Pandemia de coronavirus a îndeplinit unul dintre visurile mai vechi ale lui Raed Arafat, acela de a avea în subordine toate serviciile de intervenție în situații de urgență din România.
În mai, Guvernul a emis o ordonanță de urgență prin care DSU primește atribuții de „coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel național, a activităților de protecție civilă, de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat și asistență medicală de urgență, în cadrul unităților și compartimentelor de primire a urgențelor, precum și în cadrul structurilor SMURD și serviciilor publice de ambulanță, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU”.
La finalul lui octombrie, legea prin care este aprobată ordonanța a trecut de Parlament și a fost trimisă la promulgare, la președintele României.
Față de atribuțiile anterioare, noul act normativ a eliminat coordonarea duală, de către doi secretari de stat, a Inspectoratului General de Aviaţie (IGAV), trecând totul în subordinea DSU.
În ordonanța anterioară, Departamentului pentru Situații de Urgență coordona „numai pentru operațiuni de gestionare a situațiilor de urgență” din cadrul IGAV. Acum, secretarul de stat Raed Arafat se ocupă inclusiv de misiunile aeriene medicale, care reprezintă 91% din activitatea instituției. Rămâne în afara jurisdicției sale doar acțiunile de ordine publică, nesemnificative.
Raed Arafat a preluat și coordonarea activității de salvare în peşteri, care anterior nu erau în subordinea sa, şi activităţile de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă, activitate care până anul acesta era desfășurată pentru asociaţiile pentru câini de salvare.
DSU asigură implementarea proiectelor cu finanțare externă în domeniul situațiilor de urgență, protecției civile și al cooperării civil-militare, pentru care Departamentul sau structurile din coordonare au calitatea de beneficiari.
Consiliul Legislativ, care a dat aviz favorabil legii, a menționat că la acest capitol ar putea fi o problemă, deoarece Departamentul pentru Situații de Urgență nu este o structură cu personalitate juridică și nu e clar dacă poate fi beneficiar al unor proiecte cu finanțare externă.
Pe de altă parte, prin aceeași ordonanță, confirmată prin lege, Departamentul a primit monopol și asupra comunicării publice în domeniul situațiilor de urgență și al dezastrelor.
De asemenea, Departamentul pentru Situații de Urgență a primit și dreptul de a controla inclusiv zona de pregătire a celor care lucrează în zona sistemelor de urgență, „în colaborare cu structurile specializate ale Ministerului Sănătății și ale celorlalte instituții sau structuri cu atribuții în domeniu”, dar și „coordonarea și evaluarea metodologică a activității de formare profesională și de educație continuă în domeniul intervențiilor de salvare montană și în mediul subteran speologic, precum și a activităților de căutare-salvare canină în domeniul situațiilor de urgență, în colaborare cu structurile specializate cu atribuții în domeniu”, care până la acest act normativ nu erau în subordinea departamentului condus de Raed Arafat.