Mihai Marcu, CEO MedLife: Pandemia a arătat cât de importantă este sănătatea

DE Newsweek România | Actualizat: 29.01.2021 - 13:48
PROFESIONALISM Mihai Marcu: Deși zeci de mii de pacienți ne-au trecut pragul zilnic, este interesant de evidențiat faptul că nu am avut colegi infectați cu COVID-19 în punctele de triaj“
PROFESIONALISM Mihai Marcu: Deși zeci de mii de pacienți ne-au trecut pragul zilnic, este interesant de evidențiat faptul că nu am avut colegi infectați cu COVID-19 în punctele de triaj“

MedLife este prima companie românească de servicii medicale private care ajunge la o cifră de afaceri de un sfert de miliard de euro. Compania devine astfel nu doar cea mai mare din România, dar și una dintre cele mai importante din Estul Europei, un jucător important în regiune.

SHARE

Articol susținut de MedLife.

Succesul nu a venit ușor și nici nu a venit repede. A fost nevoie de multă muncă, de profesionalism și de consecvență în calitate. 

MedLife a fost înființată în 1994 de o echipă de medici antreprenori. În 2004, managementul este preluat de Mihai Marcu, iar dezvoltarea business-ului începe să capete o altă amploare. 

În 2016, avea loc o altă premieră: prima companie medicală privată din România care se listează la Bursa de Valori din București. 

În 2018, a fost prima societate de profil care a trecut granițele, cu o investiție în Ungaria.

Newsweek România a aflat de la Mihai Marcu, directorul general al MedLife, despre inovațiile introduse chiar și în vremea pandemiei de coronavirus, despre crearea unui ecosistem care să servească mai bine nevoile tuturor românilor, despre sprijinul oferit autorităților în lupta cu această pandemie, despre investițiile în cercetare și despre cum sistemul medical românesc a dovedit că poate face performanță.

Newsweek România: Pandemia de coronavirus a fost un test greu pentru toate sistemele medicale ale lumii și, implicit, pentru sistemul românesc. Cum ați depășit acest an greu?

Mihai Marcu: La început, nu înțelegea nimeni ce ni se întâmplă. Însă ne-am adaptat foarte repede: primele măsuri le-am luat imediat după cele dintâi discuții despre blocarea graniței. MedLife a fost prima instituție medicală, privată sau de stat, care a luat măsuri de protecție și verificare la intrarea în clinici. 

Din momentul în care s-a pus problema legitimării la graniță, noi deja aveam declarații semnate pe baza cărora să se poată intra în clinici. Iar asta ne-a ajutat.

A fost foarte important că ne-am mișcat repede. Am avut printre primele laboratoare Real Time PCR autorizate în 2020 în România. Apoi am introdus testele de anticorpi. Am făcut și studii pe COVID-19. 

Toate acestea ne-au permis să ne protejăm personalul în primul rând, dar și pacienții. MedLife este „uzina“ în care intră zeci de mii de oameni pe zi, care se întâlnesc cu mii de cadre medicale. Protecția este esențială. 

A fost un moment la început delicat, dar l-am depășit. Noi suntem o entitate care suflă în iaurt și la primele zvonuri am făcut stocuri de măști de protecție, viziere, mănuși de protecție și termometre. 

Nu am fost prinși pe picior greșit. Asta a oferit încredere, atât medicilor noștri, cât și pacienților care ne-au trecut pragul în această perioadă.

Am făcut puncte speciale de triaj, am creat circuite noi, am dotat instituțiile noastre cu aparate de sterilizare, am testat regulat personalul medical și le-am oferit tuturor celor care au intrat în unitățile noastre mască corespunzătoare. În plus, am reașezat pe etaje fluxul de pacienți, astfel încât cei cu probleme respiratorii să aibă circuit separat. 

„Faptul că am acționat repede a dat mare siguranță pacienților și medicilor“

Din echipamentele de protecție pe care le-am cumpărat din timp, am donat către Serviciul de Ambulanță și către spitale de stat. Asta deși la început era complicat să faci rost de măști. 

Faptul că am acționat repede a dat mare siguranță pacienților și medicilor. 

Deși zeci de mii de pacienți ne-au trecut pragul zilnic, este interesant de evidențiat că nu am avut colegi infectați cu COVID-19 în punctele de triaj. Iar acest lucru a fost posibil datorită echipamentului corespunzător și modului corect în care a fost purtat de personalul medical.  Ăsta a fost un semn că, dacă ești protejat corect, nu te infectezi. 

MedLife a fost printre primele companii medicale care au organizat consultații online și telemedicină. Funcționează telemedicina?

Întâmplarea face că noi am făcut o investiție mare în software la finele anului 2019. În ianuarie 2020, făceam teste pentru a introduce consultațiile online. 

Ne-a prins pandemia cu aplicația gata. Am fost primii care am putut să oferim consultații online, pe platforma proprie.

Tot la finele lui 2019, am hotărât să dotăm clinicile mari din rețeaua MedLife cu automate de self pay, self check-in și self check-out. Practic, scanezi buletinul ca la aeroport, iar mașina îți spune unde trebuie să mergi, apoi urmărești săgeata. Nu mai ai contact cu nicio persoană. 

La ieșire, la fel, factura se eliberează prin aparat și se plătește cu cardul. 

De ce ați decis să mergeți în direcția automatizării activităților?

MedLife este firmă listată la bursă din 2016 și noi credem enorm în trecerea la robotizare. Este un lucru evident. Am investit în zona de IT și date personalizate cu ani de zile înainte de pandemie. Cred că un bun manager trebuie să fie proactiv. 

În paralel cu digitalizarea, ați accelerat investițiile și în zona de cercetare. Cum s-au îmbinat cele două direcții?

Am făcut studii importante și am arătat forța științifică a MedLife. Am deschis un laborator pentru COVID-19 într-o săptămână. 

Apoi am mai deschis încă șase. Și am făcut primul studiu din România, cu kituri pentru anticorpi, să vedem câți oameni au trecut prin boală. Am făcut studiul pe 1.000 de oameni, primul din regiunea Europei de Est de acest fel publicat.

Noi am fost primii care am anunțat că doar 0,5%, maximum 2% dintre români sunt imunizați, era la începutul pandemiei, iar cifrele s-au dovedit reale. 

În Suceava, am arătat că 4% din populație avea boala în gât, nedetectată. Și 20% dintre cei din focar aveau anticorpi. 

Ulterior, am secvențiat genomul și am descoperit că tulpinile care circulau pe teritoriul României își aveau originea în Wuhan și au ajuns la noi în țară trecând prin mai multe state din Europa. Am făcut studiul fără sprijin străin, doar cu specialiștii noștri. 

Aceste studii sunt rezultatul investițiilor și eforturilor pe care noi le facem de acum 15 ani, de când am început să investim în genetică și să trimitem colegii noștri la specializare în biologie moleculară în străinătate.

Medicina de înaltă performanță presupune viziune pentru viitor. Cum va arăta actul medical în anii ce vin? Care va fi interacțiunea dintre pacient și medic?

Nu cred că copiii noștri se vor mai programa la medic dând telefon, așa cum făceau părinții noștri. Așa cum, azi, nu cred că cineva mai caută telefonic unde se cazează la Paris. Vrem să fim numărul 1 și peste cinci ani. Iar pentru asta trebuie să fim mereu cu un pas în față. 

La un moment dat, chiar și consultațiile vor fi robotizate. 

Cine nu investește în cercetare, nu există. Indiferent de nivelul unei companii private. E important să știi direcția spre care merge lumea. 

Cine nu ține echipamentele la zi, nu va face față. 

Spre exemplu, laboratorul central MedLife este cel mai robotizat din regiune. 

Toate analizele se fac automat, inclusiv depozitarea sângelui și arhivarea datelor analizelor. Știm exact unde se află problele luate de la pacient, oriunde în România, și știm și cine va analiza
probele, în timp real.

Ați organizat mai multe programe de testare gratuită și de donare de plasmă convalescentă, utilizată în tratamentul COVID-19. Cum au funcționat aceste programe?

Prioritatea noastră a fost să identificăm nevoile acute şi să venim în ajutorul categoriilor critice în această pandemie. Una dintre aceste categorii a fost personalul din Horeca, ce a beneficiat de un program de testare anticorpi, în vederea reluării activităţii în siguranţă, după încheierea stării de urgenţă. Un alt program a fost cel pentru învăţători, ne-am propus ca înaintea începerii şcolilor să organizăm un amplu program de testare pentru evaluarea gradului de imunizare al învăţătorilor.

În plus, am organizat acest program de donare de plasmă prin care ne-am propus să creştem numărul donatorilor, oferindu-le atât teste gratuite, cât şi screening medical post-covid-19 pe o perioadă de câteva luni. 

Medicina românească s-a comportat foarte bine, per ansamblu. Extraordinar de bine, chiar față de Occident, pentru că toată lumea credea că România se va scufunda în pandemie. 

Ați donat echipamente de protecție către spitalele de stat. Dar nu numai de protecție. Care a fost contribuția MedLife la efortul depus de sistemul de sănătate românesc în lupta cu COVID-19?

Ne-am mobilizat într-un timp record cu o reţea amplă de laboratoare pentru COVID-19, am avut campanii media de informare privind purtarea corespunzătoare a măştii și programe de testare pentru categorii aflate în situaţii critice.  

Mai mult, pe baza rezultatelor istorice, avem capacitatea să identificăm pentru cei 690.000 de abonaţi dacă riscă să aibă diabet, probleme cardiace sau dacă prezintă un risc mai mare de a face infecţia cu COVID-19. Ceea ce e foarte important în pandemie.

MedPark va fi un HUB MEDICAL care se va compara lejer cu alte entități medicale de dimensiuni foarte mari din Europa

Avem date științifice profesionist construite, pe care le oferim abonaților noștri, ceea ce îi ajută să își desfășoare activitatea în siguranță. 

COVID-19 e prima boală fără leac de foarte mulți ani, venită dintr-o dată și care a lovit un număr uriaș de oameni. 

A blocat lumea, a panicat lumea. Vaccinul este leacul. E prima dată când populația înțelege că, dacă ești sănătos, ești fericit.

E clar că o pandemie îi ferește pe cei sănătoși. Trebuie să ținem minte că e important să ai prevenție pentru sănătate, căci ai șanse mai mari să treci prin boală mai ușor.

Apoi, am văzut cât de important este să ai un sistem medical performant la tine în țară. Pandemia a închis granițele, nu mai puteai merge să te tratezi la Viena.  Deci trebuie să ne dezvoltăm în țară. 

MedLife a organizat programe medicale pentru pacienți post COVID-19? Ce reprezintă acestea?

Aşa este, am organizat o serie de programe pentru cei care au trecut prin boală, atât pentru cei cu forme severe, cât şi pentru cei cu forme medii şi uşoare. E foarte importantă monitorizarea de după vindecare. MedLife poate să monitorizeze plămânii tăi, sângele tău, evoluția metabolică sau neurologică.  

Aflăm tot mai des de persoane care se vindecă de COVID-19,  dar decedează la o lună după. Sunt multe cazuri, din păcate. Deocamdată nu s-a făcut o legătură clară, pentru că nu mai sunt pozitivi și nu mai sunt tratați pentru COVID-19.

Dar sunt tot mai multe cazuri în care oamenii s-au externat și la o săptămână sau o lună au făcut un accident vascular sau un infarct. 

Boala asta e foarte dură, ca un accident de mașină. Te lovește peste tot. Cred că o monitorizare a tot ce înseamnă zonele afectate e necesară. Se discută despre afectarea pulmonară, care trebuie abordată în viitor.

Acest COVID-19 este o boală gravă, o infecție înspăimântătoare, care afectează foarte multe organe. Unii suferă chiar neurologic. Afecțiunile post COVID-19 trebuie urmărite foarte atent medical. 

MedLife are posibilitatea să facă această monitorizare și să facă inclusiv previziuni privind modul în care vor evolua. 

MedLife va ajunge anul acesta la o cifră de afaceri de un sfert de miliard de euro. Ce înseamnă asta pentru România?

Această cifră de afaceri spune că ce am făcut e corect. MedLife nu accesează bani publici decât într-o proporție mică. MedLife plătește mai multe taxe și impozite către stat decât primește de la acesta. Contractul pe care îl are cu statul înseamnă 15-18% din cifra deafaceri. Este contributor net la buget. 

Dar, mai ales, cred că e vremea ca medicina românească să treacă granițele. În jurul nostru nu există companii cu profil medical de dimensiunea MedLife.

MedLife este cea mai mare companie medicală din regiune, nu doar din  România. De multe ori mai  mare decât alte companii din toate țările din jur, inclusiv în Balcani. 

Dar, până să ne extindem în regiune, dezvoltăm hub-uri medicale de anvergură în România. 

MedPark este un proiect uriaș în București, care va fi dezvoltat gradual. Va fi un hub medical care se va compara lejer cu alte entități medicale de dimensiuni foarte mari din Europa. 

Suprafața totală va fi de 50.000 de metri pătrați. Pe lângă unitățile deja existente, avem în proiectare un nou spital, de 16 etaje, un spital pavilionar cu foarte mult verde, dar și un centru de cercetare și de învățământ, care va fi o premieră pentru România. 

Cifrele MedLife

Este cel mai mare angajator în servicii medicale – 7.500 de angajați și colaboratori;

Are probabil cea mai mare și mai complexă platformă  de diagnostic și tratament din România;

200 de centre de recoltare, 50 de clinici, 32 de laboratoare de analize, 22 de hiperclinici, 20 de farmacii, 13 centre de stomatologie, 12 spitale, 7 laboratoare COVID-19, 4 maternități, 1 bancă de celule stem.

Cifrele MedLife

➔ 5,5 milioane de pacienți unici;

690.000 de abonați;

30.000 de analize procesate pe zi;

20.000 pacienți pe zi.

Investiții în cercetare 

Studiul național privind gradul de imunizare;

Studiul privind gradul de imunizare în Suceava, considerat la vremea respectivă cel mai mare focar de infecții COVID-19 din România;

Studiul privind dinamica anticorpilor, derulat în parteneriat cu Balș și Colentina;

Studiul despre secvențierea genomului virusului SARS-CoV-2;

Peste jumătate de milion de euro alocați pentru proiecte.

Sprijinul MedLife în pandemie

Rețea de laboratoare RT-PCR implementată în orașe strategice; 

Programe naționale de testare gratuită și donare de plasmă;

Studii privind gradul de imunizare a populației pentru COVID-19;

Spital COVID-19 la Arad;

Echipamente medicale donate spitalului județean din Sibiu;

Centre de vaccinare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te