat la vechile carnete de muncă şi s-a trecut la evidenţa electronică a muncii.
După ce ai solicitat generarea unui raport actualizat (sau a mai multor rapoarte), trebuie să aştepţi câteva minute până se generează efectiv în sistem şi devine disponibil în contul tău.
Cum îți calculezi pensia
Angajații care au cotizat la sistemul public doar 10-15 ani vor avea dreptul la pensie când vor împlini vârsta necesară. Cuantumul pensiei se ridică la 40% din salariul minim brut, plus 1% pentru fiecare an de muncă.